Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-22, 17:01
  #13
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ja jag kan nada finska. Jag säger bara vad jag hört finnar jag känner säger.

Jag kan varken finska eller ungerska, men man kan titta på två texter på t.ex. Wikipedia, så ser man hur olika de är. Däremot ser man att grammatiken har ungefär samma struktur.
Citera
2017-04-22, 17:06
  #14
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag kan varken finska eller ungerska, men man kan titta på två texter på t.ex. Wikipedia, så ser man hur olika de är. Däremot ser man att grammatiken har ungefär samma struktur.

Ja det var ju intressant. Man lär sig nått nytt varje dag.
Citera
2017-04-22, 17:15
  #15
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ja jag har hört vissa finnar som anser det. Men alla har ju olika begåvning för språk skulle jag ha nämnt.

Får man undra vad du kan för språk? (Kanske ot)

Det kan ju vara naturligare för nån som kan finska att få in i skallen att ungerska kan ha lika många kasus som finskan, men likheterna upphör ju typ där. Och det kan ju vara svårt för dem att jämföra med folk som inte har den känslan för samma sak. Dock innehåller ungerskan en massa sch-ljud som inte alls förekommer i finskan.

Jag talar i mitt tycke en helt ok svenska (L1) med viss brytning (modersmål), finska (L2, skola och omgivning), engelska (L3, skola & anglofil mamma, litteratur + miljö), tyska (L4, skola, litteratur + resor) samt franska (L5, skola, tillräckligt vin + resor). Sen förstår man ju en del spanska och italienska och estniska, men det är ju inte så att man öppnar munnen på dessa frivilligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback