Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 16:20
  #1
Medlem
crystalbullets avatar
"Man som misstänks för Facebook-våldtäkt släppt – lever under hot"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ever-under-hot

Så trots bevismaterial där han våldtagit via FB-live så kan han inte få ett straff?! Rätt åt honom då att leva under hot från folk som vill ha ihjäl honom när rättsväsendet skippar rättvisa att det ändå finns dom som är beredda att själva hamna i finkan för att slå ihjäl honom eller något... MEN var är problemet? Jo att rättsväsendet tillåter släpper en uppenbart gärningsman som ska sitta i häktet och betala skadestånd till våldtäkts-offer!

Jag är fruktansvärt trött på att inga påföljder sker för gärningsmännen även när det finns bevis bara för att dom är unga, har adhd eller några andra "förmildrande omständigheter". Våldtäkt som våldtäkt, oavsett om du är 13 eller 66 eller om du har någon diagnos eller ej.

Vilka idioter är det som sitter och bedömer om det ska bli ett straff eller ej? Dessa åklagare känns som de själva är våldtäktsmän eller något om de inte kan ha empatin nog att sätta kännbara böter etc för att hedra de stackars offren som borde få ÅTMINSTONE miljonbelopp i skadestånd om de utsatts för denna vårdslösa förnedring. Och våldtäktsmännen själva borde få dödsstraff.

Vi lever 2017 men det känns efterblivet att det inte är hårdare straff för att göra fel mot människor! När ska det bli bättre? Hur? Vad ska till för att de jävla åklagarna ska börja sätta ordentliga straff? Att deras egna döttrar drabbas av våldtäkter eller!? Fan.
Citera
2017-04-21, 19:38
  #2
Medlem
LeifD2s avatar
Hela idén att unga gärningsmän skall få lägre straff är feltänkt i grunden. Likaså det här med "förmildrande omständighet". Det gäller inte bara våldtäkt utan alla typer av brott.
Straffen som döms ut är helt enkelt relaterat till dom politiska värderingar som riksdagens majoritet har. Hade dom som sitter i riksdagen värderat att våldtäkt hade varit ett allvarligt brott så hade straffvärdet varit därefter. Nu har ju dock riksdagsmännen till stora delar värderingar som är mycket långt från vad som kan betcknas som sunt och hederligt.
Citera
2017-04-25, 14:01
  #3
Medlem
Hyperfluxs avatar
Det här har inte med straff att göra - MANNEN HAR INTE FÅTT NÅGON DOM ÄN. MAN KAN INTE STRAFFA NÅGON SOM INTE DÖMTS FÖR NÅGOT.

Man kan inte straffa någon som inte dömts för något, hur vridet skulle inte det vara? Hade du läst artikeln så hade du sett att rättegången har hänt och att han suttit häktad tills nu i väntan på dom. Han kommer få sin dom och sitt straff den 25 april - alltså idag. Han kommer inte gå fri länge till alltså.
__________________
Senast redigerad av Hyperflux 2017-04-25 kl. 14:29.
Citera
2017-04-25, 20:33
  #4
Medlem
Mannen i exemplet är inte typisk för vårt rättssystem.
Had tråden legat i brott så hade jag lagt mig i. men nu ligger den i politik o frågeställningen som är politisk ligger i rubriken.
Att vi inte har högre straff än 6 år för normal våldtäkt samt en jävla massa år för grov är för att straffsatserna är rätt.
Slår vi ihop båda klassningarna så är straffsatsen 2-12år. Kanske ännu högre. Jag har inte hört någon dömmas för mer än 12 år.

Vår straffsats handlar om att döma folk utifrån det lidande de har gjort. Killen som fick 12 år hade under fler år haft sex med sin minderåriga styvdotter.
Faktorer.
* Minderårig.
* Beroendeställning
* Under lång tid.
Nästa faktor att se på när det gäller straffen är BO. För EN våldtäkt får hon ett skadestånd på 100 000kr o uppåt. Visst är det inte tillräckligt plåster på såren. Det håller jag med om.
Men hur många kan hosta upp 100papp från kontot? De flesta måste efter avtjänat straff även leva på vad kronofogden låter dem behålla. Med tanke på att de flesta förlorar jobbet på kuppen så börjar det nog kännas ordentligt.

Hur kan jag då motivera att straffsatsen är bra.
Det är ganska enkelt.
Straff är till för att förövaren inte ska göra om brottet. Att skrika dödsstraff för våldtäkt handlar bara om känslor o jag kan hitta fler brott som ska ge dödsstraff före våldtäkt.
Ett av dem är mord. Mördare är den kategori av brottslingar som minst återfaller i brott. På plats två hittar vi, just det, sexualbrottslingarna.

Nu utgår jag från vårt rättssystem o med dessa siffror om återfall så ska vi nog först titta på de som begår narkotikabrott. Personer som förstör fler unga liv än en våldtäktsman. Men inte vill ni att er lokala kran ska få 20 år. Det blir obekvämt för er.
Dessa ligger i topp vad gäller återfall.

Obs att detta är skrivet utifrån en politisk syn o inte min syn på våldtäktsmän.
Citera
2017-04-25, 23:14
  #5
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Mannen i exemplet är inte typisk för vårt rättssystem.
Had tråden legat i brott så hade jag lagt mig i. men nu ligger den i politik o frågeställningen som är politisk ligger i rubriken.
Att vi inte har högre straff än 6 år för normal våldtäkt samt en jävla massa år för grov är för att straffsatserna är rätt.
Slår vi ihop båda klassningarna så är straffsatsen 2-12år. Kanske ännu högre. Jag har inte hört någon dömmas för mer än 12 år.

Vår straffsats handlar om att döma folk utifrån det lidande de har gjort. Killen som fick 12 år hade under fler år haft sex med sin minderåriga styvdotter.
Faktorer.
* Minderårig.
* Beroendeställning
* Under lång tid.
Nästa faktor att se på när det gäller straffen är BO. För EN våldtäkt får hon ett skadestånd på 100 000kr o uppåt. Visst är det inte tillräckligt plåster på såren. Det håller jag med om.
Men hur många kan hosta upp 100papp från kontot? De flesta måste efter avtjänat straff även leva på vad kronofogden låter dem behålla. Med tanke på att de flesta förlorar jobbet på kuppen så börjar det nog kännas ordentligt.

Hur kan jag då motivera att straffsatsen är bra.
Det är ganska enkelt.
Straff är till för att förövaren inte ska göra om brottet. Att skrika dödsstraff för våldtäkt handlar bara om känslor o jag kan hitta fler brott som ska ge dödsstraff före våldtäkt.
Ett av dem är mord. Mördare är den kategori av brottslingar som minst återfaller i brott. På plats två hittar vi, just det, sexualbrottslingarna.

Nu utgår jag från vårt rättssystem o med dessa siffror om återfall så ska vi nog först titta på de som begår narkotikabrott. Personer som förstör fler unga liv än en våldtäktsman. Men inte vill ni att er lokala kran ska få 20 år. Det blir obekvämt för er.
Dessa ligger i topp vad gäller återfall.

Obs att detta är skrivet utifrån en politisk syn o inte min syn på våldtäktsmän.

Det är nog enbart i Sverige, som straff blott "är till för att förövaren inte ska göra om brottet".
Citera
2017-04-25, 23:23
  #6
Medlem
I den Anglosaxiska världen handlar det om att låsa in brottslingen, så att sociopaten inte har tillgång till samhället.

Sverige låser väl in de riktiga galningarna - under psykstämpel.
Citera
2017-04-26, 01:17
  #7
Medlem
Gäller detta straff även etniska vita män som våldtar?
Citera
2017-04-26, 16:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är nog enbart i Sverige, som straff blott "är till för att förövaren inte ska göra om brottet".
Kanske. Jag utgår utifrån den lagstiftning vi har i dag. Vi kan ändra den om vi vill. Själv ser jag ingen anledning då vårt rättssystem är relativt säkert om man jämför med andra länder.
Citera
2017-04-26, 16:25
  #9
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Kanske. Jag utgår utifrån den lagstiftning vi har i dag. Vi kan ändra den om vi vill. Själv ser jag ingen anledning då vårt rättssystem är relativt säkert om man jämför med andra länder.

Sveriges rättssystem är förvisso "säkert" för GM. Det handlar emellertid om värderingar och moral.

Straffet ska
● ge offret upprättelse

● återställa balansen i ett virtuellt, moraliskt universum

● försöka stävja att GM begår fler brott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback