Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 23:47
  #1
Medlem
Tjena!

Har en zundapp ks 50 som skall trimmas!

Cylindern är en athena supertherm 70cc med tillhörande topplock och avgas men vilken förgasare rekomenderar ni?
Kollar på trimbutiken.se så kostar en mikuni 20mm ca 1400 medan delorto 21mm kostar 700. Vad tycker ni är mest prisvärt och vilken förgasare är enkast att bestycka/ställa in?
Citera
2017-04-21, 00:00
  #2
Avstängd
Bestycka är lika enkelt på båda, och ställa in vad menar du det är samma även där nålhöjd och luftskruv och tomgång.
Citera
2017-04-21, 00:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardinmyface
Bestycka är lika enkelt på båda, och ställa in vad menar du det är samma även där nålhöjd och luftskruv och tomgång.

Speciellt nålhöjd och luften jag tänkte på
Citera
2017-04-21, 00:05
  #4
Medlem
Bassplays avatar

Kör på dellorto! funkar bra o 21 är roligare än 20,, det priset.. ja det säger sig självt
Citera
2017-04-21, 00:59
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Speciellt nålhöjd och luften jag tänkte på

Vad skulle var skillnaden mellan dom menar du?
Citera
2017-04-21, 01:22
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
o 21 är roligare än 20,,
20mm räcker gott o väl, 21mm kan mycket väl leda till effektförlust i en så effektsvag motor.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Cylindern är en athena supertherm 70cc med tillhörande topplock och avgas men vilken förgasare rekomenderar ni?
Kollar på trimbutiken.se så kostar en mikuni 20mm ca 1400 medan delorto 21mm kostar 700. Vad tycker ni är mest prisvärt och vilken förgasare är enkast att bestycka/ställa in?
Skruvat lite mikuni och tycker det allmänt är en bra tillverkare, hög kvalité och reservdelar finns oftast att få tag på under lång tid.
Citera
2017-04-21, 07:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
20mm räcker gott o väl, 21mm kan mycket väl leda till effektförlust i en så effektsvag motor.


Skruvat lite mikuni och tycker det allmänt är en bra tillverkare, hög kvalité och reservdelar finns oftast att få tag på under lång tid.

Jo det är just det jag funderar på.....har alltid kört med mikuni och aldrig delorto! Sedan kostar delorton hälften dessutom vilket får mig att fundera hur kvaliteteten är.
Citera
2017-04-21, 11:56
  #8
Medlem
INTPs avatar
Bägge är bra förgasarmärken, och jag förmodar att dessa specifika förgasarna också är bra därför. Minst lika viktigt som själva förgasaren är tillgången till munstycken och reservdelar, och idag tror jag att Dellortoförgasarna ligger lite bättre till på den punkten eftersom dessa förgasare säljs till mängder av moderna moppar (medan Mikuni verkar vara dömda att användas på äldre moppar).
Citera
2017-04-21, 15:15
  #9
Medlem
Rexxys avatar
Jag använder både Dellorto och Mikuni, ingens om helst skillnad. Förgasare som förgasare, dem gör sitt jobb. Sen finns det väl för och nackdelar om man kollar in alla smådetaljer m.m.

En nackdel dock är att Mikuni är alltid lite större än motsvarande storlek på Dellorto.
Citera
2017-04-21, 20:46
  #10
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Jo det är just det jag funderar på.....har alltid kört med mikuni och aldrig delorto! Sedan kostar delorton hälften dessutom vilket får mig att fundera hur kvaliteteten är.


Den duger alldeles utmärkt!
Jag har kört mopeder med bägge.

Jo just det, minns inte om det var mikuni eller dellorto men har till och med haft en kopia av någon
Citera
2017-04-21, 21:04
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jo just det, minns inte om det var mikuni eller dellorto men har till och med haft en kopia av någon
Mikuni görs det kopior på, kostar ~500kr och kvalitén är ibland så dålig att förgasaren inte går att använda.
Citera
2017-04-22, 00:51
  #12
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mikuni görs det kopior på, kostar ~500kr och kvalitén är ibland så dålig att förgasaren inte går att använda.

Då var det säkert Mikuni, min funkade okej förutom att den tycktes lättare bli ''skitig'' , satt på rieju rr 02
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback