2017-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har man 659.000 st gratiskunder? Eller varför är det bara 90.000 st som betalar?

Enligt hemsidan har man 749.000 st företagskunder?

Edit: Nu såg jag 749.000 st hade testat och 96.000 st hade valt bli kunder.

Användarantalet växer som alltid. Den ser verkligen inte ut att sakta ned på något sätt.
Vi passerar snart 750.000 och de gläder mig väldigt mycket då det känns som en milstolpe på något sätt.

Något att tänka på är att emissionspriset sattes när bolaget hade 600 000 användare. Vi är påväg att passera 750 000 vilket innebär en ökning med 25%. Ganska sjukt att vi handlas till samma pris - REA enligt mig.

Det är väldigt synd att Sonetel hamnat i kläm med IPO-hysterin, då potentialen för bolaget är enorm.

Personligen vill jag inte utesluta ett uppköp av bolaget. *Observera att inget har kommunicerats ut angående det*

Siffror som inte ljuger:
Q1 rapporten visade en ökning på omsättningen med 20%
Användarantalet har ökat med 150 000 användare på några månaders tid med endast marknadsföring av Precise Digital.

* Weebly - inom kort - Något jag tror kommer ha en väldigt positiv effekt på Sonetels kundbas.
-- Därefter mer expansion --

Likt Sonetels kundbas ser vi en daglig ökning av läsare i blogginlägget:
http://www.redeye.se/aktiebloggen/so...g-enl-deloitte
2320 läsningar i skrivande stund

Min misstanke är att så snabbt psykologin vänder så åker vi av ordentligt. Då tar vi 30+ på nolltid!
Citera
2017-05-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym132
https://se.trustpilot.com/review/www.sonetel.com

325 omdömen , 4 stjärnor av 5 möjliga.

Kan du länka vart du hittar dina väldigt negativa Reviews? Det finns ALLTID negativa Reviews på alla tjänster.

Jag läste igenom många av omdömena på länken jag skickade. Läs igenom några sidor där så kommer du få en annan bild. men som sagt alla kan aldrig vara helt nöjda.

edit: 7,4/10
Kan ha haft fel men det får tiden avslöja. Tyckte det verkade lite scam-aktigt direkt så jag googlade helt enkelt på "sonetel scam".

Grejen är den att vilka är riktiga reviews och vilka är anställda från "iwriter.com" och liknande sidor där folk får betalt för att skriva reviews?
Jag fick uppfattningen att de positiva omdömena var överlag skrivna för syftet. Generellt beröm, brist på uppriktig kritik om tjänsten osv..
Gjorde förvisso en väldigt snabb koll ska ge det en chans till då ni andra verkar ha en annan uppfattning
Citera
2017-05-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Kan ha haft fel men det får tiden avslöja. Tyckte det verkade lite scam-aktigt direkt så jag googlade helt enkelt på "sonetel scam".

Grejen är den att vilka är riktiga reviews och vilka är anställda från "iwriter.com" och liknande sidor där folk får betalt för att skriva reviews?
Jag fick uppfattningen att de positiva omdömena var överlag skrivna för syftet. Generellt beröm, brist på uppriktig kritik om tjänsten osv..
Gjorde förvisso en väldigt snabb koll ska ge det en chans till då ni andra verkar ha en annan uppfattning

Scam är det absolut inte. Jag litar på Henrik som VD och har mailat mycket med honom själv.

Tycker dock en prishöjning skulle vara aktuellt ist för 8kr/mån? oerhört och omedelbart göra Sonetel väldigt lönsamt.

Tändstickskungen ställde frågan till VD Henrik Thomé på en investerarträff 15 februari hur han ser på detta. För egen del tror jag kunderna till stor del skulle acceptera men Henrik är en försiktig general. Oerhört duktig dock och den killen kommer verkligen inte slösa med bolagets pengar i onödan. Lite mini-Kamprad över Thomé som kan ses skrutta runt i sin 9000 kronors bil i Nacka på helgerna. Sånt gillar givetvis jag.

Event 15 feb https://wonderland.videosync.fi/sonetel

Thomé - Bilen - Nacka http://computersweden.idg.se/2.2683/...52/overlevaren

Tycker förövrigt att det är ett megaplus att Thomé lyckats ratta skutan genom en finansskris där möjligheterna till riskkapital var synnerligen begränsade
Citera
2017-05-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Tycker dock en prishöjning skulle vara aktuellt ist för 8kr/mån? oerhört och omedelbart göra Sonetel väldigt lönsamt.

Thomé - Bilen - Nacka http://computersweden.idg.se/2.2683/...52/overlevaren

Tycker förövrigt att det är ett megaplus att Thomé lyckats ratta skutan genom en finansskris där möjligheterna till riskkapital var synnerligen begränsade
8kr/timmen är ju dock rätt bra tycker jag, både för kunderna och företaget. Drar ju in fler kunder att prova till och börja med, sedan kan det ju ursäktas med en högre avgift per minut vid lägre månadskostnad. Kan ju finnas mer att säga/diskutera om detta men det känns som att företaget är i ett skede där man vill etablera en ordentlig kundbas just nu.

Jag har helt ändrat åsikt, ni har rätt jag hade fel. Gillar för övrigt att han kör billigt, tyder på karaktär.
Även lånen är ganska låga med avseende på årsinkomst, och har sänkts ytterligare senaste kvartalet.
http://mb.cision.com/Main/15471/2247915/662986.pdf

Gick in med en liten slant jag hade över. Tror detta kan gå bra.
Citera
2017-05-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
8kr/timmen är ju dock rätt bra tycker jag, både för kunderna och företaget. Drar ju in fler kunder att prova till och börja med, sedan kan det ju ursäktas med en högre avgift per minut vid lägre månadskostnad. Kan ju finnas mer att säga/diskutera om detta men det känns som att företaget är i ett skede där man vill etablera en ordentlig kundbas just nu.

Jag har helt ändrat åsikt, ni har rätt jag hade fel. Gillar för övrigt att han kör billigt, tyder på karaktär.
Även lånen är ganska låga med avseende på årsinkomst, och har sänkts ytterligare senaste kvartalet.
http://mb.cision.com/Main/15471/2247915/662986.pdf

Gick in med en liten slant jag hade över. Tror detta kan gå bra.

Den intressanta rapporten blir runt Q4 i år då resultat från satsningarna bör synas och de bör göra vinst? Det som sker nu är ju det som varit innan emissionen så man kan nog inte läsa till sig så mycket där. Stabil tillväxt på 20% och något minus gissar jag på. Men för helåret efter satsningarna är det tänkt att ha 60% tillväxt. Det vill säga från att kassan börjar användas vilket bör ske H2.

Annars väldigt intressant bolag som inte är ett rent förhoppningsbolag utan de har redan en omsättning runt 25msek per år och siktar som sagt på 60-99% tillväxt per år kommande 3 åren och klara sig till positivt kassaflöde med nuvarande kassa + TO.
Citera
2017-05-07, 01:27
Medlem
det som kan göra sonetel intressant är om de under lång tid bygger en kundbas men håller samma låga pris (vad är det, typ 8kr/månad?). Sedan med deras bruttomarginaler kommer de få insane vinsttillväxt om de höjer priset till typ 10 kr/månad
Citera
2017-05-11, 23:52
Medlem
Anställer!

https://www.glassdoor.co.in/Job/indi...115_KE6,13.htm
Citera
2017-05-17, 12:05
Bannlyst
köpt 400 på 24kr bra investering
Citera
2017-05-23, 12:52
Medlem
...........
Senast redigerad av anonym132 2017-05-23 kl. 13:20.
Citera
2017-07-07, 14:00
Medlem
Sonetel AB
Analysguiden: Tillväxt i fokus även framöver (Cision)
2017-07-07 08:43
.Sonetel har vuxit kraftigt med begränsade resurser. Med noteringen har bolaget fått resurser att öka tillväxttakten ytterligare. Nytt avtal öppnar upp ny potential och vi förväntar oss ett positivt resultat under nästa år.
Sonetel är ett intressant bolag, dels då bolaget har haft en kraftig tillväxt under senare år och dels då bolaget verkar inom heta sektorn molntjänster. Sedan bolagets start har fokus legat på att till-handahålla globala kommunika-tions tjänster för småföretag med målet att skapa en unik ”freemium-tjänst” med ett lågt pris och enkelhet för användaren.

Bolagets mjukvaruplattform är kärnan i verksamheten och används initialt till att sälja internationella telefon-nummer med global vidare-koppling. Just nu utnyttjas endast en viss del av funktionaliteten. Marknaden i vilken Sonetel verkar kallas breda termer SaaS tjänster (Service as a Service). Denna marknad är enorm och förväntas ha en omsättning på 46 miljarder dollar under 2017 och väntas växa till 75 miljarder 2020 (Gartner).

Tillväxten är fortsatt i fokus för Sonetel framöver. Bolaget har hittills uppvisat en imponerande tillväxt med begränsade resurser. För att komma åt kapital för fortsätt tillväxt noterades aktien i våras. Det nya kapitalet har dels använts till att betala av lån men främst för att fortsätta utvecklingen av API (gränssnitt för maskinell kom-munikation) och AI (artificiell intelligens) som kommer att vara framtida områden för tillväxt för Sonetel.

Investeringar i plattformen resulterar nu mer och mer i ett utökat erbjudande till kunderna och framöver kommer även AI funktioner att läggas till. Detta kommer ge mer stöd till Sonetels kunder i samband med deras kundkommunikation. Detta kommer att knyta Sonetels kunder närmare till bolaget med potential för ökade intäkter.

Genom att kombinera en kassa-flödesanalys med en multipel-värdering uppskattar vi det motiverade värdet per aktie till 29 kronor. Modellerat scenario är konservativt då det ännu är osäkert hur mycket det nya delarna kommer bidra med. Skulle Weebly och de andra satsningarna nå sin fulla potential finns det ytterligare uppsida från vår riktkurs. Vi tar upp bevakning med en köprekommendation.

Ladda ned hela analysen på Analysguiden (https://www.aktiespararna.se/analysg...-aven-framover).

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här (http://www.analysguiden.se).

EDIT;

Läs hela analysen.
Citera
2017-07-24, 07:24
Medlem
Precis skrivit klart ett commudity inlägg om Sonetels kraftiga kundtillströmning den senaste månaden och kommer nog publiceras under dagen.

Loggat dagligen antalet nya företags kunder och ser oerhört trevligt ut, inte ens VDn Henrik hade nog kunnat hoppas på ett sådant gensvar på Weebly.

Om man ser till perioden april 2016 till 31e Mars 2017 hade man i snitt 372 nya företag dagligen som använde Sonetel / laddade ner deras tjänst varav 14 % historiskt av dessa blivit betalande kunder.

Mellan perioden 6e Maj då man hade totalt 750405 totala användare/ historiskt och den 21e Juni när jag började logga antalet användare vilket då var 769785 användare så hade man då en genomsnittlig kundökning på i snitt 421 nya kunder om dagen (769785-750405 = 19380 / 46 dagar= 421).

Började logga dagligen den 21e Juni
Efter en veckas log (21e till 28e Juni) kan man se att det dagliga snittet av nya företagskunder ligger på 477 st. vilket är en markant ökning mot tidigare.

Efter ytterligare en vecka (29e till 5e Juli) nåddes för första ggn över 600 nya företag på en dag och snittet per dag blev 546 nya kunder,

Efter tredje veckans log (6e Juli till 12e Juli) hade det dagliga snittet gått över 600 nya kunder dagligen och landade på ett snitt av 607 nya kunder dagligen, dessutom hade 700 dagliga nya kunder brutits den 11e Juli!

Efter 4e veckan (13e till 19e Juli) är vi nu uppe i ett snitt på 654 nya kunder dagligen och kurvan fortsätter att peka uppåt!

Igår hade vi 711 nya kunder och troligtvis runt 700 även idag ( stämmer av runt klockan 14 varje dag)

Detta caset kan bli något extra minst sagt, Läs mitt community inlägg när det publiceras under eftermiddagen på Redeye. .

TAGET FRÅN PLACERA

Jag har också följt antalet bolag som andvänder sonetel, ökningen vi ser verkar inte sakta ner.
Citera
2017-08-04, 03:40
Medlem
Känns rätt bra för tillfället. Aktien har gått upp runt 30% den senaste två veckorna och fler och fler börjar visa intresse. Vad har flashbackarna för gav och önskar ni att ni hade köpt mer när aktien var nere i 19 kr? Själv har man ett gav på 23 kr och grämer sig lite att man inte köpt mer. Samtidigt är detta min första aktie jag någonsin köpt och är helt ny på detta. Började med ett seriöst sparande i april och detta känns ju givetvis väldigt roligt nu när aktien börjat ta fart. Vad tror ni om framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in