Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 19:10
  #49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Man kan egentligen inte säga att aluminium rostar, det drabbas av korrosion.
Rost är egentligen specifikt för metallen järn.
Ok, tack! Jag har sett det på aluminiumfasader, men det kanske också beror på att aluminiumet har kontakt med andra metaller och korrision uppstår pga galvaniska strömmar.
Citera
2017-04-21, 20:17
  #50
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B5iK4D3Li5K
Precis.

Jag tror inte att riksbanken är efterblivna.


Därför bilar inte rostar då ..
Citera
2017-04-21, 20:20
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok, tack! Jag har sett det på aluminiumfasader, men det kanske också beror på att aluminiumet har kontakt med andra metaller och korrision uppstår pga galvaniska strömmar.
Så kan det mycket väl vara, olika metaller mot varandra med lite salt i mellan kan göra en massa festligheter med den minst ädla metallen, den fungerar då som offeranod till den ädlare metallen.

Rost är som sagt specifikt för järn, rost finns vanligen som två sorter FeO och Fe2O3.
Citera
2017-04-21, 21:00
  #52
Medlem
Guldmynt är rätt mjuka så dem klarar inte cikulation så bra, även om man gör dem i 22 karats guld som ex. krugerrand. Mynt med stort metallvärde är i regel problematiska eftersom dem kan smältas ned för metallen om metallen blir värd mer än myntens nominella värde. Detta har varit ett återkommande problem med guld och silvermynt.

De utgående enkronorna är av kopparnickel vilket är förhållandevis nötningståligt, korrosionståligt och ganska lätt att prägla och kan med en kopparkärna fås att ge en elektromagnetisk signatur som silver-koppar. Dessa kan tyvärr ge nickelallergi vid hantering, och metallpriserna är förstås högre än hos stålmynt. Som exempel på det senare kan nämnas att produktionskostnaderna för amerikanska 1 och 5 cents mynt i kopparnickel för några år sedan var högre än de nominella värdet på mynten då dessa kostade 2,4 respektive 11 cent att tillverka.

Mynt av stål kommer förstås att rosta om ytpläteringen slits ned, såvida inte myntet tillverkas av rostfritt stål (vanligtvis AISI 430 eller 302). Men mynt i stål är också billiga, och vanligtvis så räknar man på totalkostnaden för mynten när man väljer material.
Citera
2017-04-21, 22:45
  #53
Medlem
Det är väl inte rost, utan det är mer som dom ärgar, ja jag kan se en liten korrossion, men dom "röstar inte sönder"

Se det som ett tecken på att Sverige inte längre är så förbannat rikt, vi har inte råd med hårdvaluta, take it or leave it.
Citera
2017-04-22, 11:45
  #54
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Men dumfan.. lägg den ute på en grusgång istället.. sen trampar du på myntet x antal gången.. drar det i gruset med foten med. Där har du miljön på golvet i en bil.
Du tror inte det skyddande lagret blir förstört då??

Gör det och återkom sen.
Tack för komplimangen.

Nu behöver det inte vara så särskilt mycket grus på golvet i en bil, så TS kanske kan upplysa oss om graden av förslitning på de rostande mynten. Sedan så bor jag i stan, och det är ont om grusiga platser att placera ut mynt på, utan att någon kommer och norpar dem.

Du kanske bor på landet med gott om grus på gårdsplanen och vägar? Då kan väl du köra ett grustest, så fortsätter jag med mitt badrumstest.

Deal?
Citera
2017-04-22, 12:36
  #55
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Har du helt missat att de nya sedlarna är taktilt märkta, vilket innebär att synskadade inte har några problem med dem?!
Jag har inte missat det, men de som är helt blinda gör det i större utsträckning med de nya valörerna än med de förra. Det kunde märkts betydligt mycket tydligare.

Off topic, ursäkta.
Citera
2017-04-22, 15:22
  #56
Medlem
Här har ni enkronan. Den har alltså legat på ett sandigt bilgolv max en månad och börjat rosta speciellt vid kanterna.

http://imgur.com/pSt678C

Sökte lite på stålmynt och fann detta, på den tiden betalade man det mesta med ören.

Citat:
Under andra världskriget var det omöjligt att få tag på både silver och basmetaller som nickel och koppar eftersom de behövdes för att producera krigsmaterial. Fast Sverige behöll en neutral position hade vi ändå stora problem på grund av materialbrist, särskilt koppar och svenska 1, 2 och 5 öre tidigare gjordes av brons, en legering som består mestadels av koppar var vi tvungna att ersätta bronsmynt med mynt gjorda av järn.


https://www.facebook.com/mynthusetsv...786485/?type=3


Man kan ju fundera om det är kristider på gång eller något annat som vi inte vet om. Järnmynten kallades även nödmynt. Nu är vi tillbaka där igen verkar det som.
Varför har riksbanken inte låtit mynten genomgå en massa tester innan de släpptes som allt annat som vi har i vår vardag?
Citera
2017-04-22, 17:04
  #57
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Detta har med införandet av det kontantfria samhället att göra-kontanter och mynt ska inte kunna sparas upp på hög av snåla pensionärer-de skall förvittra och korrodera sönder över tid.
Citera
2017-04-22, 17:15
  #58
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Slipper kontanter? Du vill säkert slippa vara En fri människa också...

Sen är inte "jag har inget att dölja"ett argument för att ha ett kontantlöst samhälle.

Du.. har rätt taskig känsla kan jag säga. Kolla min signatur och fundera sedan på om du har rätt eller fel när du går på som du gör. Ironi är svårt att få ut i skrift och ibland skriver man inlägg som inte förklarar hela ens politiska ståndpunkt.

Mvh
Citera
2017-04-22, 23:19
  #59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jodå, stål rostar, och de nya enkronorna (&2) är gjorda av stål. Kopparytan funkar som rostskydd, men när den är borta, rostar mynten bort. Dock är det mycket tveksamt att mynten redan börjat rosta i "vanlig miljö". Framtida "fornlämningar" av dagens enkronor kan man bara glömma!

Smartast hade väl ha varit att tillverka småmynten i aluminium. Precis som östblocket gjorde med sina värdelösa mynt. Aluminium rostar inte. Väger också lätt i plånboken/fickan.

Ett väldigt bra förslag faktiskt. Det kanske blir billigare i längden. Vet dock ej skillnaden på pris mellan aluminium och stål. Koppar är dyrt dock, samt onödigt att använda i mynt.
Citera
2017-04-23, 19:56
  #60
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Ett väldigt bra förslag faktiskt. Det kanske blir billigare i längden. Vet dock ej skillnaden på pris mellan aluminium och stål. Koppar är dyrt dock, samt onödigt att använda i mynt.

Eftersom östblocket hade aluminiummynt, antar jag det är väldigt billigt.
Vill man ha mynt som "känns" lite mer "värdefulla", kan man göra som BRD gjorde, och använda rostfritt stål. Håller mer eller mindre för evigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback