Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 12:30
  #97
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att ifrågasätta om lampskärmar gjordes av judars hud är inte att ifrågasätta förintelsen.

Att diskutera antalet dödade judar är inte heller att ifrågasätta förintelsen.

Vad jag undrar är uttrycket "ifrågasätta/undersöka/granska bevisen för förintelsen". Vad syftar det på? Vi som kan skilja fantasi från verklighet förstår skillnaden.

När Carlqvist säger att "alla bör undersöka bevisen för förintelsen" (eller något liknande), vad är det för bevis vi ska undersöka, och vilka källor ska vi leta i? Problemet är att ska man börja "granska kritiskt" (eller enligt Carlqvist, "öppet") så kommer man snart in på att man måste betrakta alla etablerade historiker som lögnare och konspiratörer och man plockar bara ut det som bekräftar ens åsikter. Ungefär som du gör när du länkar till en wikipediaartikel som påpekar att det troligen inte gjordes lampskärmar av judehudar. Nehej, men hur skulle det motbevisa förintelsen? Vart tog alla miljoner judar i Polen vägen? Eller fanns det inte miljoner judar i Polen, är det också bara ett påhitt som det saknas bevis för? Alla vars släktingar försvann, flyttade de ner till Israel i smyg på något sätt?

Allt som förnekare kan göra är att peka på att "siffran 6 miljoner är vanligt bland judar" eller andra icke-argument. Jag såg en kommentator på avpixlat skriva detta också. Ja kanske det, antalet döda kan ju diskuteras. När jag var liten sa man åtta miljoner döda judar, numer säger man sex miljoner. Andra säger att det kan ha varit upp emot 11 miljoner. (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust)

Har du några andra argument för vad man ska granska kritiskt? Jag granskar gärna kritiskt men jag tänker inte gå in i de mörka gränder där förintelseförnekarna är, de som ifrågasätter alla etablerade historiker, alla överlevare, historiska bevis, Auschwitz, osv. Det måste vara jobbigt att leva i en värld där man förnekar precis allt och alla, och det är inte en världsbild jag vill ägna min tid åt...
Problemet tycks vara att du startar med att utgå från att någon är förintelseförnekare.

Den direkta följden av random påstående eller fråga blir då "Nehej, men hur skulle det motbevisa förintelsen?"

Det går alldeles utmärkt att granska eller ifrågasätta precis vad som helst utan att vara förintelseförnekare.


Sjunnesson och hans vänner tycks också starta från slutsatsen att någon är förintelseförnekare, till den grad att man försöker få denna tråd till att handla om att Rolf Malms krönika handlar om förintelseförnekelse.
Citera
2017-05-05, 13:11
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Problemet tycks vara att du startar med att utgå från att någon är förintelseförnekare.

Den direkta följden av random påstående eller fråga blir då "Nehej, men hur skulle det motbevisa förintelsen?"

Det går alldeles utmärkt att granska eller ifrågasätta precis vad som helst utan att vara förintelseförnekare.


Sjunnesson och hans vänner tycks också starta från slutsatsen att någon är förintelseförnekare, till den grad att man försöker få denna tråd till att handla om att Rolf Malms krönika handlar om förintelseförnekelse.

Det har ju en tendens att vara så att de som "ifrågasätter bevisen" för förintelsen gör det för att de anser att förintelsen inte ägde rum.

Undersöker man bevisen för att förintelsen ägde rum finner man rätt snabbt att bevisen är starka. Och så finns det inte mer diskutera. Eller har jag fel?

Jag ifrågasätter inte heller bevisen för att t.ex. medeltiden ägde rum, vilket det faktiskt finns en grupp som gör. Men det är ju en alternativ konspiratorisk verklighet om man ska börja diskutera sanningen i all historia, och det är väl inte den riktningen en "sverigevänlig" rörelse bör gå mot.

Visst, jag kan fr o m nu använda ordet förintelseifrågasättare, om ni tycker bättre om det begreppet. Är det ett acceptabelt ord för att beskriva Carlqvist?
Citera
2017-05-05, 17:15
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hmm ja jag kommer ju rösta SD detta valet, men jag hoppas det blir enda gången jag behöver rösta samma sak som anti-semiter...
Jag håller helt med Gustavsson om att ifrågasätta bevisen för förintelsen är att jämföra med förintelseförnekelse. Men det verkar som att många SD-supporters inte gör det, och det är ingen grupp jag vill ha samröre med. Jag tycker att vi som upplysta människor borde kommit ifrån tänket att "allt är en judisk konspiration". Om Avpixlat tar ställning mot detta tar de ställning för något vettigt. Som Gustavsson säger så kommer inte partiet bli lidande av att man distanserar sig från förintelse-"ifrågasättare".
"Jag förnekar inte förintelsen, jag bara ifrågasätter bevisen för den".

Visst kan man diskutera frågan men det är ju rätt lätt att hitta "bevisen". Så den som säger att de ifrågasätter bevisen är anti-semiter eftersom bevisen är rätt uppenbara. Det är inte som med mångkultur, där man kan ha olika åsikter, eller invandringens kostnader, där etablissemanget ständigt ignorerar experter.

Att "ifrågasätta bevisen" är samma som de gör som förnekar evolutionen... "show me the evidence" ... https://www.youtube.com/watch?v=14jEhdqa5Z4. Oavsett vad som visas för dem så nöjer de sig inte med det.

Att "ifrågasätta förintelsen" är en skiljelinje som skiljer vettiga människor från hatare, på samma sätt som de som förnekar klimathotet visar att de inte är kapabla till rationellt tänkande, de som förnekar evolutionen förstår sig inte på vetenskap, och de som tror att 9/11 är ett beställningsjobb visar att de inte förstår sig på samhället.

Så du anser att man är en förintelseförnekare om man ifrågasätter antalet judar som sägs ha blivit mördade under ww2? Det räknas inte som en förintelse om det "endast" gasades 1 miljon judar till döds?
Citera
2017-05-05, 17:37
  #100
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Så du anser att man är en förintelseförnekare om man ifrågasätter antalet judar som sägs ha blivit mördade under ww2? Det räknas inte som en förintelse om det "endast" gasades 1 miljon judar till döds?

Varför hör vi aldrig om zigenare eller homosexuella som gasades ihjäl? Varför har inte den resursstarka homolobbyorganisationen RFSL plockat upp förintelsen som slagträ i debatten nu när den så effektivt kan användas mot rasisterfascisternazister?

Vet du hur lång tid det tar att kremera en människokropp idag? Flera timmar i moderna krematorieugnar. Hur gjorde tyskarna på 1940-talet mitt under brinnande krig?

Det försvann massor med judar under perioden 1930-talet till efterkrigstiden. Många försvann till Israel och andra till Kanada, USA och Australien. Har bland andra Wiesenthalcentret som räknat antalet saknade judar tagit detta i beaktning?

Varför räknas polackernas avrättningar av tusentals judiska partisaner in i Förintelseberättelsen?

Som sagt det finns massor med frågetecken som behöver rätas ut till utropstecken. Varför inte låta forskare ägna sig åt fri och öppen forskning kring tyskarnas repressalier mot homosexuella, zigenare, politiska dissidenter, funktionshindrade och judar? Det luktar så jävla illa när judiska intresseorganisationer och staten Israel vill ha ensamrätt på Förintelseberättelsen - hur jäkla egocentrisk kan dessa representanter för en privilegierad folkgrupp vara när de inte vill låta andra få en bit av Förintelseberättelsen?

Alla som kan nåt om judisk kultur vet att berättelsen är viktigare än detaljerna. Så är det bara. Det innebär inte att vi andra ska låta bli att gräva fram alla fakta för att komma så nära sanningen som möjligt. Än finns tid.
Citera
2017-05-05, 17:50
  #101
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det har ju en tendens att vara så att de som "ifrågasätter bevisen" för förintelsen gör det för att de anser att förintelsen inte ägde rum.
Ja det var uppenbart att du klumpar ihop människor utgående från tendenser och spekulerar i vad andra tror.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Undersöker man bevisen för att förintelsen ägde rum finner man rätt snabbt att bevisen är starka. Och så finns det inte mer diskutera. Eller har jag fel?
Diskussionen handlar varken om huruvida förintelsen ägde rum eller inte eller hur starka bevisen är så din fråga är till att börja med irrelevant, men om man håller sig isolerat till ditt vilseledande sidospår har du sannolikt rätt i att bevisen är starka.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag ifrågasätter inte heller bevisen för att t.ex. medeltiden ägde rum, vilket det faktiskt finns en grupp som gör. Men det är ju en alternativ konspiratorisk verklighet om man ska börja diskutera sanningen i all historia, och det är väl inte den riktningen en "sverigevänlig" rörelse bör gå mot.
Bra exempel.

Om någon exempelvis ställer fråga: "Ägde medeltiden rum?"
och reaktionen blir:
"Hatar du alla historiker och vill du gasa ihjäl dom, vet du inte att den som ställde frågan senast är en pedofil psykopat? Jag tar avstånd från dig och tycker att du aldrig ska få komma till tals i någon massmedia så att du inte får uppmuntra ihjälgasning av historiker och marknadsföra pedofili"

Då säger det mer om den som reagerar så än den som ställer frågan, och det indikerar starkt att den som reagerar sannolikt är starkt påverkad av någon form av manipulation och hetskampanj. Precis detta är vad jag anser är fallet med Rolf Malms krönika och tillhörande reaktioner. Ingen har tagit upp något specifikt i Malms krönika som skulle vara antisemitism, istället försöker exemepelvis sjunne och flera andra att leda in diskussionen på Carlqvist och förintelseförnekelse vilket jag tycker säger en hel del.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Visst, jag kan fr o m nu använda ordet förintelseifrågasättare, om ni tycker bättre om det begreppet. Är det ett acceptabelt ord för att beskriva Carlqvist?
Begreppet förintelseifrågasättare är åtminstone mindre sakfel och mindre missvisande, men inte ens det ordet stämmer på Carlqvist förrän du svarat på min första fråga som du ignorerade: "Vem här har förnekat vad av förintelsen?"
Citera
2017-05-05, 18:01
  #102
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Varför hör vi aldrig om zigenare eller homosexuella som gasades ihjäl?
Du kan ju läsa Rolf Malms krönika.

Zigenare har ett mycket begränsat (något alls?) ägande och inflytande över massmedia eller i den politiska debatten de senaste 40 åren i sverige.

Homosexuella är sannolikt inte heller extremt överrepresenterade i ägande av massmedia eller haft en lika religiöst stark samhörighetskänsla som judarna de senaste 40 åren.

Om de hade haft det hade det också varit intressant att diskutera, helt utan att man för den skull behöver hata varken zigenare eller homosexuella, eller har någon maniskt behov att gasa ihjäl allihopa eller förneka att de ibland historiskt sett blivit orättvist behandlade.
Citera
2017-05-05, 18:35
  #103
Medlem
Diskussionen fortsätter på avpixlat, Carlqvist har själv gett sig in i den.
(Jag vill inte diskutera på avpixlat, är osäker på om man kan hålla sig anonym där)



Citat:
Carlqvist:

Vad är det du inte förstår, OldCon? Det är ju just för att kunna svara på den frågan en gång för alla som jag vill ha en sanningskommission, en hel hord av historiker (även revisionister) som vänder upp och ner på allt vi "vet" och delar upp det i olika högar: sant, osant och tveksamt.

I dagsläget kan jag bara säga att jag stött på ett antal saker som presenterats som sanningen men som inte längre är det, exvis tvål, lampskärmar och förkrympta huvuden. Jag har också ställt frågor kring siffran 6 miljoner, som användes redan på 1800-talet, och alltid förblir densamma hur mycket man än skriver ner dödstalen på Auschwitz. Jag har också pekat på att flera som kallar sig överlevare har visat sig ljuga.

Är du emot en granskning som skulle bringa klarhet i det hela? Varför?

---

Jag förstår inte varför du har något emot en ny genomlysning. Med tanke på hur många som ifrågasätter den officiella versionen så är en sådan väl raka motsatsen till överflödig. Vore det inte underbart att kunna bevisa att allt är sant och en gång för alla täppa till truten på revisionisterna ...?

http://avpixlat.info/2017/05/03/lang...-splittringen/

Många kritiker på avpixlat:

Citat:
Detta är onekligen början på slutet för Avpixlat. Ni har gjort mycket gott och varit ett viktigt kugghjul i den sverigevänliga rörelsen. Dock har ni förlorat er trovärdighet i och med det att Ingrid Carlqvist inte ges chansen att försvara sig. Att föra en öppen och ärlig dialog tycks inte ligga i ert intresse och från det betackar åtminstone jag mig efter år av trogna besök på denna sida. Tror fler med mig känt att tiden på många sätt stannat på denna sida och att det är dags att gå vidare.

Spännande.

Har de "sverigevänliga" missat att avpixlat aldrig handlat om att klandra judar?

Avpixlats kommentatorsfält har länge varit ett träsk av hat och idioti, kanske blir det lite rent och fint nu om de anti-judiska lämnar?

Carlqvist vägrar svara på vad hennes åsikt om förintelsen är.
Som jag skrev innan, vi som är lite förnuftiga vet ju vad det innebär. Det håller inte att säga som hon gör "jag har ingen åsikt, jag vill bara att saken ska granskas oberoende".
Öhm... jaha.

Andra som kommentarer plottrar in konspiratoriska och anekdotiska länkar som de hittar på någon webbsida någonstans och som är enkla att vederlägga genom en googlesökning.

Finns även ett par intelligenta kommentatorer som ställer Carlqvist mot väggen.

Citera
2017-05-05, 18:41
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Ja det var uppenbart att du klumpar ihop människor utgående från tendenser och spekulerar i vad andra tror.

Diskussionen handlar varken om huruvida förintelsen ägde rum eller inte eller hur starka bevisen är så din fråga är till att börja med irrelevant, men om man håller sig isolerat till ditt vilseledande sidospår har du sannolikt rätt i att bevisen är starka.

Bra exempel.

Om någon exempelvis ställer fråga: "Ägde medeltiden rum?"
och reaktionen blir:
"Hatar du alla historiker och vill du gasa ihjäl dom, vet du inte att den som ställde frågan senast är en pedofil psykopat? Jag tar avstånd från dig och tycker att du aldrig ska få komma till tals i någon massmedia så att du inte får uppmuntra ihjälgasning av historiker och marknadsföra pedofili"

Då säger det mer om den som reagerar så än den som ställer frågan, och det indikerar starkt att den som reagerar sannolikt är starkt påverkad av någon form av manipulation och hetskampanj. Precis detta är vad jag anser är fallet med Rolf Malms krönika och tillhörande reaktioner. Ingen har tagit upp något specifikt i Malms krönika som skulle vara antisemitism, istället försöker exemepelvis sjunne och flera andra att leda in diskussionen på Carlqvist och förintelseförnekelse vilket jag tycker säger en hel del.

Begreppet förintelseifrågasättare är åtminstone mindre sakfel och mindre missvisande, men inte ens det ordet stämmer på Carlqvist förrän du svarat på min första fråga som du ignorerade: "Vem här har förnekat vad av förintelsen?"

Ingen har iofs direkt rakt ut förnekat förintelsen. Bara ifrågasatt den. Eller har hon inte det?
Så visst. Jag tänker inte använda ordet förintelseförnekare. Dock har hon inte heller sagt att hon tror att förintelsen ägde rum, så det är i så fall korrekt att kalla henne potentiell förnekare. Hon avvaktar ytterligare bevis. Vad gäller konspirationsteoretiker vet man ju att inga bevis räcker för dem.

Vi kan diskutera Carlqvist uttalande och diskussionen på Avpixlat i någon annan tråd om du vet någon.
Citera
2017-05-05, 18:44
  #105
Medlem
rough-justices avatar
Jag tycker att frågan "varför" är allra viktigast att få svar på. Inte detaljerna.
Citera
2017-05-05, 19:22
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Carlqvist vägrar svara på vad hennes åsikt om förintelsen är.
Som jag skrev innan, vi som är lite förnuftiga vet ju vad det innebär. Det håller inte att säga som hon gör "jag har ingen åsikt, jag vill bara att saken ska granskas oberoende".
Öhm... jaha.

Personligen tycker jag att det är fullständigt irrelevant att få reda på någons åsikt om förintelsen. Det handlar ju endast om att betygsätta eller klassa en individ: Du är förnekare, du är okunnig, du är naiv, du är påläst etcetera. Fixeringen vid att söka fastställa individers åsikter om saker och ting är inhumant och mänsklighetsdestruktivt.

Jag kan vara intresserad av the big bang; orsaken till den, hur den skedde, händelseförloppet och nörda ner mig i detaljer: vad är sant, osant och vad är antaganden - utan - att behöva ha en åsikt om jag tror att the big bang har inträffat eller inte. Hur irrelevant är inte min åsikt i sammanhanget? Min åsikt tillför väl inte något? Det är inte ens säkert att jag har en åsikt. Mitt brinnande intresse kanske formar en åsikt, till slut, men vem - förutom jag - har intresse av min åsikt om saken?

Det är ju detaljerna, sakfrågorna, som är de intressanta. Det är diskussion, källor och kritiskt tänkande kring alla omständigheter som är intressanta, det är det som var individ sedan kan bilda sin egna unika åsikt på. Ens åsikt är inte en sakfråga, det hör inte till saken; åsikter är irrelevanta. Det är bara äckligt obehagliga STASI-wannabes som efterfrågar individers åsikter.

En åsikt är förutom irrelevant dessutom föränderlig, den går inte att fastställa över tid.
__________________
Senast redigerad av LinusSarud 2017-05-05 kl. 19:53.
Citera
2017-05-05, 19:40
  #107
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det har ju en tendens att vara så att de som "ifrågasätter bevisen" för förintelsen gör det för att de anser att förintelsen inte ägde rum.

Undersöker man bevisen för att förintelsen ägde rum finner man rätt snabbt att bevisen är starka. Och så finns det inte mer diskutera. Eller har jag fel?

Jag ifrågasätter inte heller bevisen för att t.ex. medeltiden ägde rum, vilket det faktiskt finns en grupp som gör. Men det är ju en alternativ konspiratorisk verklighet om man ska börja diskutera sanningen i all historia, och det är väl inte den riktningen en "sverigevänlig" rörelse bör gå mot.

Visst, jag kan fr o m nu använda ordet förintelseifrågasättare, om ni tycker bättre om det begreppet. Är det ett acceptabelt ord för att beskriva Carlqvist?

Det är inte min uppfattning, snarare diametralt motsatt. Ju mer jag läser desto mer talar för att det inte inträffat.




Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Du kan ju läsa Rolf Malms krönika.

Zigenare har ett mycket begränsat (något alls?) ägande och inflytande över massmedia eller i den politiska debatten de senaste 40 åren i sverige.

Homosexuella är sannolikt inte heller extremt överrepresenterade i ägande av massmedia eller haft en lika religiöst stark samhörighetskänsla som judarna de senaste 40 åren.

Om de hade haft det hade det också varit intressant att diskutera, helt utan att man för den skull behöver hata varken zigenare eller homosexuella, eller har någon maniskt behov att gasa ihjäl allihopa eller förneka att de ibland historiskt sett blivit orättvist behandlade.

Tack för länken till originalartikeln.

Jag har inte besökt avpixlat sedan de redigerade i Malms text. För mig är avpixlat numera passé. De är MSM men med falsk flagg. Israeliska flaggan på deras hemsidan med budskapet Köp israeliska produkter bekräftar nu att de är globalisternas projekt. Med tanke på att SD viftade med samma flagga på valvakan kan man misstänka att även SD seglar under falsk flagg. Stämmer det så kommer Sveriges problem inte lösas med parlamentariska metoder.
Citera
2017-05-05, 20:04
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Personligen tycker jag att det är fullständigt irrelevant att få reda på någons åsikt om förintelsen. Det handlar ju endast om att betygsätta eller klassa en individ: Du är förnekare, du är okunnig, du är naiv, du är påläst etcetera. Fixeringen vid att söka fastställa individers åsikter om saker och ting är inhumant och mänsklighetsdestruktivt.

Jag kan vara intresserad av the big bang; orsaken till den, hur den skedde, händelseförloppet och nörda ner mig i detaljer: vad är sant, osant och vad är antaganden - utan - att behöva ha en åsikt om jag tror att the big bang har inträffat eller inte. Hur irrelevant är inte min åsikt i sammanhanget? Min åsikt tillför väl inte något? Det är inte ens säkert att jag har en åsikt. Mitt brinnande intresse kanske formar en åsikt, till slut, men vem - förutom jag - har intresse av min åsikt om saken?

Det är ju detaljerna, sakfrågorna, som är de intressanta. Det är diskussion, källor och kritiskt tänkande kring alla omständigheter som är intressanta, det är det som var individ sedan kan bilda sin egna unika åsikt på. Ens åsikt är inte en sakfråga, det hör inte till saken; åsikter är irrelevanta. Det är bara äckligt obehagliga STASI-wannabes som efterfrågar individers åsikter.

En åsikt är förutom irrelevant dessutom föränderlig, den går inte att fastställa över tid.

Problemet är att om man förnekar förintelsen så måste man nästan också anse att världen styrs av en pro-judisk konspiration som har hittat på att miljontals människor har mördats , och denna lögn är utförd för judars räkning.

Att ifrågasätta t.ex. big bang leder inte till samma sak. Big Bang förnekelse har inga politiska implikationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback