Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-04-24, 14:44
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Torusen tas upp eftersom det visar att följande är fel

ok men med formen menar jag inte det ytan ligger på, utan formen av ytan. det vill säga landet. om det nu hjälper..
Citera
2017-04-24, 14:57
  #50
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
ok men med formen menar jag inte det ytan ligger på, utan formen av ytan. det vill säga landet. om det nu hjälper..

Vi förstår det, så nej det hjälper inte, argumentet är fortfarande felaktigt.
Citera
2017-04-24, 16:39
  #51
Medlem
Om man lyfter resonemanget till tre dimensioner får man att det skulle räcka med fem färger för att färglägga varje partitionering av rummet i sammanhängande regioner eftersom regionerna kan byggas upp av (sneda) tetraedrar och varje sådan har fyra grannar. Men det är enkelt att skapa partitioner där varje region har kontakt med varje annan region. Det är bara att placera in ett antal sfärer och från varje sfär dra ut "armar" fram till varje annan sfär. I tre dimensioner finns inget som hindrar sådana armar.
Citera
2017-04-24, 19:28
  #52
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Men vad har vad man kan se och inte se med saken att göra? Storlek är ju knappast en faktor i sammanhanget.
Nej, inte storlek, men färgformen! Allt detta handlar ju om färg, eller hur? Så om vi inte kan se varje enskild triangel, för att det är samma färg. Ja, då är det den färgformen som trianglarna skapar som är den relevanta. Att t.ex. cirkeln skapades med trianglar är alltså irrelevant.
Citera
2017-05-02, 13:51
  #53
Medlem
Haha jag förstår faktiskt inte varför min triangel-betraktning inte är korrekt. Men jag är också säker på att den är fel. Tack för insatsen alla. Jag ska dra detta mellan 4 ögon med närmsta matematiker och få det slut-förklarat en gång för alla, en dag
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback