Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 14:26
  #1
Avstängd
Hej

Valde en svår 3 årig teknisk utbildning i Uppsala
Ingenjör. Har varit en jäkla massa tunga datakurser, VHDL och allt möjligt xD, svår programmering

Var ganska färsk på detta, i princip bara matematiken jag har naturlig talang för.
Har även haft svår stress å magproblem

Nu blev det iaf klart att jag klarar 37.5 minst av 60 hp poäng detta året och kan få CSN

Ska jag vara nöjd med detta?
Många säger att de första året är det svåra, och jag har varit så nära att hoppa av, haft så ont med ändå fortsatt

Jag har hela sommaren på mig å plugga det jag ev kommer missa vilket är bra

Jag känner ibland dock att jag kunde gjort mer
Jag har ändå inte pluggat överdrivet mkt, det är lite samma som gymnasiet
Citera
2017-04-22, 14:48
  #2
Medlem
Vad du nöjer dig med är upp till dig själv. Vad ligger genomsnittet på?

Sen bör du förmodligen titta närmre på ditt hälsoproblem.
Citera
2017-04-22, 14:51
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hypokrit
Vad du nöjer dig med är upp till dig själv. Vad ligger genomsnittet på?

Sen bör du förmodligen titta närmre på ditt hälsoproblem.

går på omeprazol nu, varit hos doktorn hur mkt som helst, gastroskopi å allt
inte mkt man kan göra. sluta snusa kanske

Jag jämför mig inte med dom andra å särskilt inte dom tyngsta nördarna

Men man ligger kanske på undre halvan

Vad jag menar mer är:
Ni som gått ingenjörer var första året de tuffaste? på treårig ingenör

kan 60-80 % av avklarade kurser första året vara ett gott tecken?
Citera
2017-04-22, 14:53
  #4
Medlem
Betongsossens avatar
Tycker du om programmeringen? Du kanske har valt fel inriktning, en mer matematiskt (fysikalisk) inriktad ingenjörsutbildning kanske passar dig mer då, som du själv säger, har naturlig talang för matematik. En talang som många ingenjörsstudenter faktiskt saknar.

Du har trots allt CSN för heltidsstudier under sex år så någon gång lär du bli klar.
__________________
Senast redigerad av Betongsossen 2017-04-22 kl. 14:56.
Citera
2017-04-22, 14:59
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
Tycker du om programmeringen? Du kanske har valt fel inriktning, en mer matematiskt (fysikalisk) inriktad ingenjörsutbildning kanske passar dig mer då, som du själv säger, har naturlig talang för matematik. En talang som många ingenjörsstudenter faktiskt saknar.

Du har trots allt CSN för heltidsstudier under sex år så någon gång lär du bli klar.

Nej avskyr programmering. Nej har nog inte valt fel ändå, eftersom det endast är 2 kurser på hela utbildningen som innefattar programmering. Tagit mig igenom VHDL och C++
Har Java kvar bara så en kurs, ska man väl klara

Elektro är det, så mkt matte, och fysik rent elmässigt
räkna på kretsar, sen räkna med formler på energimetoder osv
Citera
2017-04-22, 15:42
  #6
Medlem
Zavons avatar
Det räcker nog ska du se
Citera
2017-04-22, 16:43
  #7
Medlem
intelones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bensol
Nej avskyr programmering. Nej har nog inte valt fel ändå, eftersom det endast är 2 kurser på hela utbildningen som innefattar programmering. Tagit mig igenom VHDL och C++
Har Java kvar bara så en kurs, ska man väl klara

Elektro är det, så mkt matte, och fysik rent elmässigt
räkna på kretsar, sen räkna med formler på energimetoder osv


Vad är det program du har läst? Varken Civ.ing eller H.ing elektroteknik på UU läser någon kurs i c++.
Citera
2017-04-22, 17:38
  #8
Medlem
Är inte de första året de lättaste?

Man läser väl bara introduktionskurserna i matematik då väl, analys, lineär algebra och något annat smått. De efterkommande terminerna är ju svårare. Bor du hemma så är de ju lugnt, ta den takten du klarar det i. Förr eller senare är du klar med programmet. Det är inte vanligt att man klarar en naturvetenskaplig utbildning på utsatt tid. Av någon anledning höjer inte skolan utbildningstiden på dessa programmen, för att tjäna mer pengar kanske?
Citera
2017-04-22, 20:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bensol
Hej

Valde en svår 3 årig teknisk utbildning i Uppsala
Ingenjör. Har varit en jäkla massa tunga datakurser, VHDL och allt möjligt xD, svår programmering

Var ganska färsk på detta, i princip bara matematiken jag har naturlig talang för.
Har även haft svår stress å magproblem

Nu blev det iaf klart att jag klarar 37.5 minst av 60 hp poäng detta året och kan få CSN

Ska jag vara nöjd med detta?
Många säger att de första året är det svåra, och jag har varit så nära att hoppa av, haft så ont med ändå fortsatt

Jag har hela sommaren på mig å plugga det jag ev kommer missa vilket är bra

Jag känner ibland dock att jag kunde gjort mer
Jag har ändå inte pluggat överdrivet mkt, det är lite samma som gymnasiet
Tja, missköter du utbildningen är det väl inte så konstigt om du inte lever upp till kraven.

Hur mycket effektiv tid jobbar du? Mät nästa vecka och rapportera in här.
Med effektiv tid menas den tid du jobbar koncentrerat. Inte när du tänker på annat.
Får lite intrycket av att du ligger på kanske 25. Men det är 50+ du bör ligga på.
Citera
2017-04-22, 23:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Är inte de första året de lättaste?

Man läser väl bara introduktionskurserna i matematik då väl, analys, lineär algebra och något annat smått. De efterkommande terminerna är ju svårare. Bor du hemma så är de ju lugnt, ta den takten du klarar det i. Förr eller senare är du klar med programmet. Det är inte vanligt att man klarar en naturvetenskaplig utbildning på utsatt tid. Av någon anledning höjer inte skolan utbildningstiden på dessa programmen, för att tjäna mer pengar kanske?
Givetvis blir kurserna svårare, men studenterna utvecklas självklart också. Oftare i snabbare takt än kursernas ökning i svårighetsgrad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback