Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 19:46
  #1
Medlem
kjellkritisks avatar
Är det någon som har använt en Rasberry Pi som DAW?

I och med att företaget Tracktion släpper Waveform för Rasberry Pi och Ubuntu Mate skulle det vara intressant att testa, men är intresserad av om någon testat och vilka ljud eller midiinterface som finns att rekomendera för dessa.
Citera
2017-04-20, 20:37
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Är det någon som har använt en Rasberry Pi som DAW?

I och med att företaget Tracktion släpper Waveform för Rasberry Pi och Ubuntu Mate skulle det vara intressant att testa, men är intresserad av om någon testat och vilka ljud eller midiinterface som finns att rekomendera för dessa.

Vad ska du göra med en glorifierad miniräknare? Hur ska du ens få tillräckligt med kraft för att ladda effekter eller VST-instrument? Den är inte portabel heller.
Citera
2017-04-20, 21:05
  #3
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Vad ska du göra med en glorifierad miniräknare? Hur ska du ens få tillräckligt med kraft för att ladda effekter eller VST-instrument? Den är inte portabel heller.

Har man elnät är den hur portabel som helst. Tja jag hade tänkt använda den för att skriva musik. Tillräklig kraft, tja gänget bakom tracktion hade inte satsat om de inte trott på det, ta och läs på om Rasberry Pi 3 och waveform innan du börjar prata om kraft.

Glorifierd miniräknare, ja okunnigheten kan ju inte bli större!
__________________
Senast redigerad av kjellkritisk 2017-04-20 kl. 21:09.
Citera
2017-04-20, 22:15
  #4
Medlem
Intressant! Tracktion är samma snubbar som kurerar Juce, kanske att ramverket funkar för Raspberry PI nu? Dags att damma av programmeringskunskaperna!

När jag lekte med Raspberry så var det närmsta en DAW jag kunde hitta Non (http://non.tuxfamily.org/wiki/index.php?page=Non%20DAW). Man får bygga programmet själv dock, så det tar lite tid att komma igång. Annars satt jag mest med Pure Data och det funkade galant.

I all ärlighet testade jag aldrig några ljudkort eller midiinterface. Raspberryn klarar förmodligen inte av att driva ett usb-ljudkort, men det borde inte vara ett problem om man använder en usb-hub. Huruvida du lyckas få Raspberryn att kommunicera med ljudkortet är en annan femma. Den har support för både Alsa och Jack så i teorin borde det gå att använda ljudkort som man kan använda i andra Linux-distributioner. Läste någonstans i etern att M-Audio Fast Track Ultra 8R rapporterats fungera.
Citera
2017-04-20, 22:17
  #5
Medlem
Hopp, här var det jag läste om M-Audion: http://wiki.linuxaudio.org/wiki/raspberrypi. Finns mycket annan info också.
Citera
2017-04-20, 22:50
  #6
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Intressant! Tracktion är samma snubbar som kurerar Juce, kanske att ramverket funkar för Raspberry PI nu? Dags att damma av programmeringskunskaperna!

När jag lekte med Raspberry så var det närmsta en DAW jag kunde hitta Non (http://non.tuxfamily.org/wiki/index.php?page=Non%20DAW). Man får bygga programmet själv dock, så det tar lite tid att komma igång. Annars satt jag mest med Pure Data och det funkade galant.

I all ärlighet testade jag aldrig några ljudkort eller midiinterface. Raspberryn klarar förmodligen inte av att driva ett usb-ljudkort, men det borde inte vara ett problem om man använder en usb-hub. Huruvida du lyckas få Raspberryn att kommunicera med ljudkortet är en annan femma. Den har support för både Alsa och Jack så i teorin borde det gå att använda ljudkort som man kan använda i andra Linux-distributioner. Läste någonstans i etern att M-Audio Fast Track Ultra 8R rapporterats fungera.

Japp det är de bakom juce som gör denna, Tracktion var den första seriösa DAW jag använde och gillar att de stödjer med Windows, OSX, Linux och nu också Ubuntu mate på Rasberry Pi 3. Tänkte ha den som lite experimentlåda och kompositionsverktyg. Har en OSX burk med Logic och Protools, men ibland är det kul att utmana sig på något nytt. tack för länken ska kolla den!
Citera
2017-04-22, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Japp det är de bakom juce som gör denna, Tracktion var den första seriösa DAW jag använde och gillar att de stödjer med Windows, OSX, Linux och nu också Ubuntu mate på Rasberry Pi 3. Tänkte ha den som lite experimentlåda och kompositionsverktyg. Har en OSX burk med Logic och Protools, men ibland är det kul att utmana sig på något nytt. tack för länken ska kolla den!

Varsågod. Du får hålla oss uppdaterade om dina fynd och projekt. Jag är iaf intresserad!
Citera
2017-04-23, 11:28
  #8
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Varsågod. Du får hålla oss uppdaterade om dina fynd och projekt. Jag är iaf intresserad!

Ska göra det. sitter just nu och funderar på att köpa till en "hat" med Pisound eller ha en separat A/D och midiehet.
Citera
2022-06-23, 17:48
  #9
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Är det någon som har använt en Rasberry Pi som DAW?

I och med att företaget Tracktion släpper Waveform för Rasberry Pi och Ubuntu Mate skulle det vara intressant att testa, men är intresserad av om någon testat och vilka ljud eller midiinterface som finns att rekomendera för dessa.

Någon har open sourcat Teenage engenaring op1
till en 5 del av priset. Ser jävligt grym ut med större skärm. Verkar vara ett kul projekt.

https://www.youtube.com/watch?v=h5UmPTttN1s&t=1s
__________________
Senast redigerad av Obekvamstamning 2022-06-23 kl. 17:50.
Citera
2022-06-29, 18:37
  #10
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deebman
Intressant! Tracktion är samma snubbar som kurerar Juce, kanske att ramverket funkar för Raspberry PI nu? Dags att damma av programmeringskunskaperna!

När jag lekte med Raspberry så var det närmsta en DAW jag kunde hitta Non (http://non.tuxfamily.org/wiki/index.php?page=Non%20DAW). Man får bygga programmet själv dock, så det tar lite tid att komma igång. Annars satt jag mest med Pure Data och det funkade galant.

I all ärlighet testade jag aldrig några ljudkort eller midiinterface. Raspberryn klarar förmodligen inte av att driva ett usb-ljudkort men det borde inte vara ett problem om man använder en usb-hub. Huruvida du lyckas få Raspberryn att kommunicera med ljudkortet är en annan femma. Den har support för både Alsa och Jack så i teorin borde det gå att använda ljudkort som man kan använda i andra Linux-distributioner. Läste någonstans i etern att M-Audio Fast Track Ultra 8R rapporterats fungera.
Jag kör Steinberg UR22mk2 USB ljudkort till min Raspberry Pi400.
Fungerar klockrent, kopplar upp direkt och får instant respons.. Väldigt viktigt såklart då Raspberry Pi400 Saknar Audio Out
Citera
2022-07-06, 15:00
  #11
Medlem
GlennGBGs avatar
Ett DAW funkar fint om du använder det rätt även på klenare maskiner.
Du behöver inte använda VST-plugins eller instrument, och då kan det köras väldigt resurssnålt., dvs. om du använder det för midi-notation (ett spela upp midi-data i form av noter-m.m.).
Då skulle jag lätt kunna använda ett enklare program för att styra mina hårdvarumaskiner.

Sedan kan man dra in allt i ett större program på en annan maskin och där multitracka spåren, för att lägga på effekter och dylikt.

Förklaring; som jag jobbar så används inga hårdvarueffekter mer än de som finns i syntar/trummaskiner och jag lägger på allt i form av plugins i BitWig Studio i samband med den senare delen av låtarbetet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback