Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 22:00
  #13
Medlem
Arsenik, DDT, Freon, Roundup, GMO, Dioxiner
Citera
2017-04-22, 22:42
  #14
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av year
Arsenik, DDT, Freon, Roundup, GMO, Dioxiner
Arsenik är knappast en uppfinning, finns i naturen.
Utan freon hade vi inga moderna kylskåp.
Roundup är skit ja!
GMO är för att stora företag ska tjäna pengar.
Dioxiner är något oundvikligt under vissa förhållanden...
Citera
2017-04-22, 22:56
  #15
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
I veckan som var så var jag tvungen att bli förbannad på en kollega, en vuxen man som sysslar med pokémon
Om något är ditt beteende mer negativt. Låt folk göra sånt som underhåller dem så länge det inte påverkar dig... om du nu inte anser att deras uppmärksamhet är din rättighet?

Med det sagt ogillar jag också beteendet att alla sitter klistrade i telefonen. Det håller dock på att utvecklas en slags "IT-etikett". Man stirrar bara ner i telefonen när det verklighen behövs, och då korta stunder, om man t.ex. hänger med vänner.

Själv ser jag på TV-spelsstreams på gymmet på min telefon när jag motionerar, och då är jag 35 år gammal.
Citera
2017-04-23, 08:00
  #16
Medlem
moongoats avatar
Eternit...skiten är baserad på asbest och cement som bildar de där fula grå skivorna som sitter på äldre husfasader och tak. Det är ett helvette att ta bort med en hel del skyddsutrustning och måste hanteras på ett visst sätt då dammet är mycket cancerframkallande.
Är idag förbjudet att köpa.
Citera
2017-04-23, 13:24
  #17
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Om något är ditt beteende mer negativt. Låt folk göra sånt som underhåller dem så länge det inte påverkar dig... om du nu inte anser att deras uppmärksamhet är din rättighet?

Med det sagt ogillar jag också beteendet att alla sitter klistrade i telefonen. Det håller dock på att utvecklas en slags "IT-etikett". Man stirrar bara ner i telefonen när det verklighen behövs, och då korta stunder, om man t.ex. hänger med vänner.

Själv ser jag på TV-spelsstreams på gymmet på min telefon när jag motionerar, och då är jag 35 år gammal.

Det var lite precis det jag menade. Det påverkade mig på det vis att jag fick jobba dubbelt så mycket eftersom att den här personen totalt sket i arbetsuppgifterna för att istället jaga små
tecknade monster. Så jag fick täcka upp för personen och jag hade därför all rätt att bli förbannad.
Citera
2017-04-23, 22:50
  #18
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Det var lite precis det jag menade. Det påverkade mig på det vis att jag fick jobba dubbelt så mycket eftersom att den här personen totalt sket i arbetsuppgifterna för att istället jaga små
tecknade monster. Så jag fick täcka upp för personen och jag hade därför all rätt att bli förbannad.
Ah, men dåså. Skyll dock på personen, inte TV-spelet... även om det är väldigt välgjort. Han kunde lika gärna vara en horbock som sitter på Tinder 24/7, eller nån som är "fast" i facebook.
Citera
2017-06-16, 14:04
  #19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
fax
cd-skivor
På vilket sätt är fax och CD-skivor dåliga uppfinningar? Att speciellt fax är väldigt omodernt idag är en sak men varför gör detta faxen till en dålig uppfinning?
Citera
2017-06-18, 22:55
  #20
Medlem
PiusXIIIs avatar
Tuggummi. Det håller aldrig smaken i mer än några minuter. Sedan får man tugga utan smak. Tuggummin borde smaka så länge man tuggar.

Som det är nu kunde man lika gärna sälja dem utan smak till dem som måste hålla käften ingång oavbrutet. Det kanske skulle bli billigare också.
Citera
2017-06-21, 22:07
  #21
Medlem
Värst vad man anklagar smartphonen för allt ont idag.

I mitt fall står det mellan ett antal bokhyllor eller 6,44-tummaren med böcker och tidskrifter (samt mycket annat). Eftersom platsen är begränsad får det bli den på 6,44 tum eftersom jag inte tycker alternativet "man behöver inte mer än X böcker" är optimalt.

Att det sedan finns en mänsklig sida av det teknologiska myntet är ju snarare en fråga om att det ibland blir lite osynk mellan tekniken och användaren (kan hålla med om att Pokemon inte är en optimal aktivitet...).

Så jag skulle inte direkt skälla på vare sig IBM (med Simon) eller Nokia (med 9000 Communicator) för att de gav oss smartphones (mobildatorer). Sedan kan man som sagt använda den för att stänga av hjärnan eller utveckla densamma. För min egen del ser jag inte felet i att läsa böcker med den smarta enheten jämfört med att göra det på papper. Att det sedan är vanligt med Candy Crush Saga etc påverkar inte mig eftersom min egen skärmtid är vad den är.

Talar vi dåliga uppfinningar skulle jag väl snarare säga att produkter som löser ett icke-existerande problem (alltså lösningar som letar efter ett problem) får räknas in bland de dåliga varianterna. Jag skulle även kunna säga att jag delvis tycker att iPhone var en lite tveksam "uppfinning". Inte som produkt eller koncept utan snarare den rent mänskliga sidan där den fått en fanskara som går utanpå det mesta och där försvaret av den heliga, välsignade, upphöjda enheten går före allt, gärna med en rejäl dos Argumentum ad Populum parat med Argumentum ad Hominem. Grundregeln är att allt Apple gör är rätt. Om man "tror" eller "tycker" att något var "mindre optimalt" (det finns inget som heter "felaktigt beslut" i detta fall) är detta felaktigt, i själva verket är det bra - det är bara det att Apples vägar äro outgrundliga eller så är det avancerade bakomliggande faktorer bakom som de som invänder inte har förstått ännu (de är helt enkelt inte tillräckligt intelligenta för att förstå).
Citera
2017-06-22, 19:49
  #22
Medlem
Kan Gene Simmons uppfinning räknas som dålig

https://tsdr.uspto.gov/#caseNumber=8...e=statusSearch
Citera
2017-06-24, 08:24
  #23
Medlem
John.d.oessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
fax
cd-skivor

Båda dessa är exempel på riktigt bra uppfinningar MEN det är hög tid att förpassa båda dessa tekniker till museum

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Mycket dåliga uppfinningar finns det, en del används idag.

Dåliga uppfinningar idag:

-Deodorant är helt värdelös. Man behöver absolut inte en deodorant. Deodorant luktar under en kort tid och är man noggrann med sin hygien så behövs inte eländet.

-Sköljmedel är värdelöst. Att dina kläder, sängkläder ska lukta gott kostar onödiga pengar.

Lista vad du tycker är dåliga uppfinningar i dagens tid.

Det kanske existerar några få deodoranter på marknaden men de är väldigt få sedan antiperspiranterna (som fysiskt täpper till svettporerna) slog igenom, en gudagåva för många.
Citera
2017-06-24, 20:27
  #24
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.d.oesson
Båda dessa är exempel på riktigt bra uppfinningar MEN det är hög tid att förpassa båda dessa tekniker till museum



Tror säkert en del fortfarande vill hålla ett fysiskt media som CD,kasset eller vinyl,folk som laddar ner är förmodligen tondöva fjortisar som lyssnar på radiomusik i sina mobiler,de har inga feta stereos med vinyl,kasset och hela rubbet i sina hem med hyllor fulla av LP/CD-skivor.
Är det nåt som ska förpassas till museum är det de megastora skivbolagen deras riktning är åt helt fel håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback