Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-22, 19:49
  #13
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Beklagar. Att jäsa i sol blir förstås för varmt.

Ja klantigt misstag jag gorde 2 kärl denna gången i en kartong med 40w lampa i och en filt ovan på det har jämn temp på ca 22 - 24 c blir det varmare tar jag av filten alt släcker lampan o kallar tvärt om så klart har en bra termometer i kartongen
Citera
2017-04-23, 18:33
  #14
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Om man läser på jästpaketen så klarar de mer än 25 grader, däremot är det oftast bäst att inte gå över 25.

Sant, men just därför så är det bäst att lägga ribban på 25 grader, just för att ha en marginal att spela med. Dessutom så tenderar jästen att ge oönskade resultat vid högre temperaturer innan den ger upp anden.
Citera
2017-04-23, 23:08
  #15
Medlem
icarusogxs avatar
Det har jäst 48h ca bubblar bra igår 2 sec nu va 4 e skulle ta 3-4 dygn håller ca 22 c
Citera
2017-04-26, 21:38
  #16
Medlem
Kul att jäsningen går bra. Ett tips gällande rulles 7dagars är att inte överdriva med eftersötningen. Ville minnas att det står att man kan söta en sats efter färdig jäsning med upp till 4kg socker. Gjorde det en gång och det smakade rent ut sagt förjävligt. Det blir på tok för sött. Satsa på max 3kg först, blanda ordentligt och låt sockret lösa upp sig, smaka av och söta vid behov mer. Vet inte om du finner tipset nyttigt eller inte men gällande rulles sjudagars gör man gärna det man kan för att bättra på slutresultatet.
Citera
2017-04-27, 03:24
  #17
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Kul att jäsningen går bra. Ett tips gällande rulles 7dagars är att inte överdriva med eftersötningen. Ville minnas att det står att man kan söta en sats efter färdig jäsning med upp till 4kg socker. Gjorde det en gång och det smakade rent ut sagt förjävligt. Det blir på tok för sött. Satsa på max 3kg först, blanda ordentligt och låt sockret lösa upp sig, smaka av och söta vid behov mer. Vet inte om du finner tipset nyttigt eller inte men gällande rulles sjudagars gör man gärna det man kan för att bättra på slutresultatet.

4kg socker till eftersötningen? På sin höjd 200-400 gram till 25 liter dessertvin. Fyra kg måste vara en felläsning eller felskrivning!
Citera
2017-04-28, 20:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
4kg socker till eftersötningen? På sin höjd 200-400 gram till 25 liter dessertvin. Fyra kg måste vara en felläsning eller felskrivning!

Hahaha ja jäklar du. Här blev det inte alls rätt faktiskt. Var inte riktigt med i matchen när jag skrev och blandade ihop detaljerna rätt friskt. Vad jag egentligen ville framföra var att jag första gången dammade i 4kg socker till jäsningen (inget eftersötande) vilket gav ett på tok för sött vin. Andra gången körde jag 3,5kg vilket gav en betydligt bättre smak. Ibland blir det ganska redigt åt helvete när man tänker...
Citera
2017-04-30, 17:17
  #19
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Hahaha ja jäklar du. Här blev det inte alls rätt faktiskt. Var inte riktigt med i matchen när jag skrev och blandade ihop detaljerna rätt friskt. Vad jag egentligen ville framföra var att jag första gången dammade i 4kg socker till jäsningen (inget eftersötande) vilket gav ett på tok för sött vin. Andra gången körde jag 3,5kg vilket gav en betydligt bättre smak. Ibland blir det ganska redigt åt helvete när man tänker...

Fyra kg socker till eftersötningen låter lite grann som den gången när jag som ung man ca 1977 skulle göra ett körsbärsvin. Socker ger alkohol, alkohol blir man full av, mycket socker mycken fylla tänkte jag då i min ungdomliga enfald... Snacka om alkoholstark sockerlag, en vedervärdig dryck, men full blev man!
Citera
2017-05-06, 06:59
  #20
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuranBanane
Kul att jäsningen går bra. Ett tips gällande rulles 7dagars är att inte överdriva med eftersötningen. Ville minnas att det står att man kan söta en sats efter färdig jäsning med upp till 4kg socker. Gjorde det en gång och det smakade rent ut sagt förjävligt. Det blir på tok för sött. Satsa på max 3kg först, blanda ordentligt och låt sockret lösa upp sig, smaka av och söta vid behov mer. Vet inte om du finner tipset nyttigt eller inte men gällande rulles sjudagars gör man gärna det man kan för att bättra på slutresultatet.

Ja tack ja tog 0.25 kg socker jätte gott vin faktiskt 63L
__________________
Senast redigerad av icarusogx 2017-05-06 kl. 07:02.
Citera
2017-05-07, 22:13
  #21
Medlem
Gnomegirls avatar
Det här var en trevlig och rolig tråd.
Jag blir sugen på att försöka mig på att brygga en sats själv, men jag vill ha rött.
Är det någon av er erfarna farbröder som kan tipsa mig om någon bra och pålitlig nybörjarsats så är jag väldigt tacksam.


MVH/Gnomegirl
Citera
2017-05-09, 09:42
  #22
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Det här var en trevlig och rolig tråd.
Jag blir sugen på att försöka mig på att brygga en sats själv, men jag vill ha rött.
Är det någon av er erfarna farbröder som kan tipsa mig om någon bra och pålitlig nybörjarsats så är jag väldigt tacksam.


MVH/Gnomegirl

Rent spontant skulle jag undvika satser i stil med Rulles som diskuteras här i tråden om jag ville ha "bra". De är inte särskilt högkvalitativa, idén med dem är väl framställning av en hyfsat drickbar skattefri rusdryck till lägsta möjliga pris och minsta möjliga tidsåtgång.

En populär serie kvalitetsvinsatser är Selection International. Finns även på andra ställen, eventuellt till marginellt bättre pris.

Utöver själva vinsatsen behöver du ett par jäshinkar med jäsrör (snåla inte här, du vill verkligen ha två för omtappningarnas skull), desinficeringsmedel typ Star San, flaskor att tappa den färdiga produkten på (kör på skruvkork om du inte vill köpa korkningsmaskin också), oechslevikt eller refraktometer, samt en pumphävert.

Förslagsvis följer du instruktionerna slaviskt första gångerna du brygger, och är överdrivet noga med hygienen. Svårare än så är det egentligen inte. När du samlat lite erfarenhet kan du börja labba loss.

Det kan vara bra att köpa grejor i butik första gången, så kan personalen hjälpa dig om du missat något du behöver, skönt att slippa åka en till runda för att man glömde nån liten skitsak.

Missa inte heller bär- och fruktsäsongen som börjar om några månader, att brygga sitt eget vin från scratch på frukt man själv skördat är nästan det mest givande när det kommer till vintillverkning
Citera
2017-05-09, 16:51
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Det här var en trevlig och rolig tråd.
Jag blir sugen på att försöka mig på att brygga en sats själv, men jag vill ha rött.
Är det någon av er erfarna farbröder som kan tipsa mig om någon bra och pålitlig nybörjarsats så är jag väldigt tacksam.


MVH/Gnomegirl

Jag tycker att Rulles 7-dagars vin är på tok för utspädda. Det medföljer en liter juicekoncentrat och den blandas ut till 21 liter (om jag minns rätt). Det smakar inte så mycket frukt precis.

För att kompencera bristen på juice så fyller man ut med socker.

Sockret (och den lilla mängden fruktsocker) jäser sedan till alkohol på 4-5 dagar varefter man ställer satsen på klarning.

Resultatet blir inte så tokigt som man kan tro, efter ett antal veckors lagring så funkar det för dem som inte är finsmakare.

Det finns flera fördelar med denna vinsats för en nybörjare:
- den är billig
- den har enkla instruktioner
- den jäser snabbt
- den är lätt att få tag i (finns på stora coop o.dyl.)
- den smakar "okej"

Jag tycker man lär sig massor om hur vinbryggning fungerar.

Vill man göra ett bättre vin så måste man ha mer koncentrat. Prova Rulles 2-veckors istället. Den är nästan lika billig (för man slipper köpa socker separat) men har 5 liter koncentrat.

Jag har inte testat klart den själv men jag har en sats rött på jäsning as we speak.

/"Farbrorn" ?!?
Citera
2017-05-09, 21:32
  #24
Medlem
Höll på under ett antal år med äppelmust bl a.
Låt aldrig din jäsning hålla på i utrymme med en temp över 20, gärna 18, visst det tar längre tid men reultatet blir bättre. Sedan tålamod. Låt den färdigjästa satsen stå gärna en månad och eftermogna. Sedan tappning på RENA flaskor och sedan TÅLAMOD. Ett års lagring är inte fel. Jag gjorte en sats på rena äkta vita vindruvor åt en bekant och det blev 10 flskor gjort efter bästa förmåga. Mödte honom för ett bra tag sedan och den sista flaska var då 10 år och enligt honom kunde han inte hitta något på Gröna apoteket som kom i närheten.
Citera
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback