Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 17:56
  #1
Medlem
ShowerStalkers avatar
Jag umgicks med min barndomskompis som är gravt handikappad men socialt kompetent. Vi har känt varandra i många år och det kändes därför okej att fråga hur kompisen egentligen är behandlad av människor i samhället. De vanligaste som kompisen upplever är att människor:

* ignorerar kompisen för andra i gänget
* får kompisen att känna dum och oviktig
* är överdrivet hjälpsamma trots att kompisen kan utföra saker själv
* himlar med ögonen och drar en suck vid första ögonkontakt

Varför är de flesta medmänniskor extremt dryga mot funktionsnedsatta människor?
__________________
Senast redigerad av ShowerStalker 2017-04-21 kl. 18:28.
Citera
2017-04-21, 18:12
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Ja du. Jag vet den stora skillnaden på att bli behandlad som normal och icke normal. På utsidan så ser jag helt normal ut. Jag kanske till och med är normal på insidan utan att veta om det.
När jag var på arbetsförmedlingen så pratade kvinnan helt normalt med mig. Hon påpekade att jag inte hade skrivit upp vilket gymnasium jag pluggat vid. När jag nämnde att jag gått på en skola för elever med aspergers syndrom så gick hon bort och hämtade några nya papper. När hon sedan kom tillbaka till mig så pratade hon till mig som om jag hörde dåligt och sa att jag inte kunde räkna med att få något jobb inom ett år och att jag först borde utredas till om jag var kapabel att arbeta.

Många människor är väldigt dryga men normala människor märker det aldrig eftersom de bara visar sin dryghet för oss ''onormala''.
Citera
2017-04-21, 18:33
  #3
Medlem
ShowerStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Ja du. Jag vet den stora skillnaden på att bli behandlad som normal och icke normal. På utsidan så ser jag helt normal ut. Jag kanske till och med är normal på insidan utan att veta om det.
När jag var på arbetsförmedlingen så pratade kvinnan helt normalt med mig. Hon påpekade att jag inte hade skrivit upp vilket gymnasium jag pluggat vid. När jag nämnde att jag gått på en skola för elever med aspergers syndrom så gick hon bort och hämtade några nya papper. När hon sedan kom tillbaka till mig så pratade hon till mig som om jag hörde dåligt och sa att jag inte kunde räkna med att få något jobb inom ett år och att jag först borde utredas till om jag var kapabel att arbeta.

Många människor är väldigt dryga men normala människor märker det aldrig eftersom de bara visar sin dryghet för oss ''onormala''.
Och det värsta är att människor har mage nog att komma undan och säga "äsch, du tror bara så" enligt kompisen. Sorgligt.
__________________
Senast redigerad av ShowerStalker 2017-04-21 kl. 18:41.
Citera
2017-04-24, 01:14
  #4
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Ja du. Jag vet den stora skillnaden på att bli behandlad som normal och icke normal. På utsidan så ser jag helt normal ut. Jag kanske till och med är normal på insidan utan att veta om det.
När jag var på arbetsförmedlingen så pratade kvinnan helt normalt med mig. Hon påpekade att jag inte hade skrivit upp vilket gymnasium jag pluggat vid. När jag nämnde att jag gått på en skola för elever med aspergers syndrom så gick hon bort och hämtade några nya papper. När hon sedan kom tillbaka till mig så pratade hon till mig som om jag hörde dåligt och sa att jag inte kunde räkna med att få något jobb inom ett år och att jag först borde utredas till om jag var kapabel att arbeta.

Många människor är väldigt dryga men normala människor märker det aldrig eftersom de bara visar sin dryghet för oss ''onormala''.
1+
Håller med i exakt allt du skrev! Har också dels aspergers men fick typ all aspergers i symptomet att inte kunna läsa av folk. Annars är jag hyffsat normal
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Och det värsta är att människor har mage nog att komma undan och säga "äsch, du tror bara så" enligt kompisen. Sorgligt.
2+
Det är så provocerande! Dessa som säger "du inbillar dig bara" är dessutom snygga, populära och uppsnoffsade personer som aldrig någonsin kommer få uppleva det och tror därför att det inte existerar.
__________________
Senast redigerad av ProcioneLavatore 2017-04-24 kl. 01:17.
Citera
2017-04-29, 14:21
  #5
Medlem
ShowerStalkers avatar
Man får väl acceptera som det är tyvärr. Som man kan se resultatet här, tråden får ingen uppmärksamhet.

Mitt råd är kanske att ni aldrig mer träffas igen? Bara å skita i den som visar vidrig attityd mot er. Vänd er till den som behandlar alla lika.
Citera
2017-04-29, 17:12
  #6
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Jag umgicks med min barndomskompis som är gravt handikappad men socialt kompetent. Vi har känt varandra i många år och det kändes därför okej att fråga hur kompisen egentligen är behandlad av människor i samhället. De vanligaste som kompisen upplever är att människor:

* ignorerar kompisen för andra i gänget
* får kompisen att känna dum och oviktig
* är överdrivet hjälpsamma trots att kompisen kan utföra saker själv
* himlar med ögonen och drar en suck vid första ögonkontakt

Varför är de flesta medmänniskor extremt dryga mot funktionsnedsatta människor?

Så man är dryg om man anstränger sig extra, inte anstränger sig extra, om man blir nervös för att man vet att båda alternativen är dåliga eller undviker honom för att alla alternativ är dåliga.

Så hur ska man göra?

Precis som med alla invandrare som anser att alla i sverige är rasister så rankas vi väldigt högt på vår tolerans och för att vi inte behandlar vare sig handikappade eller invandrare illa.

Om man letar efter andras dryghet ser man den i allt.
__________________
Senast redigerad av Pungtering 2017-04-29 kl. 17:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback