Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 19:36
  #1
Medlem
Hej,

Jag är både glad och förvirrad.

Idag fick jag besked från antagning.se där det står att jag är behörig till ett program som jag sökt.

Jag har högskolbehörighet sedan 16 år men jag saknar naturkunskap B till programmet jag sökt
, så hur kan jag vara behörig ?

TAck för svar/
Citera
2017-04-21, 19:41
  #2
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
Hej,

Jag är både glad och förvirrad.

Idag fick jag besked från antagning.se där det står att jag är behörig till ett program som jag sökt.

Jag har högskolbehörighet sedan 16 år men jag saknar naturkunskap B till programmet jag sökt
, så hur kan jag vara behörig ?

TAck för svar/

Säg inget.
Om du ändå kommer in och kan registrera dig så får du gå kvar. Tror de missat något, det händer. Eller så har du något annat som gör att de tror att du kan tillgodogöra dig utbildningen. Jag har t.ex. fått gå kurser jag ej är behörig till p.g.a. (tror jag) att jag läst kurser på universitet som är "svårare" än gymnasiekursen, men liknande ämne.
Citera
2017-04-21, 19:50
  #3
Medlem
Tror inte att de är så dumma

hörde av en polare att om det handlar om enbart ett ämne så kan man ändå komma in och tenta upp det parallellt med programmet!!!
Citera
2017-04-21, 20:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
Hej,

Jag är både glad och förvirrad.

Idag fick jag besked från antagning.se där det står att jag är behörig till ett program som jag sökt.

Jag har högskolbehörighet sedan 16 år men jag saknar naturkunskap B till programmet jag sökt
, så hur kan jag vara behörig ?

TAck för svar/

Du kan ha nån eller några kurser som täcker den behörigheten iaf.
Vanligt för naturkunskap B är t ex Fysik A, Kemi A och Biologi A; lärosätet kanske t.o.m. godkänner endast en utav nämnda kurser, eller nån annan, istället för naturkunskap B.
Citera
2017-04-21, 20:10
  #5
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
Tror inte att de är så dumma

hörde av en polare att om det handlar om enbart ett ämne så kan man ändå komma in och tenta upp det parallellt med programmet!!!

Jo, det händer att det blir fel. Har själv varit med om detta, fast då var det inte ens gymnasiebetyg det gällde, det var en miss gällande ett av kurskraven till en kandidatkurs. Nu berättade jag detta, ärlig som jag är.

Edit och nej, parallellt med program, nej.
Citera
2017-04-21, 21:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan ha nån eller några kurser som täcker den behörigheten iaf.
Vanligt för naturkunskap B är t ex Fysik A, Kemi A och Biologi A; lärosätet kanske t.o.m. godkänner endast en utav nämnda kurser, eller nån annan, istället för naturkunskap B.


jag vet det, men saken är att jag saknar fysik, kemi och biologi

men kan det vara så att min naturkunskap A som jag läste för 16 år sedan motsvarar 2 nuförtiden!!!
Citera
2017-04-21, 21:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, det händer att det blir fel. Har själv varit med om detta, fast då var det inte ens gymnasiebetyg det gällde, det var en miss gällande ett av kurskraven till en kandidatkurs. Nu berättade jag detta, ärlig som jag är.

Edit och nej, parallellt med program, nej.

Dumma jag som har redan skickat mail till dig coh berättat att jag inte har natur 2
Citera
2017-04-21, 21:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
jag vet det, men saken är att jag saknar fysik, kemi och biologi

men kan det vara så att min naturkunskap A som jag läste för 16 år sedan motsvarar 2 nuförtiden!!!

Det borde det inte räcka med naturkunskap A, tror den t.o.m. är mindre innehållsmässigt än 1; det skulle kunna vara ett fel från deras håll som kan visa sig vid urval 1, blir segt då; har du gått omvårdnadsprogrammet och sökt till t ex sjuksköterska eller dylikt så skulle det kunna förklara ett undantag, eller andra högskolestudier.
Citera
2017-04-21, 23:03
  #9
Medlem
VonFanderblads avatar
Det kan bli fel. Jag har själv fått platsgaranti som programstudenter får utan att vara antagen till ett program.
Citera
2017-04-23, 14:22
  #10
Medlem
Så om man söker men inte har matte c kan man komma in med enbart matte b?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback