Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 22:47
  #1
Medlem
MindLaunchs avatar
Hej! Under en lång period har jag haft A-kassa genom försäkringskassan. Sedan mars förra året har jag haft fast anställning på deltid och I november fick jag jobb på timanställning ovanpå.

Min arbetsförmedlare sade att man enbart behövde fylla I timmarna man jobbar mellan 8 och 17 om man har försäkringskassa. Då tänkte jag inte mycket på det.

Nu vill min arbetsförmedlare att jag skickar in en ansökan om nytt arbetsvillkor till mitt facks A-kassa.

Då undrar jag följande:

1. Är det verkligen sant att Försäkringskassan bara räknar arbete mellan 8 och 17?(Om inte, vem får skiten?)
2. Kommer min A-kassa dubbelkolla garanterat med F-Kassan när dem bara ska kolla min ansökan om nytt arbetsvillkor(dv.s finns där en chans att det inte kollas efter?)
Citera
2017-04-22, 01:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindLaunch
Hej! Under en lång period har jag haft A-kassa genom försäkringskassan. Sedan mars förra året har jag haft fast anställning på deltid och I november fick jag jobb på timanställning ovanpå.

Min arbetsförmedlare sade att man enbart behövde fylla I timmarna man jobbar mellan 8 och 17 om man har försäkringskassa. Då tänkte jag inte mycket på det.

Nu vill min arbetsförmedlare att jag skickar in en ansökan om nytt arbetsvillkor till mitt facks A-kassa.

Då undrar jag följande:

1. Är det verkligen sant att Försäkringskassan bara räknar arbete mellan 8 och 17?(Om inte, vem får skiten?)
2. Kommer min A-kassa dubbelkolla garanterat med F-Kassan när dem bara ska kolla min ansökan om nytt arbetsvillkor(dv.s finns där en chans att det inte kollas efter?)


Du ska väl enbart fylla i en tabell de dagar och timmar du arbetat, sedan så justerar försäkringskassan sin utdelning efter det.
Citera
2017-04-22, 01:31
  #3
Medlem
MindLaunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigvandrare
Du ska väl enbart fylla i en tabell de dagar och timmar du arbetat, sedan så justerar försäkringskassan sin utdelning efter det.

Ingen aning. Min arbetsförmedlare sade åt mig att enbart fylla I mellan 8-17.
Citera
2017-04-22, 01:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindLaunch
Ingen aning. Min arbetsförmedlare sade åt mig att enbart fylla I mellan 8-17.

Det stämmer, då det är den officiella arbetstiden så du fyller endast i de dagar och timmar du har jobbat (som innefattar 08-17) i tabellen
Citera
2017-04-22, 23:26
  #5
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindLaunch
Hej! Under en lång period har jag haft A-kassa genom försäkringskassan. Sedan mars förra året har jag haft fast anställning på deltid och I november fick jag jobb på timanställning ovanpå.

Min arbetsförmedlare sade att man enbart behövde fylla I timmarna man jobbar mellan 8 och 17 om man har försäkringskassa. Då tänkte jag inte mycket på det.

Nu vill min arbetsförmedlare att jag skickar in en ansökan om nytt arbetsvillkor till mitt facks A-kassa.

Då undrar jag följande:

1. Är det verkligen sant att Försäkringskassan bara räknar arbete mellan 8 och 17?(Om inte, vem får skiten?)
2. Kommer min A-kassa dubbelkolla garanterat med F-Kassan när dem bara ska kolla min ansökan om nytt arbetsvillkor(dv.s finns där en chans att det inte kollas efter?)

Citat:
Ursprungligen postat av MindLaunch
Ingen aning. Min arbetsförmedlare sade åt mig att enbart fylla I mellan 8-17.
Orsaken är att de bara är arbete förlagt till den tiden som "krockar" med den tid du räknas som deltagande i det arbetsmarknadspolitiska program du deltar i, och som du får aktivitetsstöd/utvecklingsersättning för. A-kassan behöver info om din totala mängd arbetade timmar, eftersom allt förvärvsarbete räknas in när dom ska beräkna om du uppfyller ett arbetsvillkor.
Citera
2017-05-06, 13:38
  #6
Medlem
MindLaunchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Orsaken är att de bara är arbete förlagt till den tiden som "krockar" med den tid du räknas som deltagande i det arbetsmarknadspolitiska program du deltar i, och som du får aktivitetsstöd/utvecklingsersättning för. A-kassan behöver info om din totala mängd arbetade timmar, eftersom allt förvärvsarbete räknas in när dom ska beräkna om du uppfyller ett arbetsvillkor.

Jo, så långt förstår jag. Min tanke var att jag kanske skulle få skit för att jag har många dagar jag jobbat 5-10 och därav bara fyllt i 2 timmar.

Att dem behöver fullständiga uppgifter är givet. Men när jag väl börja tänka efter blev det väldigt luddigt.

Jag får se helt enkelt.

Tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback