Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-22, 16:38
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Halloj! Har nu gått i tankarna att bygga en burk då min andra blivit totalt dum i huvudet trots massa försök till att få den att funka vanligt. Tänkte en burk till lättare spel te.x Diablo 3, CS:GO för det mesta. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10356408/

Duger den listan? Har ju DVD/Minne 1tb från gamla datorn, strömaggregat ( Minns ej vad för Watt ), extra fläktar,gammalt GTX grafikkort ( 560 om jag inte missminner mig ). Tror det enda som är skräp är moderkortet Intel Pentium som gett upp.

Synpunkter, tips eller korrigeringar är välkomna! Har en budget på 5-6000kr då jag håller på med körkortet vid sidan av.
Mvh
Citera
2017-04-22, 16:54
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Halloj! Har nu gått i tankarna att bygga en burk då min andra blivit totalt dum i huvudet trots massa försök till att få den att funka vanligt. Tänkte en burk till lättare spel te.x Diablo 3, CS:GO för det mesta. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10356408/

Duger den listan? Har ju DVD/Minne 1tb från gamla datorn, strömaggregat ( Minns ej vad för Watt ), extra fläktar,gammalt GTX grafikkort ( 560 om jag inte missminner mig ). Tror det enda som är skräp är moderkortet Intel Pentium som gett upp.

Synpunkter, tips eller korrigeringar är välkomna! Har en budget på 5-6000kr då jag håller på med körkortet vid sidan av.
Mvh

Det ser bra ut. Fundera på om du skulle lägga några extra hundra på 2x8GB RAM istället. 8GB, du har smart nog valt 2x4 för att utnyttja båda minneskanalerna, men 8GB är lite lite idag. Fundera på 2x8=16 istället.
Citera
2017-04-22, 17:37
  #3
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det ser bra ut. Fundera på om du skulle lägga några extra hundra på 2x8GB RAM istället. 8GB, du har smart nog valt 2x4 för att utnyttja båda minneskanalerna, men 8GB är lite lite idag. Fundera på 2x8=16 istället.
Tror du den klarar CS:GO på MEDIUM grafik? Vad för spel kan denna tänkas klara som max? Jo, kan ju kosta på RAM minne då jag har nätaggregat åh annat från förra datorn. Sen kanske en SSD så det snabbas på. Är ju första datorn jag ska bygga dessutom. Köpa på sig ESD armband? Eller bygga datorn på träbord och utan strumpor? Har för mig farbror gjort så alla gånger utan problem.
Citera
2017-04-22, 17:45
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Tror du den klarar CS:GO på MEDIUM grafik? Vad för spel kan denna tänkas klara som max? Jo, kan ju kosta på RAM minne då jag har nätaggregat åh annat från förra datorn. Sen kanske en SSD så det snabbas på. Är ju första datorn jag ska bygga dessutom. Köpa på sig ESD armband? Eller bygga datorn på träbord och utan strumpor? Har för mig farbror gjort så alla gånger utan problem.

1050 bör funka bra på "medium", 1060 funkar bättre!
Citera
2017-04-22, 17:55
  #5
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
1050 bör funka bra på "medium", 1060 funkar bättre!
Hm kanske slänga på 1060 istället då.

Annars kanske köra AMD rakt igenom för budgeten? Fattar ej skillnaden på Intel eller AMD..
Citera
2017-04-22, 18:22
  #6
Medlem
här har du annars ett shysst alternativ

http://www.itsale.se/shop/alla-produ...mer-multicore/
Citera
2017-04-22, 18:32
  #7
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
här har du annars ett shysst alternativ

http://www.itsale.se/shop/alla-produ...mer-multicore/
Såg fan perfekt ut! Precis inom min budget med haha.
Citera
2017-04-22, 22:01
  #8
Medlem
-spitzlix-s avatar
Hmm.. köra på Intel eller AMD rakt igenom, vad ger mest prestanda-per-slant? Ska bara lira lättare spel te.x CS:GO, Diablo 3, surfa lite på nätet åh spotify vid spel. Intel ska väl prestera mer vid bakgrundsaktiviteter?
Citera
2017-04-22, 23:08
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hm kanske slänga på 1060 istället då.

Annars kanske köra AMD rakt igenom för budgeten? Fattar ej skillnaden på Intel eller AMD..
Det är ju inte som att datorn blir bättre för att man har matchande märken.
Inga problem med Ryzen 5 1500X eller 1600 och GTX 1060 exempelvis.

Eller för den delen i5 7500 och RX 580 om man hellre vill det.

Inte heller ASUS-moderkort och Gigabytegrafikkort eller så.
Citera
2017-04-22, 23:09
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Såg fan perfekt ut! Precis inom min budget med haha.
FX-8300 skall du ju inte köpa dock.
Citera
2017-04-22, 23:10
  #11
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det är ju inte som att datorn blir bättre för att man har matchande märken.
Inga problem med Ryzen 5 1500X eller 1600 och GTX 1060 exempelvis.

Eller för den delen i5 7500 och RX 580 om man hellre vill det.

Inte heller ASUS-moderkort och Gigabytegrafikkort eller så.
Sant det. Snackade nyss med farbror ang. datorn jag gjorde hos Inet och han tyckte jag skulle satsa på AMD istället iomed budget.
Varför säger så många på nätet att AMD är skräp jämfört med Intel?
Citera
2017-04-22, 23:12
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hmm.. köra på Intel eller AMD rakt igenom, vad ger mest prestanda-per-slant? Ska bara lira lättare spel te.x CS:GO, Diablo 3, surfa lite på nätet åh spotify vid spel. Intel ska väl prestera mer vid bakgrundsaktiviteter?
Snarare tvärtom.
Du har kanske hört det om i7 för strömning p.g.a. både snabbast och hyper-threading men nu är det ju snarare AMD Ryzen med 6 och 8 kärnor som har övertaget där.

Generellt presterar Intel lite bättre i spel vilket eventuellt är en optimiseringsfråga med. Processorkärnorna klarar av mer men AMD Ryzen ger fler kärnor/trådar för pengarna.

Ryzen 5 1500X mot i5 7500 ger dig 4 kärnor och 8 trådar mot 4 kärnor och 4 trådar på ungefär samma pris.

Ryzen 5 1600/1600X mot i5 7600K ger dig 6 kärnor och 12 trådar mot 4 kärnor och högre överklockning.

Ryzen 7 1700/1700X mot i7 7700K ger dig 8 kärnor och 16 trådar mot 4 kärnor och 8 trådar men snabbare / styck.

Spelen är mer beroende av prestandan på den långsammare kärnan / för den tyngsta tråden än en del andra uppgifter bl.a. och belastning ojämlik på kärnorna så Intel gör bra ifrån sig där. Å andra sidan slänger du på strömning eller talar virtuella maskiner eller videorendering eller annat som är lätt att fördela på flera kärnor så är kanske AMD-processorerna bättre.

FX-8300 är dock gammalt och är mycket svagare per kärna och är inte bra att köpa för spel idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback