Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-21, 15:51
  #37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Språkrådet
Hej!

Det etablerade uttrycket är i händelse av, som bl.a. anges i konstruktionsordboken Svenskt språkbruk (2003). Men jag kan liksom du konstatera att även vid händelse av används, även om det inte finns upptaget i ordböckerna.

Hälsningar

Sunna Nygård, språkvårdare

Språkrådet
Jag vill ju inte säga vad var det jag sade, men vad var det jag sade ?
2017-05-03, 21:44
  #38
Medlem
mikaelss avatar
Snart två veckor sen jag citerade Språkrådets svar i tråden, som sedan dog, och med den även den ganska höga svansföring TS hade.
Inte överraskad, även om en enkel 'sorry, jag hade fel' hade varit passande, om än oväntat.
2017-05-10, 22:18
  #39
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
1. Jag har inte för avsikt att mitt användande av uttryckssätt ska ses som rätt.
2. Därför har jag heller inte argumenterat för min tes.
3. En fråga uppkommer normalt utifrån en genuin undran; så är fallet även i ts.
4. Att jag däremot bemöter källvärdet och anonyma skribenter på Flasback med viss skepsis innebär inte att jag per automatik tror att jag har rätt.

Jag har, för att vara tydlig, inga starka argument för att mitt uttryckssätt är rätt. Min språkkänsla säger mig dock att jag inte har fel. Med det sagt kan mitt antagande likväl vara just fel, men för att antagandet ska vara av den beskaffenheten krävs starkare källor än att synonymer.se eller anonyma, smått analfabetiska, användare hävdar det motsatta.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Gott så. Problemet är att något vedertaget inte nödvändigtvis är språkligt korrekt. Eller för att uttrycka det annorlunda: att det inte vedertagna inte nödvändigtvis är fel.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Snart två veckor sen jag citerade Språkrådets svar i tråden, som sedan dog, och med den även den ganska höga svansföring TS hade.
Inte överraskad, även om en enkel 'sorry, jag hade fel' hade varit passande, om än oväntat.

Tack för mailkontakt; jag hade själv glömt bort tråden.

Återigen: aldrig har yppats att jag var säker på att "vid" var det korrekta språkbruket (se ovan). Min egentliga kritik har bestått i att sidor som synonymer.se inte ger tillräckligt stark ledning. I och med ditt mail är nu saken avgjord. I händelse av är det etablerade språkbruket, medan det inte anses som fel att skriva vid händelse av.
2017-05-10, 22:43
  #40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Tack för mailkontakt; jag hade själv glömt bort tråden.

Återigen: aldrig har yppats att jag var säker på att "vid" var det korrekta språkbruket (se ovan). Min egentliga kritik har bestått i att sidor som synonymer.se inte ger tillräckligt stark ledning. I och med ditt mail är nu saken avgjord. I händelse av är det etablerade språkbruket, medan det inte anses som fel att skriva vid händelse av.
Nja, du har avfärdat oss som visste hur det låg till, du har ifrågasatt våra kvalifikationer, raljerat över våra kunskaper och uttryckt dig överlägset och otrevligt, helt utan att stötta med några ens uppgivna, än mindre visade, kvalifikationer, och ifrågasatt våra, som det visade sig, korrekta påståenden.

Synonymer.se i sig är inget tillräckligt stöd, det håller jag med om, men i kombination med övriga källor, som du tydligen inte heller litade på, visade det ju sig vara just som jag försökte leda i bevis, utan att lyckas övertyga dig.
Du frågade vad det korrekta uttrycket var, och flera personer svarade, med diverse stöd för sina påståenden, men du valde att avfärda alla dessa olika källor, och häckla/ifrågasätta våra kunskaper, helt utan grund, som det skulle visa sig.
Tror du fortfarande att den enda språkvetaren i tråden är den jag citerade från Språkrådet?
2017-05-10, 23:01
  #41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Nja, du har avfärdat oss som visste hur det låg till, du har ifrågasatt våra kvalifikationer, raljerat över våra kunskaper och uttryckt dig överlägset och otrevligt, helt utan att stötta med några ens uppgivna, än mindre visade, kvalifikationer, och ifrågasatt våra, som det visade sig, korrekta påståenden.

Synonymer.se i sig är inget tillräckligt stöd, det håller jag med om, men i kombination med övriga källor, som du tydligen inte heller litade på, visade det ju sig vara just som jag försökte leda i bevis, utan att lyckas övertyga dig.
Du frågade vad det korrekta uttrycket var, och flera personer svarade, med diverse stöd för sina påståenden, men du valde att avfärda alla dessa olika källor, och häckla/ifrågasätta våra kunskaper, helt utan grund, som det skulle visa sig.
Tror du fortfarande att den enda språkvetaren i tråden är den jag citerade från Språkrådet?

Debatten tog sin början efter att jag ställde frågan varför jag skulle lita på synonymer.se. Efter det betedde sig herrgickhan spydigt och likaså du i inlägget innan. Beträffande otrevligt bemötande kan kritik riktas mot en handfull i tråden.

Tråden är klar. Vi har fått ett svar på en genuin fråga. Tack för bidraget!
2017-05-11, 12:29
  #42
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Tack för mailkontakt; jag hade själv glömt bort tråden.

Återigen: aldrig har yppats att jag var säker på att "vid" var det korrekta språkbruket (se ovan). Min egentliga kritik har bestått i att sidor som synonymer.se inte ger tillräckligt stark ledning. I och med ditt mail är nu saken avgjord. I händelse av är det etablerade språkbruket, medan det inte anses som fel att skriva vid händelse av.
Vem säger att det inte anses som fel att skriva vid händelse av? Hon från språkrådet skrev ju bara att hon kunde "konstatera att även vid händelse av används, även om det inte finns upptaget i ordböckerna".
Förresten, varför skriver du "... händelse av ..."? Såvida du inte författar skyltar eller skriver instruktioner för hur man skall agera vid en olycka eller liknande är det ju inte något man normalt någonsin skriver.


F.ö.: SAOB, händelse, 7 g):
Citat:
g) (fullt br.) i uttr. i händelse av (ngt), förr äv. på händelse av (ngt), om det l. det inträffar l. göres l. kommer till stånd osv. 2RARP I. 2: 71 (1720). I händelse af vägran (att följa morerna) .. voro .. (dessa) befalde at bruka våld. Ödmann MPark 120 (1800). Forssell i 3SAH 3: 103 (1888).
http://www.saob.se/artikel/?unik=H_1803-0205.Vmhc&pz=3


F.ö. 2: Eftersom du verkar vara källkritisk (vilket är bra) - har du kollat vilken utbildning Sunna Nygård (språkrådskvinnan) har? Hon har gått Språkkonsultprogrammet på SU.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kkonsult
http://www.su.se/svefler/utbildning/...-ht-18-1.28478
Här kan du se vad utbildningen innehåller:
http://www.su.se/polopoly_fs/1.28055...02015-2018.pdf
Här kan du se ämnet för hennes examensarbete:
http://www.su.se/polopoly_fs/1.98323...spk_2012_3.pdf
" Ett vardagsrum på kyrkbacken. En praxisorienterad verksamhetsanalys av en
foajé."

Jag skulle tro att t.ex. Frawjon här har en betydligt mer gedigen utbildning i svenska än vad Sunna har.
2017-05-11, 15:55
  #43
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Vem säger att det inte anses som fel att skriva vid händelse av? Hon från språkrådet skrev ju bara att hon kunde "konstatera att även vid händelse av används, även om det inte finns upptaget i ordböckerna".
Förresten, varför skriver du "... händelse av ..."? Såvida du inte författar skyltar eller skriver instruktioner för hur man skall agera vid en olycka eller liknande är det ju inte något man normalt någonsin skriver.


F.ö.: SAOB, händelse, 7 g):http://www.saob.se/artikel/?unik=H_1803-0205.Vmhc&pz=3


F.ö. 2: Eftersom du verkar vara källkritisk (vilket är bra) - har du kollat vilken utbildning Sunna Nygård (språkrådskvinnan) har? Hon har gått Språkkonsultprogrammet på SU.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kkonsult
http://www.su.se/svefler/utbildning/...-ht-18-1.28478
Här kan du se vad utbildningen innehåller:
http://www.su.se/polopoly_fs/1.28055...02015-2018.pdf
Här kan du se ämnet för hennes examensarbete:
http://www.su.se/polopoly_fs/1.98323...spk_2012_3.pdf
" Ett vardagsrum på kyrkbacken. En praxisorienterad verksamhetsanalys av en
foajé."

Jag skulle tro att t.ex. Frawjon här har en betydligt mer gedigen utbildning i svenska än vad Sunna har.

Rimligen borde hon nämnt i inlägget om min tes var direkt felaktig.

I juridiska PM har jag, mest för att variera mig, använt begreppet några gånger.

Hon sitter ändå i ett språkråd. Vad trådens medlemmar egentligen har för utbildning/jobb/erfarenhet är höjt i dunkel.
2017-05-11, 17:34
  #44
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Vad trådens medlemmar egentligen har för utbildning/jobb/erfarenhet är höjt i dunkel.
För att spinna vidare på trådens tema kan man konstatera att missuppfattningen "höjt i dunkel" ger 6 170 google-träffar. Det ursprungliga "höljt i dunkel" ger 38 500 vilket inte är så fasligt mycket mer. Vi kanske ska maila språkrådet för att vara på den säkra sidan?

Lite kontraintuitivt hur man kan föreställa sig att något blir svårt att urskilja om man höjer upp det.
2017-05-11, 17:36
  #45
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
För att spinna vidare på trådens tema kan man konstatera att missuppfattningen "höjt i dunkel" ger 6 170 google-träffar. Det ursprungliga "höljt i dunkel" ger 38 500 vilket inte är så fasligt mycket mer. Vi kanske ska maila språkrådet för att vara på den säkra sidan?

Lite kontraintuitivt hur man kan föreställa sig att något blir svårt att urskilja om man höjer upp det.



Det känns inte som att TS vet hur man lämnar en förlorad debatt med värdighet.
2017-05-11, 17:51
  #46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon


Det känns inte som att TS vet hur man lämnar en förlorad debatt med värdighet.


Jodå, ska man förlora så kan man lika gärna förlora rejält. En fråga slutade med två fel. Bra jobbat TS.
2017-05-11, 20:11
  #47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
För att spinna vidare på trådens tema kan man konstatera att missuppfattningen "höjt i dunkel" ger 6 170 google-träffar. Det ursprungliga "höljt i dunkel" ger 38 500 vilket inte är så fasligt mycket mer. Vi kanske ska maila språkrådet för att vara på den säkra sidan?

Lite kontraintuitivt hur man kan föreställa sig att något blir svårt att urskilja om man höjer upp det.
Det kanske inte är någon missuppfattning, vi får väl konsultera tråden knowitall, anteri17
Han trodde ju inte på oss förra gången vi påpekade hans språkfel, så varför ändra ett vinnande tema?

Måste ändå beundra en sån epic fail
2017-05-11, 20:49
  #48
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
För att spinna vidare på trådens tema kan man konstatera att missuppfattningen "höjt i dunkel" ger 6 170 google-träffar. Det ursprungliga "höljt i dunkel" ger 38 500 vilket inte är så fasligt mycket mer. Vi kanske ska maila språkrådet för att vara på den säkra sidan?

Lite kontraintuitivt hur man kan föreställa sig att något blir svårt att urskilja om man höjer upp det.

Bra påpekat; min stavning var ett uppenbart fel vilket troligtvis inte min tes i ts ska ses som.

Återigen visar de godhjärtade vara de mest arroganta.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback