Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 23:40
  #1
Medlem
Har hört om folk i usa som köper hus & lägenheter för att sedan hyra ut och på så vis få ett positivt kassaflöde, och med tiden när inkomsterna från hyrorna blivit så stora, så kan de sluta arbeta och leva på de, kontinuerliga inkomsterna. Vet någon hur något sådant i praktiken skulle kunna genomföras?. Vad behöver man för förutsättningar för att lyckas med någonting sånt?.
Citera
2017-04-22, 23:52
  #2
Medlem
Highsounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Har hört om folk i usa som köper hus & lägenheter för att sedan hyra ut och på så vis få ett positivt kassaflöde, och med tiden när inkomsterna från hyrorna blivit så stora, så kan de sluta arbeta och leva på de, kontinuerliga inkomsterna. Vet någon hur något sådant i praktiken skulle kunna genomföras?. Vad behöver man för förutsättningar för att lyckas med någonting sånt?.
En jävlans massa kapital behövs förstås. Köp ett hyreshus, använd vinsten till att amortera ner lånet, köp ytterligare en fastighet med den första som säkerhet, repeat.
Citera
2017-04-23, 00:30
  #3
Medlem
Xer0s avatar
Det går inte i sverige pga. hyresregleringarna.
Citera
2017-04-23, 02:28
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Har hört om folk i usa som köper hus & lägenheter för att sedan hyra ut och på så vis få ett positivt kassaflöde, och med tiden när inkomsterna från hyrorna blivit så stora, så kan de sluta arbeta och leva på de, kontinuerliga inkomsterna. Vet någon hur något sådant i praktiken skulle kunna genomföras?. Vad behöver man för förutsättningar för att lyckas med någonting sånt?.

Möjlighet att köpa ett hus med flera lägenheter. "Alla" bostadsrättsföreningar i Sverige har stadgar som förhindrar det du vill göra.
Citera
2017-04-23, 05:10
  #5
Medlem
Vi kan utgå ifrån att detta görs i ett land där hyran sätts efter överenskommelse mellan hyresvärden och hyresgästen och där svenska hyresregleringar inte gäller och där bostadsrättsföreningar inte lägger sig i sånt här (om de ens existerar).
Citera
2017-04-23, 05:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Har hört om folk i usa som köper hus & lägenheter för att sedan hyra ut och på så vis få ett positivt kassaflöde, och med tiden när inkomsterna från hyrorna blivit så stora, så kan de sluta arbeta och leva på de, kontinuerliga inkomsterna. Vet någon hur något sådant i praktiken skulle kunna genomföras?. Vad behöver man för förutsättningar för att lyckas med någonting sånt?.

Fastighetsägande har funnits i Sverige sedan det började förekomma fastigheter att äga - d v s sedan medeltiden - minst. Man behöver varken lyssna på eller åka till "usa" för att hitta detta fenomen. Så länge det har funnits möjlighet till bolagsbildning har det också - vid sidan om privata fastighetsägare - funnits bolag som äger och förvaltar fastigheter.

Om TS vill söka lyckan i fastighetsbranschen rekommenderar jag dig att satsa på kontors- eller industrifastigheter - det omfattar också hus med butikslokaler - kommersiella fastigheter för hela slanten således.

Alltså - med kommersiella fastigheter i sikte, behöver du en realistisk affärsplan - detta inte minst när du inleder förhandlingar med banken. Du behöver goda kontakter med din kommuns näringslivskontor. Detta t ex för att etablera industrifastigheter på nyöppnade industriområden för uthyrning.
Citera
2017-04-23, 10:45
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Vi kan utgå ifrån att detta görs i ett land där hyran sätts efter överenskommelse mellan hyresvärden och hyresgästen och där svenska hyresregleringar inte gäller och där bostadsrättsföreningar inte lägger sig i sånt här (om de ens existerar).

Då är ju din fråga, på ren svenska, en av de mest idiotiska och onödiga på länge. För du frågar ju då egentligen

"Kan man tjäna pengar genom att tillhandahålla en tjänst?"

Citera
2017-04-23, 13:20
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Vi kan utgå ifrån att detta görs i ett land där hyran sätts efter överenskommelse mellan hyresvärden och hyresgästen och där svenska hyresregleringar inte gäller och där bostadsrättsföreningar inte lägger sig i sånt här (om de ens existerar).

Vad är det du vill veta? Om det inte rör Sverige och du inte vill uppge vilket land det gäller, samt att du själv säger att modellen fungerar i USA vad ska vi då göra?

Pengar kommer till pengar är enda rådet jag kan ge, du får lista ut hur det hänger ihop.
Citera
2017-04-23, 13:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då är ju din fråga, på ren svenska, en av de mest idiotiska och onödiga på länge. För du frågar ju då egentligen

"Kan man tjäna pengar genom att tillhandahålla en tjänst?"


Ditt inlägg visar tydligt vilken dum idiot du är. Kan du inte läsa att jag frågade hur en sån (affärsverksamhet) går till?. Det är inte så enkelt som att folk har mångmiljonbelopp på kontot som man köper en massa hus för, för att sen hyra ut och få in pengar. De måste ha följt någon procedur som gjort att de kunnat skaffa fler och fler hus och få in mer och mer pengarna. Det är den proceduren jag är nyfiken på ditt CP.
Citera
2017-04-23, 14:29
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det går inte i sverige pga. hyresregleringarna.

Så alla fastighetsbolag med hyresrätter förlorar pengar varje dag, eller?
Citera
2017-04-23, 15:12
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ditt inlägg visar tydligt vilken dum idiot du är. Kan du inte läsa att jag frågade hur en sån (affärsverksamhet) går till?. Det är inte så enkelt som att folk har mångmiljonbelopp på kontot som man köper en massa hus för, för att sen hyra ut och få in pengar. De måste ha följt någon procedur som gjort att de kunnat skaffa fler och fler hus och få in mer och mer pengarna. Det är den proceduren jag är nyfiken på ditt CP.


Du kan ju inte fråga "hur det går till" utan att tala om vilket lands lagar man måste förhålla sig till. Inte sant?
Citera
2017-04-23, 17:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ditt inlägg visar tydligt vilken dum idiot du är. Kan du inte läsa att jag frågade hur en sån (affärsverksamhet) går till?. Det är inte så enkelt som att folk har mångmiljonbelopp på kontot som man köper en massa hus för, för att sen hyra ut och få in pengar. De måste ha följt någon procedur som gjort att de kunnat skaffa fler och fler hus och få in mer och mer pengarna. Det är den proceduren jag är nyfiken på ditt CP.

Jo, det är faktiskt precis så enkelt, folk/företag tar sina pengar, köper fastigheter och tjänar mer pengar.
Din grundfråga, som du inte ställer, är hur får jag pengar till att köpa min första fastighet?
Den frågan är däremot inte enkel att besvara eftersom det inte finns något "universal-knep". Fanns det, skulle alla ha fastigheter.

"Proceduren" alla före dig har använt kan sorteras in i 2 kategorier.
1) skaffa dig en utbildning, jobba som fan, har turen att hitta ett koncept som andra vill köpa av dig, Bang du har pengar nog att satsa på fastigheter.
2) pappa gjorde 1) och dog av hjärtinfarkt innan han hann leva upp pengarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback