Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 15:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Nej det hade inte justerats för du kan inte ha ett lågt pris på en vara i sverige och sen dubbla priset i t.ex. danmark. Finns inget land som hade velat exportera till oss med det tänket.

Om vi hade mått bättre hade vi konsumerat mindre, varför tror du vi konsumerar som galningar? det är för att vi i grund och botten inte mår bra.
Du köper bort din ångest, till dig, till frun, till barnen.

Givetvis kan inte bara sverige gå ner tii 20 timmars, det måste ske globalt, dessutom hade vi räddat miljön på ett helt annat sätt än idag.
Citera
2017-04-20, 15:07
  #14
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bones990
Kolla med AF om de kanske kan bidra med någon slags utbildning till ett drägligt jobb? Men jag känner igen känslan, skulle ju helst vinna på Lotto o slippa skiten. Om depressionen håller i sig så kan du ju få förlängt. Annars kan du ju låtsas att symptomen kvarstår, men då kommer du bli få massa nya mediciner och insättningen är ju jävligt kämpig.
Det enda Arbetsförmedlingen är kompetent nog att klara av är att konfiskera din tid. Det finns inget annat de duger till.
Citera
2017-04-20, 15:13
  #15
Medlem
Vilket jävla gnäll, du låter ju fullständigt curlad.

Men visst, du måste ju inte jobba. Flytta ut i skogen, plocka bär och frukter och koka te av löv och lev av naturen.

Om du snarare menar att du ska sitta hemma och plocka ut bidrag och tycker att andra ska jobba för att försörja dig så är du både självisk och dum i huvudet. Hitta ett jobb du kan tänkas trivas med istället i så fall. Utbilda dig.
Citera
2017-04-20, 15:21
  #16
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Helt OK för mig och många andra att välja att inte jobba - Så länge du inte uppbär en enda krona i bidrag från våra skattade kronor! I annat fall är du en parasit som borde skämmas varje gång du ser dig själv i dina självömkande ögon!

Tips! Vandra upp i Norrländska skogen och bo och lev på det som finns i naturen.

Så känner jag också. Folk behöver självklart inte jobba om de inte vill, men då ska de heller inte dra fördel av skattepengar.
Citera
2017-04-20, 15:24
  #17
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Vilket jävla gnäll, du låter ju fullständigt curlad.

Men visst, du måste ju inte jobba. Flytta ut i skogen, plocka bär och frukter och koka te av löv och lev av naturen.

Om du snarare menar att du ska sitta hemma och plocka ut bidrag och tycker att andra ska jobba för att försörja dig så är du både självisk och dum i huvudet. Hitta ett jobb du kan tänkas trivas med istället i så fall. Utbilda dig.
TS är svensk medborgare, och alltså medlem av det svenska samhället.

Det står dig fritt att skatteplanera eller sluta jobba om det sticker i ögonen att medborgare som TS lever på bidrag.

Jag misstänker dock att du är en sån där osjälvständig typ som klättrar på väggarna och börjar riskera äktenskapet så fort du får lite fritid att förfoga över.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Så känner jag också. Folk behöver självklart inte jobba om de inte vill, men då ska de heller inte dra fördel av skattepengar.
Men att politiker får bidrag efter att de lämnat sina (tämligen välavlönade) uppdrag är helt ok?
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-04-20 kl. 15:28.
Citera
2017-04-20, 15:56
  #18
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrevorP
Jag har ett väldigt jobbigt problem, jag klarar inte av att jobba. Det går inte. Jag bryter ner mig väldigt snabbt varje gång. Dels handlar det om att jag mår fruktansvärt dåligt i att binda upp mig till saker. Avskyr rutiner där det är samma sak varje dag osv. Att träffa andra människor som jobbar gör mig dessutom oerhört deprimerad för det känns som ingen egentligen trivs och att alla bara håller uppe falska masker osv.
Det gör mig uppriktigt så deprimerad att jag inte står ut länge. Jag kan inte lägga ner någon energi i något jag inte tror på. Har haft ett antal korta jobb inom en rad olika branscher och inget ger mig någonting. Det bara får mig att känna total meningslöshet och tanken på självmord blir enda sättet att genomleva dagarna. För det känns som enda vägen ut.

Framförallt så avskyr jag samhället såsom det är där allt handlar om överprestation bara för sakens skull. Man ska jobba för att visa hur duktig man är osv. Det är bara några få som tjänar på att alla andra slavar bort sina liv.
9 jävla timmar, 5 dagar av 7. 46 veckor av 52.
Det är värdelöst.
Jag kan inte ställa upp på detta, jag ser det som ett gigantiskt svek mot mig själv att ställa upp på detta.
Jag tänker inte åldras i förtid och få cancer av vantrivsel för att någon annan som är bättre anpassningsbar till traditionellt jobb ska få en extra resa till något lyxigt land och skaffa nån ny lyxpryl.

Jag har kommit till en punkt då jag känner att jag måste ta till något för att slippa detta helvete, förhoppningsvis tillräckligt länge för att lyckas med en grej som förtillfället är min största hobby som med hårt kämpande och med mycket tid och en hel del tur kan bli något jag kan försörja mig på i framtiden.
Men då krävs det att jag inte jobbar med något samtidigt för då blir jag så deprimerad att jag inte orkar något annat.

Jag är just nu sjukskriven för depression men jag kommer behöva något som håller i längden när jag träffar läkare framöver.
Jag tror inte på många diagnoser men kan mkt väl tänka mig att skaffa mig en.
Vad som helst för att slippa denna skit.

På sätt och vis stämmer det ju att jag mår så dåligt som jag påstår men grejen är att jag mår riktigt bra så fort jag slipper jobb. Men helt förstörd av jobb.
Det svåra är att man inte får visa att man hatar jobb utan man måste ju på något sätt verka som om det är jobb man egentligen vill ha.

Så jag tänkte höra efter tips från andra som kanske befinner sig i samma situation.
Något särskilt man bör rikta in sig på?
Ni får gärna skicka ett PM om ni inte vill ta det i tråden.

Jag är i behov av alla tips jag kan få.
För jag vill inte hamna i det där helvetet igen. Jag kommer att dö i så fall.

Den bästa lösningen i din situation är att du söker kommunala jobb. Man jobbar inte alls mycket där, och kan sega sig hela dagarna.
Och du kommer att ha mycket mer pengar, än om du skulle sitta arbetslös hemma.
Citera
2017-04-20, 16:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korpjaevel
Vilket jävla gnäll, du låter ju fullständigt curlad.

Men visst, du måste ju inte jobba. Flytta ut i skogen, plocka bär och frukter och koka te av löv och lev av naturen.

Om du snarare menar att du ska sitta hemma och plocka ut bidrag och tycker att andra ska jobba för att försörja dig så är du både självisk och dum i huvudet. Hitta ett jobb du kan tänkas trivas med istället i så fall. Utbilda dig.

Jag utgår ifrån att du själv har ett jobb som du trivs med? Vad jobbar du med?

Jag har personligen haft ett 10-tal olika jobb och har hatat dem alla (fast på olika sätt) .
Citera
2017-04-20, 17:46
  #20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sjukskriv dig, depprision är giltig anledning o ligga hemma o slöa, helt ok
Citera
2017-04-20, 18:01
  #21
Medlem
Tjoflos avatar
Starta eget då. Du kan lägga upp ditt schema som du vill och slipper ha folk runt dig som du anser hata sitt arbete. Om du säger att du inte kan något för att starta eget innebär det nog att hela ditt missnöje hänger på att du är rätt oduglig i allt och borde göra något åt det.
Citera
2017-04-20, 18:01
  #22
Medlem
Internet poker, drogförsäljning eller varför inte smuggla romer över gränsen.

Eller så tar du tag i dina psykiska problem så du klarar av ett arbete, kommer vara tidskrävande och säkert väldigt jobbigt men det går pratar från egen erfarenhet som tjänat snabba pengar och haft psyskiskt dåligt mående plus missbruksproblematik började jobba för 1 år sen och går kanon bra.
Citera
2017-04-20, 18:42
  #23
Medlem
Bennermanns avatar
Ännu en söndercurlad 22-åring som börjar nyktra till. "jag vill inte" "jag orkar inte"
Tyvärr kommer dina vidlyftiga drömmar att krossas på ett brutalt sätt. För att underlätta ditt nya liv så ska du börja plugga så fort som möjligt så du kan få ett bra jobb. Då lindrar du smärtan vi alla känner.
Alternativet är ju att du kan ligga hemma i kallingarna och böla medan ingen tycker synd om dig.
Citera
2017-04-20, 18:49
  #24
Medlem
Fridfullts avatar
Debatten blir så onyanserad när man krasst konstaterar att de som mår dåligt av att arbeta på traditionellt vis ses som parasiter som uteslutet lever av de som arbetar. Det finns så många aspekter av det hela; hus, infrastruktur, med mera är resultatet av tidigare generationers arbete. Det är inte som att man föds på en tom planet. Om man nu har rätten att äga materia på den här planeten torde vi vid födseln tilldelas en viss areal som vi själva får foga över.

Det finns inget som säger att TS och andra i hans sits vill ligga på soffan och lata sig hela dagarna. Tvärtom har nog alla något de verkligen brinner för. Dock är det så att alla intressen och individer inte passar in i den mall nuvarande samhällssystem är uppbyggd kring; vissa tjänster som utförs premieras exempelvis inte ekonomiskt (jag själv har t.ex. trivts mycket bra som volontärarbetare i Röda Korsets regi där jag bland annat flera dagar i veckan varit på en skola i ett socialt utsatt område och serverat frukost till eleverna utan att få en krona betalt för det).

Så kom inte och säg att individer som TS är lata. Basinkomst tror jag stenhårt på, då skulle alla känna en grundtrygghet bland annat finansierad av de naturresurser vi alla har rätt att göra anspråk på. Dessutom skulle var och en bidra utifrån egen förmåga. Att folk skulle finna glädje i att ligga på soffan och rulla tummarna har jag mycket svårt att tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback