Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 15:20
  #1
Medlem
Om man läser allmän kurs på folkhögskola som inte har naturvetenskapliga ämnen och jag måste läsa 3 år totalt på en skola som har naturvetenskapliga ämnen... Men om jag går på en skola som inte har naturvetenskapliga ämnen, går det då att läsa 1 år där sedan byta skola och läsa 1 år till på en skola som har naturvetenskapliga ämnen sedan efter 3e året så läser man naturvetenskapliga ämnen?
Eller blir man då tvungen att läsa 4 år totalt för att bli behörig till allt? Jag har inga gymnasiebetyg eller arbetslivserfarenhet.
Citera
2017-04-21, 15:22
  #2
Medlem
Mooons avatar
Det borde gå att komplettera de ämnen du behöver på komvux.
Citera
2017-04-21, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det borde gå att komplettera de ämnen du behöver på komvux.
Jag ska inte läsa komvux.
Citera
2017-04-21, 15:45
  #4
Medlem
Mooons avatar
Menar du om du kan få tillgodoräkna dig de ämnen du läst år 1 på allmän kurs och sedan bara plugga in de naturvetenskapliga ämnena på den andra skolan?

Det enklaste är naturligtvis att du studerar på en linje som direkt ger dig den behörighet som krävs för dina fortsatta studier. Läser du allmän kurs på folkhögskola måste du komplettera de ämnen du inte har på något vis.
Citera
2017-04-21, 15:51
  #5
Medlem
Till exempel, läser man på en folkhögskola utan naturvetenskapliga ämnen måste man plugga 3 år för att få ut grundläggande behörighet... Sedan 1 år till för naturvetenskapliga ämnen om man ska läsa på en annan fhsk.

Men om det finns naturvetenskapliga ämnen och allmän kurs på samma skola så kan man läsa till alla behörigheter på 3 år... Man kan inte ta ut en examen tidigare än 3 år om man inte har något betyg från gymnasiet tidigare eller 1 år arbetslivserfarenhet.

Men frågan var inte det, utan om man kan läsa 1 år på en fhsk utan naturvetenskapliga ämnen sedan byta till en skola med naturvetenskapliga ämnen och få alla behörigheter på 3 år?
Citera
2017-04-21, 16:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack12345
Om man läser allmän kurs på folkhögskola som inte har naturvetenskapliga ämnen och jag måste läsa 3 år totalt på en skola som har naturvetenskapliga ämnen... Men om jag går på en skola som inte har naturvetenskapliga ämnen, går det då att läsa 1 år där sedan byta skola och läsa 1 år till på en skola som har naturvetenskapliga ämnen sedan efter 3e året så läser man naturvetenskapliga ämnen?
Eller blir man då tvungen att läsa 4 år totalt för att bli behörig till allt? Jag har inga gymnasiebetyg eller arbetslivserfarenhet.

Man läser ju vanligtvis svenska 1, 2 och 3 på ett år vardera, sen fysik 1 och 2 på ett år vardera, så hur mycket utav dom naturvetenskapliga kurserna behöver du?
Sen så kan du behöva ha matematik 2 innan du får börja naturkurserna, matematik brukar man doc kunna få läsa en kurs per termin så det skulle ju räcka att du först läser ett år allmänt där du får med dig svenska 1, matematik 1 och 2, samhällskunskap 1, historia 1 och religion 1 och sen när du får börja läsa natur så läser du svenska parallellt.
Citera
2017-04-21, 16:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Man läser ju vanligtvis svenska 1, 2 och 3 på ett år vardera, sen fysik 1 och 2 på ett år vardera, så hur mycket utav dom naturvetenskapliga kurserna behöver du?
Sen så kan du behöva ha matematik 2 innan du får börja naturkurserna, matematik brukar man doc kunna få läsa en kurs per termin så det skulle ju räcka att du först läser ett år allmänt där du får med dig svenska 1, matematik 1 och 2, samhällskunskap 1, historia 1 och religion 1 och sen när du får börja läsa natur så läser du svenska parallellt.
Ska läsa kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 5
Citera
2017-04-21, 16:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack12345
Ska läsa kemi 2, fysik 2, biologi 2 och matematik 5

Såg att det jag skrev blev lite kladdigt, men problemet med folkhögskola är att det är ett kryptempo på kurserna, du läser oftast de flesta kurserna på ett år, med undantag för matematik, och pga den låga takten så bör du läsa allt på samma ställe där du läser Svenska 1 första året, 2 andra och 3 tredje, varav de två sista läser du samtidigt som du läser natur.

Tror inget program kräver matematik 5, så läser man den på folkhögskolan är det rätt onödigt.
Citera
2017-04-21, 17:03
  #9
Medlem
edit: ta bort detta inlägg.
Citera
2017-04-21, 21:05
  #10
Medlem
Varför vill du inte läsa på komvux?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback