Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 07:09
  #1
Medlem
Kennethkuks avatar
Ska ta truckkörkort, är det Automat- eller manuell växellåda på truckar, Motviktstruck. Eller hur är dem?
__________________
Senast redigerad av Kennethkuk 2017-04-22 kl. 07:12.
Citera
2017-04-22, 07:28
  #2
Medlem
l150s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkuk
Ska ta truckkörkort, är det Automat- eller manuell växellåda på truckar, Motviktstruck. Eller hur är dem?

Automatisk.
Vissa har en pedal för fram och en för bakåt. Medans andra har en spak, paddel eller liknande för bak/fram.
Finns lite olika varianter.
Citera
2017-04-22, 09:25
  #3
Medlem
Såhär ser det ut på våra truckar på vårt jobb. Som du ser spaken längstfram, så trycker du den fram å åker du fram, respektive bak så backar du.

https://shop.toyota-forklifts.gr/glo...t20-detail.jpg
Citera
2017-04-22, 10:11
  #4
Medlem
Couplets avatar
Vi har tre olika: pedaler för fram/bak, spak, tumreglage. Det är inga problem att lära sig reglagen, jag tycker det svåra är att lära sig exakt var trucken börjar och slutar samt svänger, så att man kan jobba med lite tempo i minimala utrymmen.

Lycka till, det är askul att köra truck!
Citera
2017-04-22, 13:53
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
En del truckar har ingen växellåda alls men då snackar vi lite mindre maskiner som kör inne på lager och sånt.
Citera
2017-04-23, 00:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En del truckar har ingen växellåda alls men då snackar vi lite mindre maskiner som kör inne på lager och sånt.

Om den inte har en växellåda...hur driver den då framåt eller bakåt ? Du kanske menar att den inte har flera växlar ?
Citera
2017-04-23, 03:30
  #7
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrqqqq
Om den inte har en växellåda...hur driver den då framåt eller bakåt ?

Det skulle kunna vara så att den är försedd med en elmotor, som du reverserar för att byta riktning.
Citera
2017-04-23, 06:17
  #8
Medlem
testas skrev:

Citat:
Det skulle kunna vara så att den är försedd med en elmotor, som du reverserar för att byta riktning.

Exakt så går det till på eltruckar.
Dock så sitter det en slutväxel på varje drivmotor. Om TS räknar detta som växellåda är tveksamt då det efterfrågas hur man växlar och slutväxeln bara är en reduktion.
Citera
2017-04-23, 12:56
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Exakt så går det till på eltruckar.
Dock så sitter det en slutväxel på varje drivmotor. Om TS räknar detta som växellåda är tveksamt då det efterfrågas hur man växlar och slutväxeln bara är en reduktion.
Det var främst eltruckar jag tänkte på och jag betänkte förvisso att det finns en reduktionsväxel men då den är fast och inget man sitter och växlar med så tvekade jag på att kalla den för växellåda även om det i princip är en sådan.

Fast det finns truckar som helt saknar allt vad växellåda heter, inte ett enda kugghjul från drivmotor till hjul. Då tänker jag på sådana med hydraulmotor av radialkolvstyp, de har ett sånt sjuhelsikes vridmoment direkt på motoraxeln att man inte behöver någon reduktionsväxel.

Tryckluftsdrivna truckar har jag aldrig sett och det är synd för annars kunde man utfört trucklyft med tryckluft...
Citera
2017-04-23, 13:49
  #10
Medlem
Det finns faktiskt en del små staplare som har drivhjulet på utgående axel. ex. kentruck ett svenskt nerlagt märke. Har även sett det på några andra små men aldrig på motviktstruckar.

TS , -växla kommer du inte behöva tänka på. Kör försiktigt och orsaka inga olyckor så är truck-kortet ditt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback