Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 20:27
  #1
Medlem
icarusogxs avatar
Som rubriken lyder vill jag gör vin har köpt allt

3x rulles 7 dagars vin vitt
3x jästunnor
3x jäsrör
6x 2kg socker
1x hävert
1x temperatur mätare för inom och utomhus Temo tänkte en i vinet och en Temo utanför

Sist blev det skit hade för hög jästemp osv nu vill jag att det ska bli perfekt alla vinkar o tips på hur jag kan göra detta på bästa sätt egna erfarenheter av just rulles 7 dagars vita är uppskattat med vilken temperatur är bäst 22.5 c ?
Citera
2017-04-21, 22:07
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Bra hygien är en bra start.
Se till att tunnan verkligen är lufttät, så inte syre kommer in.
Korrekt temperatur ja.
Citera
2017-04-21, 23:26
  #3
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bra hygien är en bra start.
Se till att tunnan verkligen är lufttät, så inte syre kommer in.
Korrekt temperatur ja.

Ja har gort rent det ordentligt och jag har sett till att det är helt tätt om man öppnar locket innan de slutat bubbla förstörs jäsningen på något vis ?
Citera
2017-04-22, 00:05
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Ja har gort rent det ordentligt och jag har sett till att det är helt tätt om man öppnar locket innan de slutat bubbla förstörs jäsningen på något vis ?
Nej det gör inget att man lyfter på locket då och då.
Det enda är att om syre kommer in, gör jästen ingen alkohol, bara mera jäst...
Citera
2017-04-22, 00:19
  #5
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nej det gör inget att man lyfter på locket då och då.
Det enda är att om syre kommer in, gör jästen ingen alkohol, bara mera jäst...

Aha viktigt att den står still då o inte blanda när man öppnar så det inte blandas i luft då
Citera
2017-04-22, 00:52
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Aha viktigt att den står still då o inte blanda när man öppnar så det inte blandas i luft då
Speciellt i början innan jäsningen har satt fart är det känsligt, vildjäst eller andra smittor kan komma ner och orsaka problem...
Citera
2017-04-22, 04:07
  #7
Medlem
Frater_Frags avatar
Under åren så har jag lärt mig av mina misstag och finslipat min teknik. Numera misslyckas jag aldrig med ett vin, det kanske inte smakar som jag hade tänkt mig, men rent tekniskt så är det alltid bra eller bättre!

Mitt första vin var ett körsbärsvin med alldeles för mycket socker i, detta var 1977-78 eller däromkring, sedan dess har mycket hänt med både öl och vinsatser.

Följande tumregler är viktiga att komma ihåg:

1) Hygien och återigen hygien! Tvätta alla redskap gärna med steriliseringsvätska och skölj sedan noggrant.

2) Håll kärlen slutna, använd vattenlås.

3) Öppna endast kärlen för att eventuellt tappa om eller tillsätta mer socker. Dessa två steg är bara nödvändiga när man jäser på frukt och bär, första jäsningen på jäshink, sedan sila över på damejeannen.

4) Använd gärna ekspån för att få en viss fatkaraktär. Färdiga vinsatser kan med fördel spånas direkt. Färsk frukt etc först efter omtappningen.

5) Tålamod! Skit i att tillverkaren har skrivit att det hela är klart på fyra veckor! Endast mäsk går så pass fort!

6) Ännu mer tålamod, lagring på jäskärl är bara bra för vinet, gärna i minst sex månader efter avslutad jäsning.

7) Använd vinfilter innan du buteljerar, ju mindre skit du får i flaskan desto godare och bättre blir det.

8) Flasklagring. Vita viner är ok att dricka efter ett år, fruktviner etc bör helst ha två-tre år på hyllan, mörkt och svalt.
Citera
2017-04-22, 07:54
  #8
Medlem
Jag funderar över din fråga om temperatur. Kan du beskriva de problem du hade sist? Om du inte lät satsen jäsa klart så är det mer tid du behöver lägga till.
Citera
2017-04-22, 16:02
  #9
Medlem
icarusogxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag funderar över din fråga om temperatur. Kan du beskriva de problem du hade sist? Om du inte lät satsen jäsa klart så är det mer tid du behöver lägga till.

Tja a jo det va så att solen kom åt jäsningarna pch hamnade på ca 35c sen startade inte jästen något mer började smaka vinäger
Citera
2017-04-22, 17:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarusogx
Tja a jo det va så att solen kom åt jäsningarna pch hamnade på ca 35c sen startade inte jästen något mer började smaka vinäger

Beklagar. Att jäsa i sol blir förstås för varmt.
Citera
2017-04-22, 17:22
  #11
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Beklagar. Att jäsa i sol blir förstås för varmt.

Jästsvamparna får aldrig utsättas för temperaturer över 25 grader celsius, därutöver så börjar de att må illa samt slutligen med ett stilla kvidande avlida.
Citera
2017-04-22, 18:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Jästsvamparna får aldrig utsättas för temperaturer över 25 grader celsius, därutöver så börjar de att må illa samt slutligen med ett stilla kvidande avlida.

Om man läser på jästpaketen så klarar de mer än 25 grader, däremot är det oftast bäst att inte gå över 25.
Citera
  • 1
  • 2
vin

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback