Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 23:54
  #1
Medlem
RockEnds avatar
Får be om ursäkt om jag publicerat lite fel.

Jag skulle bara vilja ha lite tips på hur jag som granne skall reagera. Jag skall göra historien hyfsat kort:

Jag har bott i min lägenhet ganska länge, vilket är en studentlägenhet med blandat 1-3-rumslägenheter. Nyligen så flyttade en ny granne in, jag såg när denne flyttade in, en ensam blond ganska biffig kille med ganska "kräsen stil" och jag hälsade och tyckte han verkade trevlig. Värt att nämna är att jag inte vet storleken på lägenheten han bor i.

Men iallafall så upplevde jag mig lite störd över ganska frekvent bankande och dunkande från lägenheten. Men jag tänkte inte särskilt på det eftersom jag tänkte att han bara gjorde sig hemmastadd med diverse möbler och väggprylar.

Nu har han bott här i kanske 2 månader och ljudet från lägenheten har inte minskat och jag hör ofta mycket ljud om kvällarna, jag kan även mig tycka höra skarpt mansspråk(skrik nästan) och även argsinta och (som jag tycker det låter som ibland) uppgivna kvinnoskrik. Lägenheterna är ganska lyhörda så det får man ha i lite åtanke, men jag tycker ändå att det är obehagligt.

Hur kan man på egen hand "kontrollera" detta vidare innan man anmäler?

Finns det några säkra "tecken" eller säkra ljud man kan lyssna efter? Grannen bor jämte mig, alltså vi delar vägg.

Tack på förhand.
Citera
2017-04-22, 00:04
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
Fråga om han är med på Darkside.
Citera
2017-04-22, 00:12
  #3
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fråga om han är med på Darkside.

Exakt sånt jag tänker på, hur märker en granne skillnad? Kan jag på något anonymt sätt ta reda på saken? :P
Citera
2017-04-22, 00:18
  #4
Medlem
Gör röksignar från balkongen och se vad de svarar. Ev kontakta polisen och därefter ignorera.
Citera
2017-04-22, 00:22
  #5
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Gör röksignar från balkongen och se vad de svarar. Ev kontakta polisen och därefter ignorera.

Polisens prioriteringar skulle dock inte nöja sig med en anonym anmälan för att överhuvudtaget göra nåt, var så säker på det! Tror man får ta dem på var gärning om det skulle ha någon betydelse, men då krävs det säkra bevis för att de ska prioritera att dyka upp akut.
Citera
2017-04-22, 00:29
  #6
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Varför inte bara ringa störningsjouren så får dom ta vid sen?
Citera
2017-04-22, 00:33
  #7
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockEnd
Exakt sånt jag tänker på, hur märker en granne skillnad? Kan jag på något anonymt sätt ta reda på saken? :P
Det går inte. Jag var ironisk.

Jag levde med en sån granne och polisen kommer inte förrän det gäller livsfara.
Citera
2017-04-22, 00:37
  #8
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det går inte. Jag var ironisk.

Jag levde med en sån granne och polisen kommer inte förrän det gäller livsfara.

Misstänker att det är så ja!
Citera
2017-04-22, 00:38
  #9
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Varför inte bara ringa störningsjouren så får dom ta vid sen?

Bra påminnelse, klart man kan ringa dit ja först och främst ja!
Citera
2017-04-22, 00:48
  #10
Medlem
NovaOculuss avatar
Kolla upp honom (och henne) på ratsit
Citera
2017-04-22, 00:52
  #11
Medlem
Jag citerar ett av mina tidigare inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Om du har tillgång till en störningsjour skall du i första hand ringa dem om du upplever att din granne stör dig/er. Störningsjouren åker ut och gör en egen bedömning av ljudet. Om de anser att grannen stör knackar de på hos grannen och ber den att dämpa ljudet. Störningsjouren rapporterar därefter störningen till hyresvärden. Hyresvärden får varken varna eller avhysa hyresgästen om inte störningsjouren har rapporterat störningar vid minst tre tillfällen. Du skall alltså inte kontakta din hyresvärd och hänvisa till störningar du har dokumenterat på egen hand, det håller liksom inte i Hyresnämnden.
Citera
2017-04-22, 09:48
  #12
Medlem
RockEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Jag citerar ett av mina tidigare inlägg

Tacksam för bra svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback