Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-02, 17:05
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kommer det vara möjligt att använda Citybanans stationer med andra tåg än X60 av SL-typ om man skulle vilja det? Plattformsdörrarna är ju väldigt anpassade till de tågen.

Osäker. Jag minns inte riktigt hur det ser ut på Lisebergs station i Göteborg. Är det inte ett par meter mellan plattformsdörrarna och perrongkanten?

Hade de byggt fyra spår på alla tre stationerna hade det kanske gått att knöla in ett antal regionaltåg i tunneln också? Jag tippar på att med bara ett spår i vardera riktningen, inte bara i tunneln utan även i stationerna Odenplan och Södra, blir det svårt.

Södra har fyra stationsspår, två kopplade till Citybanans tunnel och de övriga två till gamla banan. Södra skulle då kunna få ett stopp för regionaltågen men inte Odenplan. Dvs de får gå på de gamla spåren via Stockholm C.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag är lat så jag gillar lätta tidtabeller. Exempelvis fyra vanliga tåg varje timme, 2, 17, 32 och 47 minuter över hel timme samt ett "expresståg" 5 minuter över hel timme.

Om det är fasta klockslag är det rimligt att folk håller reda på vilka tåg som är express och vilka klockslag de går. De kan få egna linjenamn typ 1X och ritas ut på linjekartorna.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2017-06-02 kl. 17:17.
Citera
2017-06-03, 12:31
  #38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Osäker. Jag minns inte riktigt hur det ser ut på Lisebergs station i Göteborg. Är det inte ett par meter mellan plattformsdörrarna och perrongkanten?

Hade de byggt fyra spår på alla tre stationerna hade det kanske gått att knöla in ett antal regionaltåg i tunneln också? Jag tippar på att med bara ett spår i vardera riktningen, inte bara i tunneln utan även i stationerna Odenplan och Södra, blir det svårt.

Södra har fyra stationsspår, två kopplade till Citybanans tunnel och de övriga två till gamla banan. Södra skulle då kunna få ett stopp för regionaltågen men inte Odenplan. Dvs de får gå på de gamla spåren via Stockholm C.



Om det är fasta klockslag är det rimligt att folk håller reda på vilka tåg som är express och vilka klockslag de går. De kan få egna linjenamn typ 1X och ritas ut på linjekartorna.
Liseberg har ca en meter mellan plattformskant och dörr. Räcker för att man utan problem ska kunna gå på och av även om det minska flödet en del. För barnvagnar och rullstolar fungerar det, men inte lika smidigt. Större avstånd mellan dörr och plattformskant hade varit bra, men det kräver bredare plattformar (=bredare och dyrare tunnel). Kanske går att göra mer anpassningsbara dörrar av rullgardinstyp, så att man, om så önskas, kan öppna valfri det av plattformen.
Citera
2017-08-30, 12:48
  #39
Medlem
Jag tycker att de har varit dåliga på att utreda alternativ för skip-stop. Genom att skippa olika stationer för olika tåg kan alla ta del av fördelarna med skip-stop och kapaciteten blir utmärkt eftersom alla tåg går lika fort. Det finns flera varianter av skip-stop och endast en variant har diskuterats.
Citera
2017-08-31, 10:33
  #40
Medlem
Vill påminna om att samma problem kommer att uppstå även i Västlänken i Göteborg, eller till och med sämre faktiskt. I Göteborg så kommer kapaciteten på järnvägen att sjunka i rusningstrafik när Västlänken tas i bruk, detta pga att man måste samordna trafiken nord/nordost om staden med trafiken syd/sydost om staden, vilket gör att kapacitet tappas (ett tåg i timmen tror jag det blir).

När det gäller Västlänken så kommer dessutom medelrestiderna att öka också, så några vinster med det bygget får man inte.

Västlänken blir dessutom ännu dyrare än Citybanan, så man verkar ju inte precis lära sig något av det hela.

Vad är det med politiker och deras vilja att bygga monument över sig själva? Politiska förhandlingar verkar i alla fall inte bygga på logik, varken i Stockholm eller Göteborg...
Citera
2017-09-01, 13:39
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Jag tycker att de har varit dåliga på att utreda alternativ för skip-stop. Genom att skippa olika stationer för olika tåg kan alla ta del av fördelarna med skip-stop och kapaciteten blir utmärkt eftersom alla tåg går lika fort. Det finns flera varianter av skip-stop och endast en variant har diskuterats.

Det finns lokalbussar också, så frågan är om det är rationellt med mer än ett eller två tåg i timmen som stannar på samtliga stationer utmed linjen.

Eftersom det är pendeltåg så är avstånden mellan stationerna i regel minst 2 km, ofta mer, vilket gör att det ändå inte går att komma ifrån behovet av lokalbussar om det är bebyggelse mellan stationerna. Den som vill resa några km och inte hittar en bra pendeltågsavgång kan då ta bussen istället.

Vitsen med pendeltåg är ju att resa effektivt på längre sträckor än tunnelbana och lokalbuss. Pendeltåget ska inte vara en lokal tunnelbana om det inte finns kapacitet för det. Bygger man ut till 4 spår som enbart används av pendeltågen kan man säkert ha linjer som fungerar mer som tunnelbana än som pendeltåg, med korta avstånd mellan stationerna.
__________________
Senast redigerad av statligbluff 2017-09-01 kl. 14:16.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback