Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-25, 01:16
  #205
Medlem
LaScalas avatar
Det är inte bara vi som reagerar mot lägenhetsfrågan.
Vi kommer visserligen ifrån själva brottet här men som det står i artikeln här så kommer det att skapa motsättningar inom befolkningen.
Det är väl därför vi reagerar så hårt på det istället för att diskutera brottet.

https://samtiden.nu/2016/11/proteste...-befolkningen/

BOSTADSKRISEN. Kommuner köper upp bostadsrätter till nyanlända och nya lägenheter går före de som stått i kö länge. Men den senaste veckan har flera reaktioner mot detta hörts från landet. Therese Borg (SD), Klippan i Skåne, är en av dem. – Vi måste först och främst se till att våra egna kommuninvånare får sina behov tillgodosedda, säger Therese Borg, som berättar för Samtiden att hon vill visa medborgarna vad de andra partierna gör och att det blir en diskussion.

Landets kommuner håller på att köpa upp flera hundra bostadsrätter till nyanlända till priset av hundratals miljoner skattekronor. Många påpekar att det snedvrider konkurrensen på bostadsmarknaden, när kommuner budar över kommuninvånarna för kommuninvånarnas egna pengar. Som sedan i värsta fall betalar hyran genom skattepengar under överskådlig tid.
Citera
2017-04-25, 09:24
  #206
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ser att det bor en Dramaten-skådespelerska i samma trappuppgång.

Man kan ju i och för sig tänka sig att en del är uthyrt i andra hand.
Men vad ÄR det för människa som hyr ut sin lägenhet på fina gatan på södra sidan av stan till asylsökande??
Bland jurister, journalister, läkare och dramatenskådespelerskor?
Now I've seen everything..!
Hoppas de blir svårt varnade av BRF för jag har svårt att tänka mig att de skulle gå med på något sådant.
Citera
2017-04-25, 09:36
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men vad ÄR det för människa som hyr ut sin lägenhet på fina gatan på södra sidan av stan till asylsökande??
Om det nu är andrahandsuthyrning så är bulvan möjligt.

Där jag bodde tidigare skulle en grannarna hyra ut sin bostadsrättslägenhet under en period. En till synes skötsam person fick hyra lägenheten i andra hand. Men i själva verket flyttade en förortsgangster in.
Citera
2017-04-25, 09:42
  #208
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är värre än så.

Kommuner KAN köpa in sig i bostadsrätter.
Kommuner FÅR hyra ut i andra hand (vilket normalt inte är tillåtet).
Kommuner KAN INTE förhandla bort besittningsrätten. Det innebär att när "hyresgästen" bott där i fyra år får han besittningsrätt och kan bo kvar i lägenheten resten av sitt liv. Lägenheten blir då också i praktiken osäljbar.

Men visst är det intressant hur en 19-årig flykting från Seierra Leone lyckats komma över en bosstadsrätt på Södermalm.
Det är ÄNNU VÄRRE än så.

Bostadsrättsföreningar FÅR INTE NEKA kommuner att stå som ägare av bostadsrätt. De skrev smidigt in det i en typ lag från ca 2014.

"Föreningen har inte möjlighet att neka en kommun att hyra ut i andra hand. Kommunen behöver alltså inte ens ha ett tillstånd för uthyrningen, vilket gör att föreningen inte ens har möjligheten att (grundlöst) neka tillstånd."

"Enligt socialtjänstlagen är kommunen skyldig att ge kommuninnevånarna nödvändig hjälp för att erhålla en bostad. Lagstiftaren har därför i 2 kap 4 § 2 st bostadsrättslagen klart och tydligt stadgat att en kommun eller ett landsting som förvärvat bostadsrätt inte får nekas inträde i föreningen.
Föreningen har således ingen möjlighet att neka en kommun medlemskap
i föreningen."


http://blogg.egrannar.se/2016/09/30/...bostadsratter/

I andra fall kan BRF minsann neka en MEDLEM ATT ÄNTRA DERAS FÖRENING, eftersom Brf alltid får ha med sitt tyckande, men detta är en av två saker staten snyggt "avtalat bort".
Det andra är att i alla BRF jag bott i har uthyrning varit otillåten utan synnerliga skäl (ex. jobb) "därför att vi vill att de som äger lägenheten ska vara de som bor i den, det är ju de vi godkänt."

Även här har staten vackert ändrat det till att gälla 'kommunen står som ägare men vi hyr ut, och efter fyra år har andrahandsgästen besittningsrätt" mao har man GETT BORT EN BOSTADSRÄTT TILL EN PERSON SOM ALDRIG SKATTAT EN KRONA!
Arma Sverige!
Hoppas våra lagfixare och paragraftrixare får sitt straff en dag.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2017-04-25 kl. 09:44.
Citera
2017-04-25, 11:02
  #209
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarhjerta
Om det nu är andrahandsuthyrning så är bulvan möjligt.

Där jag bodde tidigare skulle en grannarna hyra ut sin bostadsrättslägenhet under en period. En till synes skötsam person fick hyra lägenheten i andra hand. Men i själva verket flyttade en förortsgangster in.

Fast jag gissar att denna förortsgangster inte skrev sig där?
Citera
2017-04-28, 16:57
  #210
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megared
Dom lär inte bli hemsända..

Det tror inte jag heller, men man kan ju alltid hoppas. Det har varit märkligt tyst om detta i media.
Citera
2017-04-28, 19:57
  #211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronstallet
På vilket sätt menar du att jag försöker dölja, försköna ett problem?
Mitt inlägg handlade inte om något samhällsproblem, det handlade om att man i ungdomen fattar ogenomtänkta beslut, har skett i alla tider. Har du svårt med läsförståelsen? Sök i så fall hjälp från
samhället/äldre eller media.
Korkad??
Om man får hjälp hemifrån, i skolan och av andra äldre och om media rapporterade utan filter (se Norge/ Danmark) så är det mindre risk att hamna i denna typ av situationer. Förstår du inte ens så enkla saker är du mer än lovligt korkad.
Citera
2017-05-03, 03:41
  #212
Medlem
oshin.cantwells avatar
Hur går utredningen?
Citera
2017-05-03, 07:47
  #213
Medlem
LaScalas avatar
Det borde vara dags för ny häktningsförhandling, i morron troligen.
Då får vi se om de släpps eller blir fortsatt häktade.
Citera
2017-05-07, 12:53
  #214
Medlem
Vad hände med detta fall?
Mycket snack, många spekulationer men absolut inget verkar ha skett.
Citera
2017-07-28, 12:04
  #215
Medlem
fernebos avatar
Tiderna och rubrikerna har förändrats. Idag föll domarna:

Citat:
Döms för gruppvåldtäkt men slipper utvisning.

Citat:
De tre männen – två 19-åringar och en 20-åring – tog stryptag och höll fast armarna på den tonåriga kvinnan medan de våldtog henne.
Nu döms två av dem för grov våldtäkt till tre års fängelse, medan den tredje får två års fängelse för medhjälp till samma brott.
Åklagarens begäran att två av männen ska utvisas får avslag hos tingsrätten.
Citat:
– Jag kommer under alla förhållanden att överklaga straffen och utvisningsyrkandet. Två av de här killarna saknar svenskt medborgarskap och jag anser inte att de ska få stanna i Sverige, säger Elisabeth Massi Fritz.
Under utredningens gång valde en av männen att lägga skulden på kvinnan.
"NN anser att målsäganden gjort ett stort fel genom att sova ensam med tre killar i en lägenhet och att allt är hennes fel", framgår av en personutredning med en av männen som gjordes av frivården.
En annan av de misstänkta erkände att han hade haft sex med kvinnan, men beklagade sig eftersom han hade flickvän vid tillfället.
"Han har ett bra förhållande till nuvarande flickvännen och säger att han mår dåligt över sitt handlade då han genom det svikit flickvännens förtroende"

http://www.expressen.se/nyheter/brot...per-utvisning/
Citera
2017-07-28, 12:07
  #216
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tiderna och rubrikerna har förändrats. Idag föll domarna:

http://www.expressen.se/nyheter/brot...per-utvisning/

Hur fan lyckas man med att inte utvisa de här till Somalia efter att de har
gruppvåldtagit en kvinna??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback