Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-04-23, 10:47
  #85
Medlem
KD:s öde avgörs av hur det går för Moderaterna i valrörelsen. Om M får problem kommer nog deras väljare vara mindre benägna än tidigare att stödrösta på KD.

Den långsiktiga trenden är dock att KD minskar, även i det svenska bibelbältet och fiskarsamhällena på Västkusten där de traditionellt är starka. Det är bara en tidsfråga innan de ramlar ur. Möjligt dock att de får ett liknande resultat som de fick 1994 och hänger kvar med minsta möjliga marginal.
Citera
2017-04-23, 14:14
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Varken KD eller MP, har i riksdagen att göra. De är för små och strukturlösa.

Orsaken till MPs framgångar var att just att partiet var litet, aktivistiskt och strukturlöst. Väljarna var trötta på den hierarkiska socialdemokratin, och på den vägen var det. Idag, när folk är mer pessimistiskt inställda till samhällsutvecklingen och inte längre ser demokrati och mänskliga rättigheter som självgående naturkrafter på väg att anammas av människor över hela jorden, har den strukturlösa aktivismen förlorat sin lyster hos vanligt folk.

Jag tror därför att MP åker ur. V, C och F! tar röster från dem.
Citera
2017-04-24, 01:01
  #87
Medlem
Lillarapunzels avatar
Skulle inte bli det minsta ledsen om MP gjorde det. Om det fortsätter såhär i opinionsundersökningarna så lär det väl sluta så också.
Citera
2018-07-11, 10:02
  #88
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
KD:s öde avgörs av hur det går för Moderaterna i valrörelsen. Om M får problem kommer nog deras väljare vara mindre benägna än tidigare att stödrösta på KD.
Kd har överlevt de två senaste valen genom moderaternas stödröster, det vet vi. Men nu är moderaterna färre. Dvs det finns färre som kan tänka sig att stödrösta. Och inte alls säkert att det hjälper. Jag tror Kd åker i höst vilket gynnar Liuberalerna några val framöver som nu kan få stödröster.

Men hur tänkte KD? Man väljer en partiledare som omedelbart tar mammaledigt? Nu kan dom ju ligga i sina egna konsekvenser...
Citera
2018-07-11, 10:26
  #89
Medlem
longbow4ys avatar
Skillnaden mot tidigare val är de partier vars väljare främst "donerat" röster till småpartierna haft något att vinna på detta i en eventuell regeringsbildning på grund av blockpolitiken.
Tidigare version av blockpolitik är dock över. Dessa partier kommer därför motarbeta stödröstning

I årets val ser jag det mindre troligt att S ser få fördelar med att ha kvar ett opålitligt MP. De behöver alla röster de själv kan få.

Likadant med Moderaterna. KD och även L äter bara på deras egna väljarbas men tillför bara problem i en ny regeringsbildning.

Kampen står mellan de tre stora partierna och de ser inte längre fördelen med småpartier.
Citera
2018-07-11, 13:49
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Orsaken till MPs framgångar var att just att partiet var litet, aktivistiskt och strukturlöst. Väljarna var trötta på den hierarkiska socialdemokratin, och på den vägen var det. Idag, när folk är mer pessimistiskt inställda till samhällsutvecklingen och inte längre ser demokrati och mänskliga rättigheter som självgående naturkrafter på väg att anammas av människor över hela jorden, har den strukturlösa aktivismen förlorat sin lyster hos vanligt folk.

Jag tror därför att MP åker ur. V, C och F! tar röster från dem.

Vi får verkligen hoppas att Mp åker ur och att bla Fi tar röster från dom men inte så mycket så att de kommer in i riksdagen.
Citera
2018-07-11, 17:14
  #91
Medlem
smoerreboms avatar
Jag är rätt säker på att KD åker ut men hoppas att även L och framförallt MP åker ut oxå. Då blir det frejdiga onanisessioner till valvakan med gråtande vänsterbimbos i teve.
Citera
2018-07-11, 17:18
  #92
Medlem
KD är körda, de åker ut och kommer inte tillbaka inom överskådlig tid. MP och L lär dock klara sig, båda har oddsen med sig på bettingsidorna.
Citera
2018-07-12, 16:30
  #93
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Skillnaden mot tidigare val är de partier vars väljare främst "donerat" röster till småpartierna haft något att vinna på detta i en eventuell regeringsbildning på grund av blockpolitiken.
Tidigare version av blockpolitik är dock över. Dessa partier kommer därför motarbeta stödröstning

I årets val ser jag det mindre troligt att S ser få fördelar med att ha kvar ett opålitligt MP. De behöver alla röster de själv kan få.

Likadant med Moderaterna. KD och även L äter bara på deras egna väljarbas men tillför bara problem i en ny regeringsbildning.

Kampen står mellan de tre stora partierna och de ser inte längre fördelen med småpartier.

S är nog inte så förtjusta i Mp längre men det finns nästan 4% att förlora för vänstern.

Kd ingår i alliansen och svansen står rätt upp. Efter valet blir det iskallt att vara kristdemokrat svansen mellan benen. Kamrat alliansen försvinner bums till diskussioner med den tidigare fienden. Kd faller i glömska och går helt in i sektstadiet.

Sedan önskar jag liberalernas omedelbara död men det blir en seg affär. Hoppas att Alexander Bard tar med sig de liberaler som inte är vänster till sitt nya parti.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback