Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-23, 12:59
  #13
Medlem
Man ska hålla sig borta från de flesta kosttillskott. De är inte bra för hälsan.
Citera
2017-04-23, 13:18
  #14
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Man gör det på äggvitan.

Ok, intressant.
Citera
2017-04-23, 13:27
  #15
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
[...]säljs det proteinpulver som inte innehåller BCAA?

Så berätta gärna om du haft liknande besvär, och om du vet något proteinpulver som inte innehåller BCAA, dela med dig!
Eftersom BCAA är en del i de essentiella aminosyror som tillsammans utgör protein, skulle det vara märkligt om det såldes protein som inte innehåller grenade aminosyror.
Citera
2017-04-23, 15:18
  #16
Medlem
Wintexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Eftersom BCAA är en del i de essentiella aminosyror som tillsammans utgör protein, skulle det vara märkligt om det såldes protein som inte innehåller grenade aminosyror.

Tack, då är jag med!
Citera
2017-04-23, 23:27
  #17
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Jag är i 25årsåldern och har under de senaste åren haft två strokes och legat inlagd på SöS i flera omgångar. De har inte hittat någon riktig orsak, men efter att jag låg inne andra så blev "starkt avrådd" från att fortsätta med proteinpulver eller andra proteintillskott. När jag ifrågasatte detta kunde de inte hänvisa till någon studie eller dylikt, men de påstådde sig ändå ha märkt någon sorts samband mellan proteinpulver och hjärtproblem ("man vet ju aldrig exakt vad som är i de där pulvren").

Jag upplevde de hjärt- och hjärnläkare som jag pratade med som ganska anti-träningstillskott i allmänhet och jag är väl inte helt övertygad om att det finns någon stark risk där.. jag har aldrig känt något som du beskriver. Men någon sorts koppling finns det där iallafall!
Vad tog du för något pulver då? Känns ju ganska relevant i sammanhanget. Och sedan är det ju bara en teori; du kanske slutar med proteinpulver nu och trots det får en stroke igen om ett halvår. Bara för att dina strokes och intag av proteinpulver korrelerat betyder det inte att det finns en kausalitet mellan händelserna. Du har väl under de senaste två åren gjort en miljon andra grejer som också skulle kunna vara variabler.
Citera
2017-04-23, 23:36
  #18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Har försökt googla lite om huruvida det verkligen är proteinpulvret som orsakar det, men får delade svar. Min teori är att det är BCAA (som ju finns i de flesta proteinpulver) som orsakar mina besvär.
Vad för belägg är det du har hittat som styrker den teorin? Låter märkligt i.o.m. att BCAA tillhör de essentiella aminosyrorna som kroppen inte kan tillverka själv, och därför måste tas in via maten. Trots att du lagt av med proteinpulver får du med största sannolikhet fortfarande i dig dem via diverse livsmedel.
Citera
2017-04-24, 01:03
  #19
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad tog du för något pulver då? Känns ju ganska relevant i sammanhanget. Och sedan är det ju bara en teori; du kanske slutar med proteinpulver nu och trots det får en stroke igen om ett halvår. Bara för att dina strokes och intag av proteinpulver korrelerat betyder det inte att det finns en kausalitet mellan händelserna. Du har väl under de senaste två åren gjort en miljon andra grejer som också skulle kunna vara variabler.
Det var exakt det resonemanget jag förde med läkarna: det finns massa saker som jag ätit och inte ätit innan jag fick en stroke. De gav sig dock inte, och jag tyckte det kändes löjligt att sitta och försöka övertala massa överläkare om att jag hade rätt. Jag äter dock fortfarande proteinpulver när jag tränar, men inte lika mycket/ofta. Jag använder WHEY 80 från star nutrition.
Citera
2017-04-25, 00:08
  #20
Medlem
Wintexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad för belägg är det du har hittat som styrker den teorin? Låter märkligt i.o.m. att BCAA tillhör de essentiella aminosyrorna som kroppen inte kan tillverka själv, och därför måste tas in via maten. Trots att du lagt av med proteinpulver får du med största sannolikhet fortfarande i dig dem via diverse livsmedel.

Jag har ärligt talat inga belägg för det, utan pratar bara om egna erfarenheter. Nu när jag tänker efter så har andningsproblemen varit som värst när jag druckit BCAA innan/i samband med träning. Tanken slog mig en gång förut att det nog är BCAA:n som orsakar detta, men då hade besväret uppkommit bara ett fåtal gånger men nu när det hänt flera gånger tror jag mig se en kausalitet mellan besvären och BCAA-/proteinpulver-intaget.

Att jag ändå får i mig BCAA genom annat livsmedel stämmer säkert - utan att jag får några besvär. Har som sagt inget svar på varför det är så.
Citera
2017-04-25, 07:28
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Jag har ärligt talat inga belägg för det, utan pratar bara om egna erfarenheter. Nu när jag tänker efter så har andningsproblemen varit som värst när jag druckit BCAA innan/i samband med träning. Tanken slog mig en gång förut att det nog är BCAA:n som orsakar detta, men då hade besväret uppkommit bara ett fåtal gånger men nu när det hänt flera gånger tror jag mig se en kausalitet mellan besvären och BCAA-/proteinpulver-intaget.

Att jag ändå får i mig BCAA genom annat livsmedel stämmer säkert - utan att jag får några besvär. Har som sagt inget svar på varför det är så.
Förmodligen för att många bcaa-drycker innehåller relativt stora mängder koffein som kan ge dina symptom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback