Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 13:51
  #229
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unheard-of
Långa kötider hade delvis lösts genom att låta skolor avgiftsbelägga sin verksamhet. På så sätt möjliggör man även en större lönespridning inom lärarkåren och skapar incitament för vidareutveckling. När någon dessutom betalar direkt för en tjänst tenderar den personen att ställa högre krav än om tjänsten är "gratis", som det brukar heta på svenska när något är skattefinansierat.

Nja, ska de rika ha en egen skola, tycker jag att de kan betala allt själva, och dessutom betala skatt som vanligt, mer som i Tyskland isåfall...
Citera
2017-04-25, 14:14
  #230
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De röda partierna har inte övergivit sin ide om att skapa rättvisa genom att hänga vikter runt halsen på de snabbaste eleverna så att alla springer lika fort. De har tron på att de klarar av att hänga rätt vikt på varje elev så att ingen som kämpar hårt stupar på grund av överlasten.

Elitstudenten som blir lottad att åka till Södertälje för att gå gymnasiet för att det var fullt i Täby. Mobbad och blåslagen för att han är en pluggis kommer hen att totalt misslyckas att komma in på läkarlinjen, betygen räcker inte. Han kan få en svetsarutbildning i stället.

Finns inget jag hata mer än att straffa den duktige eller inte ens det, den genomsnittlige straffas mest av dålig miljö med mobbing.

Men till glädje för alla kommer Sverigedemokraterna att göra det omöjligt för rödingarna att införa lotteriskolan.

Desperationen över integrationens misslyckande borde ta sig rätt uttryck. Minska invandringen kraftigt så går det att få en fungerande skola utan Sovjetmetoder.

Jag tror att skolan blir mer och mer utrikisk (alltså mutor, fusk med betyg osv) idag så hade nationella provet kommit ut på nätet igen. Det blir ju fler lärare och rektorer av utrikiskt påbrå, så så länge det skickas ut i förväg kommer det att läcka. Samtidigt så fortsätter man som man gjort i halvsekel, att sätta högre betyg i tex Stockholms skolor än vad eleverna i Stockholm skrivit på nationella proven, så det är inte utlänningarnas fel...

Jag är ganska gammal och civilingenjör , gick i helvit skola i mindre stad, med barn vars föräldrar var fabriksägare, handlare, butiksbiträden, industriarbetare, mina hade folkskola bara och industri/städjobb. De la sig inte inte i vad jag gjorde eller kunde stödja med matten tex.

Jag var väl bland de fem bästa i klassen 4,3 i medel i nian femma i matte fysik.

Det fanns en del som störde i klassen, men när jag bytte till särskild engelska slapp jag dem, där hade de satt en nybakad lärarinna, som jag inte vet om hon kunde fortsätta som lärare efter det.

Jag antar att om jag växt upp i en av dagens förorter hade det inte gått lika bra...

Lösningen kan inte vara att göra alla skolor lika dåliga, eller ha särskilda skolor för rika föräldrar (blir ju så idag i storstäder, genom att de som kan köper villa)

Förr i tiden hade inte intelligensen någon koppling till att man saknade utbildning eller hade ett simpelt jobb, detta kan nog vara annorlunda idag...
Citera
2017-04-25, 15:21
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nja, ska de rika ha en egen skola, tycker jag att de kan betala allt själva, och dessutom betala skatt som vanligt, mer som i Tyskland isåfall...

Så fort man talar om extra avgifter ovanpå en skattefinansierad verksamhet så är det något för "de rika". Det handlar väl för Guds skull om prioriteringar. Idag bestäms det centralt på kommunen, lite godtyckligt, hur mycket utbildningen får kosta. Hur kan det anses vara så fel i Sverige att värdera någonting på ett annat sätt än politikerna? Om jag som förälder kan tänka mig att betala, låt säga, 5000 kronor extra i månaden för att min son ska få en bättre utbildning borde jag väl få ha den möjligheten?
Citera
2017-04-25, 17:07
  #232
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Det pågår i flera kommuner idag en centralisering av gymnasieskolan. Inte minst i kommuner med landsbygdsnära läge och en centralort med tidigare två kommunala gymnasium. I Luleå har man (=sossarna) skapat en grotesk skola; "Luleå gymnasieby". Den har 2300 elever, vilket är 64% fler elever än den största kommunala gymnasieskolan i Stockholms Stad.

Det som kommer att hända i dessa centralorter är att ansökningarna om etablering av gymnasiefriskolor kommer att explodera. Unga och deras föräldrar vill ha mindre, trygga alternativ. Utan gäng av ensamkommande, språkintroduktionsprogram och bottenskrapet lärare. Kommunen, genom både dess 7-klöverpolitiker och tjänstemän, kommer att göra allt för att stoppa denna etablering.
Citera
2017-04-25, 20:27
  #233
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Här är en tänkvärd kommentar från Facebook.

Du ska väl inte tro att Sverige skulle få för sig att göra något så pass vettigt?
Citera
2017-04-25, 20:33
  #234
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Du ska väl inte tro att Sverige skulle få för sig att göra något så pass vettigt?

Krossandet av kunskapsförmedlingen i skolan är kanske socialdemokraternas värsta övergrepp mot befolkningen.
Citera
2017-04-25, 20:58
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det pågår i flera kommuner idag en centralisering av gymnasieskolan.
Stämmer bra det, och trenden är likadan för grundskolan. I staden där jag bor beslutade man att flytta ihop en stor mängd elever i en jättestor högstadieskola med det uttalade målet att "minska segregationen mellan skolor med bra resultat och skolor med dåliga resultat." Naturligtvis finns också andra, mer svårnämnda ambitioner med centraliseringen, nämligen att spara pengar i kommunens alltmer ansträngda budget genom att samordna resurser. Detta kommer vi dock aldrig att få höra sägas, eftersom det skulle anses som en politiskt inkorrekt utsaga.

Resultatet då av denna centralisering? Ja, stök, sjunkande skolresultat och en och annan misshandel. Ingen katastrof som jag hört om än, resurser satsas förvisso, men lite mer av det där sluttande planet som hela landets skolväsen befinner sig på.

Intressant var en tidningsartikel som hävdade att skolan ändå var den populäraste eftersom det var "flest elever som sökte sig dit". Som jag tolkar det så beror det helt enkelt på att skolan är störst, vi har en massinvandring, samt att de flesta helt enkelt placeras i kö där eftersom andra alternativ saknas av geografiska skäl.

Den här utvecklingen med kraftig centralisering tror jag är mer trolig än en massa lottningsförfaranden och bussningar hit och dit. Resultatet blir dock det samma: ytterligare utarmning av svenska ungdomars kunskaper och disciplin.

Som sagt är jag mycket skeptisk till att skolkommissionens senaste förslag med lottning kommer att gå igenom politiskt. Jag ser det mest som en skrivbordskonstruktion av verklighetsfrånvända skolbyråkrater och en galen utbildningsminister som just nu håller på att bedriva den brända jordens taktik inför nästa års val. Kol-Gurra vet att det är kört med riksdagsplatserna om inte MP kan radikalisera sig och vinna tillbaka tokvänsterrösterna.

Isterbuken Löfvén låter kommissionens förslag ligga på is ett tag till för att inte spräcka regeringen. Inför valet kommer nog sossarna att säga tack men nej tack, eftersom en stor del av deras väljarbas inte vill drabbas av skolkaos för sina barn.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback