Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 09:33
  #1
Medlem
Pantone297Cs avatar
"Åsa-Nisse" på nya äventyr, vem är gubben?
http://www.vt.se/nyheter/vastervik/s...om4604139.aspx
Citat:
Runt klockan 21.30 på tisdagskvällen fick polisen ett samtal från en man i Gamleby. Mannen som är i 70-årsåldern berättade att han hade skjutit en annan man med ett hagelgevär och att den skjutne mannen låg på marken utanför bostaden.
Polisen slår naturligtvis på storlarm.
Citat:
Polisen skickade fyra patruller, bland annat från Kalmar, till platsen. Där hittade de mannen som ringde, men ingen skjuten person. Det visade sig att mannen egentligen ville ha hjälp med att avhysa en person från sin lägenhet och trodde att han skulle få snabbare hjälp om han sa att han skjutit någon.
Citat:
Mannen är nu polisanmäld för falsklarm.
Den som borde bli anmäld är ju Ynkeman som gör att invånare tar till sådana här desperata åtgärder. Gubben visar ju bara prov på lösningsfokusering
Citera
2017-04-20, 09:58
  #2
Medlem
LadyGanjas avatar
Klockrent gubben förtjännar en medalj
Citera
2017-04-20, 12:48
  #3
Medlem
franges avatar
Finns ju en bra rolig historia om detta.

Citat:
En äldre man skulle precis gå och lägga sig när hans fru sa till honom att han hade glömt att släcka lyset i garaget. Så han öppnade bakdörren för att gå och släcka ljuset, men på vägen fram upptäckte han att inbrottstjuvar hade brutit sig in i garaget.

Så mannen rusade tillbaka in i huset och ringde polisen.

”Är det någon i ditt hus?” undrade polisen.

”Nej, men det är några tjuvar som håller på att stjäla saker ur mitt garage”, svarade den gamle mannen.

”Tyvärr, men alla våra bilar är upptagna. Lås dina dörrar och gå in så kommer någon förbi så fort vi har tid.”

”Okey”, svarade mannen och lade på telefonen. Han räknade sedan till 30 och ringde upp polisen en gång till.

”Hej, jag ringde er för några sekunder sen angående ett inbrott i mitt garage. Jag ville bara säga att ni inte behöver oroa er över detta för jag har precis skjutit ner dem”, sa han och slängde på telefonen.

Inom ett par minuter var hela huset omringat av polisbilar, insatsstyrkan, helikoptrar och flera ambulanser. De lyckades fånga inbrottstjuvarna på bar gärning.

En av poliserna gick fram till den gamle mannen och sa: ”Jag trodde du hade skjutit dem?”

Den kloke gamle mannen svarade då: ”Och jag trodde att ni inte hade några bilar lediga…”
Citera
2017-04-20, 13:29
  #4
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Extremt korkat snarare. Inte nog med att han kan utsätta sig själv och poliserna för risker, han ser även till att dränera samhället på resurser. Nu var 4 bilar tvungna att åka akut på detta, något som kunnat lösas med en bil om han inte hittat på. Nu var 3 polispatruller tvungna att åka på detta stället för att kunna lägga sin tid på annat nödvändigt som dom hade kunnat göra annars.
__________________
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2017-04-20 kl. 14:16.
Citera
2017-04-20, 17:15
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Extremt korkat snarare. Inte nog med att han kan utsätta sig själv och poliserna för risker, han ser även till att dränera samhället på resurser. Nu var 4 bilar tvungna att åka akut på detta, något som kunnat lösas med en bil om han inte hittat på. Nu var 3 polispatruller tvungna att åka på detta stället för att kunna lägga sin tid på annat nödvändigt som dom hade kunnat göra annars.

Dock är ju problemet att det faktiskt krävs att man gör så här för att polisen skall komma. Har själv varit i en situation då jag på jobbet råkade ut för en våldsam och tydligt påverkad person som ansåg att han skulle få handla utan pengar, och blev än mer aggressiv när han nekades detta.

Polis ringdes (och då lades det i samtalet till att personen dessutom viftade med kniv och försökte hugga folk), men dessa sa att "Alla patruller är upptagna just nu, men vi kommer när vi har tid" - detta var en sen kväll mitt i veckan i typ februari, då det knappast är full rulle. Polisen dök upp först efter tre timmar - då den problematiska personen redan hade avhysts medels våld i självförsvar, från oss anställda...

Det här var dessutom nästan tio år sedan, i en medelstor svensk stad, ca 500 meter från polisstationen...
Citera
2017-04-20, 23:17
  #6
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dock är ju problemet att det faktiskt krävs att man gör så här för att polisen skall komma. Har själv varit i en situation då jag på jobbet råkade ut för en våldsam och tydligt påverkad person som ansåg att han skulle få handla utan pengar, och blev än mer aggressiv när han nekades detta.

Polis ringdes (och då lades det i samtalet till att personen dessutom viftade med kniv och försökte hugga folk), men dessa sa att "Alla patruller är upptagna just nu, men vi kommer när vi har tid" - detta var en sen kväll mitt i veckan i typ februari, då det knappast är full rulle. Polisen dök upp först efter tre timmar - då den problematiska personen redan hade avhysts medels våld i självförsvar, från oss anställda...

Det här var dessutom nästan tio år sedan, i en medelstor svensk stad, ca 500 meter från polisstationen...

Nej det krävs inte att man begår lagbrott och hittar på saker för att polisen skall komma.

Hur fort polisen kommer till platsen är helt och hållet beroende av ärendets karaktär, vilka andra jobb som ligger på samt personalläget. Dyker det upp ett larm som är mycket akut så får man släppa det som är halvakut och ibland kanske alla patruller redan sitter på akuta jobb och inte kan åka på ännu ett. Finns det akuta jobb så får icke akuta jobb vänta och har man inga jobb alls kan man såklart åka direkt på dom jobb som inte är akuta. Att det var 500 m ifrån stationen har ingen betydelse, det innebär ju inte att det finns ledig personal för det.
Citera
2017-04-20, 23:24
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det krävs inte att man begår lagbrott och hittar på saker för att polisen skall komma.

Hur fort polisen kommer till platsen är helt och hållet beroende av ärendets karaktär, vilka andra jobb som ligger på samt personalläget. Dyker det upp ett larm som är mycket akut så får man släppa det som är halvakut och ibland kanske alla patruller redan sitter på akuta jobb och inte kan åka på ännu ett. Finns det akuta jobb så får icke akuta jobb vänta och har man inga jobb alls kan man såklart åka direkt på dom jobb som inte är akuta. Att det var 500 m ifrån stationen har ingen betydelse, det innebär ju inte att det finns ledig personal för det.

Så - om en butik ringer in och säger att det står en galen och mycket aggressiv påverkad person med kniv och försöker hugga anställda och kunder för att råna stället - är alltså inte akut enligt dig? Har jag förstått det hela rätt?
Citera
2017-04-20, 23:45
  #8
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så - om en butik ringer in och säger att det står en galen och mycket aggressiv påverkad person med kniv och försöker hugga anställda och kunder för att råna stället - är alltså inte akut enligt dig? Har jag förstått det hela rätt?

Nej du har förstått fel. Det är självklart akut, men är alla andra patruller redan upptagna med ärenden dom omöjligen kan släppa så kan ju inte ansvarigt VB trolla fram resurser som inte finns. Då måste ärendet antingen vänta, eller så får man kalla på hjälp från ett annat polisområde/län/region vilket allt som oftast innebär mycket längre framkörningstid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback