Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-04-23, 13:38
  #73
Medlem
Zilvios avatar
Mitt första råd skulle bli att glömma och gå vidare.
Det brukar aldrig löna sig att bråka med tidigare arbetsgivare men med tanke på framtida jobbsökningar är det ju bra om du kan få ett anständigt "arbetsbetyg".
Så eventuellt kan det vara värt att "förhandla" om. Ifall du inte har misskött dig ska det självklart framgå att anställningen upphör pga arbetsbrist och inte beroende på att du misskött dig. Sådana där betyg är ganska svåra för en ovan att värdera då det alltid "ser bra ut" så om du har möjlighet att få hjälp av facket eller någon kunnig person ska du absolut utnyttja den möjligheten.
Citera
2017-04-23, 14:41
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maadzz
Kommunal sa dock att jag kunde fortsätta vara medlem hos dom trots att arbetsgivaren gick under metall.
Men facket har jag lagt ner nu, har bråkat tillräckligt på den fronten och orkar inte lägga mer tid där.
Jag sökte mig hit för råd huruvida man har en chans eller inte om man väljer att dra det civilrättsligt.
Verkar inte vara helt kört baserat på kommentarerna iaf, så man kanske skulle ge det en chans

Du riskerar så enormt mycket att ta det civilrättsligt. Bättre släppa det.

Och du ska inte fråga ditt nuvarande fack om du ska stanna kvar i dem. Du ska fråga facket på arbetsplatsen.

Som sagt. Metall och målarförbundet slåss för sina medlemar med näbbar och klor. Kommunal finns mest för att man ska kunna göra karriär inom S om man är ombudsman där.
(Iaf när jag sett på facken ur arbetsgivarens synvinkel)
Citera
2017-04-23, 17:11
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratmode
undersök dina möjligheter på http://www.arbetsdomstolen.se
Varför ska han/hon vända sig till AD?
AD tar (väl?) bara upp mål där arbetsmarknadsparter, dvs fack och arbetsgivare anmäler mål?
Som privat person är du (väl?) hänvisad till TR?
Citera
2017-04-24, 11:41
  #76
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jo, det är sant att en AG utan anledning får säga upp en person från en provanställning.
I detta fallet verkar det som AG varit dum nog att ange en anledning och det är en anledning som INTE är godtagbar (eller tom straffbar?)
Rätta mig om jag har fel!

Efter som du inte behöver någon anledning alls för att säga upp någon under en provanställning, så har jag svårt att se hur det kan finnas en anledning som inte är godtagbar. Men jag håller med om att AG borde hållit truten på sig och bara avslutat provanställningen utan att ange orsak.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback