Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-04-24, 21:01
  #37
Medlem
Boeg.Von.Aersles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Kan inte låta bli att göra ett tillfälligt inlägg, allt är bara så fel! Du bannar någon för att vara
nedlåtande", men samtidigt så anser du att PAA beror på psykiska problem. Hur nedlåtande är
inte det?
I ett inlägg skrev du, "jag tror att jag kan sträcka mig till 3-8 veckors abstinens". Där satte du
dit dig själv, "tror". Du vet alltså inte? Förmodligen är du livrädd för den abstinens som du
framöver kommer att få, INGEN kommer undan. Därför så omger du dig själv med en massa felaktigheter, stoppar huvudet i sanden. Men vill du göra det så är det ok, ingen kan tvinga dig
att sluta. Att du dessutom självmedicinerar med Lyrica stärker ytterligare min övertygelse om
detta.

Nu blev detta OT, men vad jag reagerar på är att andra, som är lättlurade, går på denna helt
felaktiga information. Vad ger det för signaler? "Det är bara att fortsätta att stoppa i sig en
massa tabletter, det blir ändå inga konsekvenser av det".
Tycker du att det är rätt??
Jag tror att du är ganska ung och naiv, och då kan det inte vara så lätt. Men skicka in ut fel
information, för som sagt, det kan ställa till med så mycket mer än du tror. Tack för mig.

Allt ovanstående, hårt men sant! Och viktigt.
Vill understryka, hårt och högt, det fetade. Och tillägga att jag tror att de inte bara är de "lättlurade" vi ska ha i åtanke när vi pratar meds/knark/droger... när man är på väg in i skiten så har man pundarbrillorna på, de sållar bort allt som inte backar upp den romantiska sidan, den enkla vägen till ett bättre liv... Info med budskap som t ex "så länge man är smart och håller hårt på sina gränser så är det här helt ofarligt" och liknande skitrationaliseringar blinkar i neon.

Säkert har jag också gjort mig skyldig till liknande desinformation, hoppas inte, men vet ärligt talat inte. Vet sällan ett skit, vad jag gjorde igår osv... så går det när man fastnat i träsket. Kommer inte ihåg barnens småbarnsår till stora delar, och nu är de över... sånt känns.
Om man åtminstone kunde använda all skit man gått igenom för att hindra bara en enda jävel innan det är försent. Allt jag sett är tragiken i hur man inget kan påverka. Ner i skiten, slå i botten, sabba allt... först då kan vi vända.
Citera
2017-04-25, 00:37
  #38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Kan inte låta bli att göra ett tillfälligt inlägg, allt är bara så fel! Du bannar någon för att vara
nedlåtande", men samtidigt så anser du att PAA beror på psykiska problem. Hur nedlåtande är
inte det?
I ett inlägg skrev du, "jag tror att jag kan sträcka mig till 3-8 veckors abstinens". Där satte du
dit dig själv, "tror". Du vet alltså inte? Förmodligen är du livrädd för den abstinens som du
framöver kommer att få, INGEN kommer undan. Därför så omger du dig själv med en massa felaktigheter, stoppar huvudet i sanden. Men vill du göra det så är det ok, ingen kan tvinga dig
att sluta. Att du dessutom självmedicinerar med Lyrica stärker ytterligare min övertygelse om
detta.

Nu blev detta OT, men vad jag reagerar på är att andra, som är lättlurade, går på denna helt
felaktiga information. Vad ger det för signaler? "Det är bara att fortsätta att stoppa i sig en
massa tabletter, det blir ändå inga konsekvenser av det". Tycker du att det är rätt??
Jag tror att du är ganska ung och naiv, och då kan det inte vara så lätt. Men skicka in ut fel
information, för som sagt, det kan ställa till med så mycket mer än du tror. Tack för mig.

Men snälla, tycker nog att du läser in konstiga saker i det jag skriver. Jag har slutat med benso flera gånger, beroende på dos när jag slutat och sort, så har abstinensen varat olika länge. Jag kan inte bedöma andras kroppar till hundra procent, det är vad jag försöker säga.

Jag har slutat ct och så även den här gången. Det känns självklart skit, men jag vet ju att det går över. Dessutom var jag denna gång på en väldigt låg dos, till skillnad mot förra gången då jag slutade ct på 20 mg xanor/dag. DET var jobbigt och tog ca 2 månader. Den här gången tror jag det kommer att ta mindre än 3 veckor då jag redan efter 10 dagar sover bättre.

Jag får lyrica av min läkare, naturligtvis.

Jag har aldrig påstått att benso inte har konsekvenser, var läser du in det. Tvärtom i mycket jag skrivit i massor av inlägg. Skärp er nu.
Citera
2017-04-25, 00:43
  #39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Det må väl vara besvisat att det är så att man kan få långdragna abstinensbesvär.
Visst kan man tycka det är konstigt att man kan känna av det så länge, men GABA receptorer sitter överallt i kroppen

Det är nog också individuellt eller så hade du tur denna gång.

Man tror som man vill, jag tror inte abstinens på benso varar så länge. Hade varit intressant att se en riktig studie som inte bara innefattar 20 personer eller så. Jag tycker bensoabstinens är fruktansvärt och bland det värsta att sluta med, det har jag aldrig sagt något om, men personligen mår jag förhållandevis snabbt bättre. "Tur"? Ja kanske.
Citera
2017-04-25, 10:08
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Man tror som man vill, jag tror inte abstinens på benso varar så länge. Hade varit intressant att se en riktig studie som inte bara innefattar 20 personer eller så. Jag tycker bensoabstinens är fruktansvärt och bland det värsta att sluta med, det har jag aldrig sagt något om, men personligen mår jag förhållandevis snabbt bättre. "Tur"? Ja kanske.


Vad som också är viktigt är att man kan egentligen inte göra någon bedömning av hur länge
abstinensen har hållit sig kvar förrän ungefär 1 år senare. Detta då den inte är linjär, utan
kommer och går. Det är mycket vanligt att det sker en klar förbättring efter 3 månader, och
den kan då hålla i sig ett bra tag, ibland upp till ett par veckor. Det var samma sak för mig, var
helt säker på att allt nu var över.
I detta läge är det mycket lätt att ta ett återfall i tron att CNS och receptorerna i hjärnan har
läkt, vilket de alls inte har gjort. Bensoabstinens är ju så oerhört förrädisk, man blir hela tiden
grundlurad.
Men om man inte tar något återfall så kan abstinensen dra igång IGEN efter ett par veckor. Och
då förstår man att läkningen var inte alls över, det var bara ett uppehåll. (s.k. "fönster").

Och självklart så är ålder, och i vilket skick man är i, av stor betydelse, vilket preparat det gäller,
och det viktigaste; tiden. Det finns förstås undantag, där det har gått jättebra. Men för den skull
så får man inte försköna det hela.
För många år sedan skrev jag här ett inlägg: "benso-abstinens måste vara över efter 4 mån".
Nu SKÄMS jag för det inlägget, så oerhört genant! Det var helt FEL!
Som sagt, det är först efter något år, utan återfall, som man vet när det hela är över. Innan dess
så vet man inte om det verkligen är läkt till 100%, eller bara ett tillfälligt uppehåll.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-04-25 kl. 10:40.
Citera
2017-04-25, 12:12
  #41
Medlem
Boeg.Von.Aersles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Vad som också är viktigt är att man kan egentligen inte göra någon bedömning av hur länge
abstinensen har hållit sig kvar förrän ungefär 1 år senare. Detta då den inte är linjär, utan
kommer och går. Det är mycket vanligt att det sker en klar förbättring efter 3 månader, och
den kan då hålla i sig ett bra tag, ibland upp till ett par veckor. Det var samma sak för mig, var
helt säker på att allt nu var över.
I detta läge är det mycket lätt att ta ett återfall i tron att CNS och receptorerna i hjärnan har
läkt, vilket de alls inte har gjort. Bensoabstinens är ju så oerhört förrädisk, man blir hela tiden
grundlurad.
Men om man inte tar något återfall så kan abstinensen dra igång IGEN efter ett par veckor. Och
då förstår man att läkningen var inte alls över, det var bara ett uppehåll. (s.k. "fönster").

Och självklart så är ålder, och i vilket skick man är i, av stor betydelse, vilket preparat det gäller,
och det viktigaste; tiden. Det finns förstås undantag, där det har gått jättebra. Men för den skull
så får man inte försköna det hela.
För många år sedan skrev jag här ett inlägg: "benso-abstinens måste vara över efter 4 mån".
Nu SKÄMS jag för det inlägget, så oerhört genant! Det var helt FEL!
Som sagt, det är först efter något år, utan återfall, som man vet när det hela är över. Innan dess
så vet man inte om det verkligen är läkt till 100%, eller bara ett tillfälligt uppehåll.

Viss typ av abstinens återkommer ju periodvis t.o.m för beroenden som inte ens är substansorsakade, spel t ex (vilket för mig har varit överlägset värsta missbruket), så att substansberoenden lämnar spår långt långt efter är knappast orimligt.
Citera
2017-04-25, 12:58
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boeg.Von.Aersle
Viss typ av abstinens återkommer ju periodvis t.o.m för beroenden som inte ens är substansorsakade, spel t ex (vilket för mig har varit överlägset värsta missbruket), så att substansberoenden lämnar spår långt långt efter är knappast orimligt.

Håller med till 100%!
Har nu varit inne på Ashtons manual där det bl.a. står att benso ansamlas i hela kroppen, främst
då i fettvävnader. Förklaring till att det tar så lång tid?

Det står även att det tar lång tid för hjärnan att återhämta sig från skadorna som benso har
orsakat. Genomsnittstiden är 6-18 mån. För dem som har tagit benso under lång tid, och slutat
CT så kan symtomen kvarstå, av varierande svårighetsgrad, under flera år.

Ang. Ts fråga så hittade jag följande: Benso förändrar absorptionen på GABA-receptorerna,
vilket gör att de inte kan fungera normalt. Benso påverkar även Glutamat (aminosyror) som
samarbetar med GABA. Om det ena är ur balans, så gäller det även det andra.

Så den oro och ångest, som man kan uppleva, trots att man inte har satt ut benso, beror alltså
på att det inte finns tillräckligt med GABA-receptorer som kan göra jobbet.
Citera
2017-04-26, 23:40
  #43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Vad som också är viktigt är att man kan egentligen inte göra någon bedömning av hur länge
abstinensen har hållit sig kvar förrän ungefär 1 år senare. Detta då den inte är linjär, utan
kommer och går. Det är mycket vanligt att det sker en klar förbättring efter 3 månader, och
den kan då hålla i sig ett bra tag, ibland upp till ett par veckor. Det var samma sak för mig, var
helt säker på att allt nu var över.
I detta läge är det mycket lätt att ta ett återfall i tron att CNS och receptorerna i hjärnan har
läkt, vilket de alls inte har gjort. Bensoabstinens är ju så oerhört förrädisk, man blir hela tiden
grundlurad.
Men om man inte tar något återfall så kan abstinensen dra igång IGEN efter ett par veckor. Och
då förstår man att läkningen var inte alls över, det var bara ett uppehåll. (s.k. "fönster").

Och självklart så är ålder, och i vilket skick man är i, av stor betydelse, vilket preparat det gäller,
och det viktigaste; tiden. Det finns förstås undantag, där det har gått jättebra. Men för den skull
så får man inte försköna det hela.
För många år sedan skrev jag här ett inlägg: "benso-abstinens måste vara över efter 4 mån".
Nu SKÄMS jag för det inlägget, så oerhört genant! Det var helt FEL!
Som sagt, det är först efter något år, utan återfall, som man vet när det hela är över. Innan dess
så vet man inte om det verkligen är läkt till 100%, eller bara ett tillfälligt uppehåll.

Orkar inte diskutera mer, men kan tillägga att jag varit av benso och allt annat tidigare, i 7 år.
Ni vill inte höra andras tankar, men bra så, då vet ni ju hur ni ska gå vidare.
Citera
2017-04-26, 23:42
  #44
Medlem
f30malmos avatar
Och fan, läs alla mina inlägg innan du säger att jag på något sätt förskönar missbruk.

Det är ju precis tvärtom.
Citera
2017-04-27, 11:13
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Och fan, läs alla mina inlägg innan du säger att jag på något sätt förskönar missbruk.

Det är ju precis tvärtom.

Vem har sagt att "man" är just du? Du får ursäkta, men så intressant är du inte. Jag förstår
att det här är en öm tå, förhoppningsvis så förstår du innerst inne vilket rävgift benso är.
Det är jättebra som korttidsmedicinering, men frågan är om det är värt att flumma på med
tanke på vad som händer när man påverkar både GABA, och transmittorreceptorerna, med
kemiska substanser?
Jag har krampat, haft vedervärdiga hallucinationer, varit utanför kroppen, inte känt igen mig
själv i spegeln, upplevt att armarna inte var mina egna. Jag kunde "känna hjärnan" och fick
morbida tankar om att både misshandla, och döda. Och jag var inte psykiskt sjuk, utan det
abstinens, och inget annat.

Men jag har varit i din situation, och hela tiden stoppat huvudet i sanden. Men efter kontakt
med en beroendeläkare så började jag förstå att det blir "äggröra" i huvudet av benso. Så
det är absolut inget att leka med, speciellt inte då man är ung, och hjärnan fortfarande ut-
vecklas.
Ibland kan sanningen var oerhört brutal, och det sista man vill höra. Men förr eller senare så
ramlar pengen ner, och då kan det vara försent. Jag vill absolut inte fördöma någon, men med
tanke på vad jag själv har gått igenom så önskar jag inte ens min värsta fiende att för ett
ögonblick få uppleva bensoabstinens när den rasar som mest.
Så du behöver inte ta det så personligt, jag hade inte en tanke på dig när jag skrev inlägget.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-04-27 kl. 11:28.
Citera
2017-04-27, 11:32
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Hoppas att du själv slutar ta återfall hela tiden, du börjar bli lite äldre nu, och saker sätter sina spår. Önskar dig all lycka med nedtrappning, både till dig och ts.

Jag har varit fri i 15 månader, så här är det inga återfall. Men du verkar vara så desperat nu,
så det börjar helt att spåra ur, du hittar t.o.m. på saker. Men det kommer en dag då även du
har mognat, och inte tänker som en 12-åring. LYCKA TILL !
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback