Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-21, 23:36
  #13
Medlem
Tage Aurell har jag för mig var känd för en speciell stil. Isbergsprosa.
Citera
2017-04-22, 23:30
  #14
Medlem
Strand.s avatar
Förutom de författare som har tagits upp kan jag rekommendera romantikens författare rent generellt. Jag tycker överlag att de flesta författare visade god stil och fint språkbruk under denna tidsperiod. Epoken var ju lite av en guldålder i Sverige, så särskilt bland poesin kan man hitta många guldkorn.

Det skrevs mycket brev på den tiden, så bland de stora poeterna - som till vardags inte skrev prosa - kan man ändå hitta mycket prosaisk stil i form av brev och dagboksanteckningar. Geijer och Tegnér har fina brev, där sistnämnda även har tänkvärda reflektioner av den filosofiska sorten, ofta präglade av ett existentialistiskt djup.
Citera
2017-04-23, 02:42
  #15
Medlem
Saltkatts avatar
Sigfrid Lindström
Adolf Törneros
Vilhelm Ekelund
Sara Lidman

Instämmer f.ö. om Tage Aurell och Willy Kyrklund.
Citera
2017-04-23, 05:51
  #16
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Sigfrid Lindström
Adolf Törneros
Vilhelm Ekelund
Sara Lidman

Instämmer f.ö. om Tage Aurell och Willy Kyrklund.

Kul att du nämner Törneros. Instämmer.
Citera
2017-04-23, 10:32
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominera123
Av det jag läst så uppfattar jag hans stil mer som saklig och kortfattad, nästan präglad av en journalistisk anda. Vad är det som gör att hans språk sticker ut? För jag har som sagt inte märkt av något.



Ja, hon är ju en av våra största berättare i alla fall, och det är alltid värt något. Maken till en sådan berättartalang ser man sällan. Inte läst Selma något ännu så får ta och ge henne en chans.

Hur skrev Rydberg och framför allt Eyvind Johnson?

Karlfeldt och Stagnelius är också två språkkonstnärer, men de skrev ju i huvudsak poesi.

Måste det sticka ut för att vara god stilistik? Arbetarförfattarna var genomgående mycket goda stilister som kombinerade konstnärlig verkan med att kunna föra fram en rak berättelse.

TS frågar efter elegant prosa. Där tycker jag inte Dostojevskij och Proust, två författare som TS ger som exempel, passar in. Som språkkonstnärer förtättade de mer sin text än gjorde den elegant.

Mest elegant prosa i Sverige har Ivar-Lo stått för. Hjalmar Söderberg dyker ofta upp i såna här sammanhang när man diskuterar god stilistik. Ja, han var begåvad stilistiker, men personligen kan jag inte riktigt gilla den där tillgjorda och forcerade flanörgargongen riktigt. Jag skiter i Söderberg helt enkelt. Hans namne, Hjalmar Bergman, däremot.
Citera
2017-04-23, 22:29
  #18
Medlem
Dharmabums avatar
Jag vill bara skjuta in en följdfråga

Tycker ni att några litterära verk i svensk översättning kan mäta sig med våra stora inhemska författare i fråga om språklig elegans och genomslagskraft? Är det en svensk författare eller en översättare av ett framstående verk som skrivit den bästa svenskan?
Citera
2017-04-24, 18:33
  #19
Medlem
Tycker lena Andersson skriver på ett speciellt sätt. Som jag finner njutbart. Nu är det alltså romanerna jag menar, inte hennes journalistik.
Citera
2017-04-25, 04:11
  #20
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag vill bara skjuta in en följdfråga

Tycker ni att några litterära verk i svensk översättning kan mäta sig med våra stora inhemska författare i fråga om språklig elegans och genomslagskraft? Är det en svensk författare eller en översättare av ett framstående verk som skrivit den bästa svenskan?
När Åke Ohlmarks översättning av Ringtrilogin kom -- sa Sven Stolpe -- att det här låter som svensk originaldikt rakt igenom.

Ohlmarks metod (att förbättra Tolkiens stil) har kritiserats men tagen för sig så är hans översättning av Ringen en uppvisning i "elegant prosa".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback