Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-24, 10:46
  #61
Medlem
Ronilles avatar
En som var riktigt oskön och dessutom en smula puckad var Pälros i senaste avsnittet. Kunde inte lyssna klart.
Citera
2018-11-24, 18:07
  #62
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
En som var riktigt oskön och dessutom en smula puckad var Pälros i senaste avsnittet. Kunde inte lyssna klart.

Oskön kanske, men framför allt inte tillräckligt med i skallen. Jag brukar alltid lyssna färdigt men ett sånt här upplägg blir ju meningslöst när hälften av fördomarna är totalt obegripliga för huvudpersonen.
Citera
2018-11-24, 18:31
  #63
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Oskön kanske, men framför allt inte tillräckligt med i skallen. Jag brukar alltid lyssna färdigt men ett sånt här upplägg blir ju meningslöst när hälften av fördomarna är totalt obegripliga för huvudpersonen.
Han kunde ju inte ens referera till Springsteen.

Precis som du skriver, hela konceptet faller ju när den som blir intervjuad inte förstår.
Citera
2018-12-12, 12:18
  #64
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Han kunde ju inte ens referera till Springsteen.

Precis som du skriver, hela konceptet faller ju när den som blir intervjuad inte förstår.

Är inte det en del av Emils idé? Att slänga sig med referenser i populärkultur, resmål och restauranger för att se hur "hipp" intervjupersonen är? Tycker han gör det konstant. Nu är ju Springsteen så mainstream som det blir så där får Pärleros skämmas, men när Emil pratar om restauranger och uteställen i NY och LA som knappast gemene svensk varit på eller känner till, blir det rätt cringeworthy.

Det jag inte förstår, är varför så många intervjupersoner låtsas förstå vad Emil pratar om när de antingen inte har en aning eller så har de inte kopplat vad han menar. Typ, Benjamin Ingrosso - känner inte till låten "Banana boat song" som han tror är en "superhårdrocklåt" eller han blandar ihop NileCity och Spin City.

Heder till dem som vågar säga "jag vet inte" eller frågar om de inte förstår. De som låtsas förstå och spelar med gör bara bort sig, vilket inte Emil alls finner oangenämt.
Citera
2019-02-20, 18:29
  #65
Medlem
cumberis avatar
Pär Lernström.
Jobbigt när intervjuoffret flabbar sig igenom hela podden. Varenda svar inleddes (och fortsatte) med just ett flabb. Var nästan på väg att inte lyssna klart. Inget favoritavsnitt.
Citera
2019-03-30, 05:11
  #66
Medlem
trattfans avatar
Gillar egentligen podden.
Men börjar bli tröttsamt att han drar exakt samma fördomar om varje person typ.

Exempelvis
* Joe Labero mörk personlighet, eller vad han nu säger
* SVT-killen som alltid ska synas

Höj dig
Citera
2019-03-30, 11:24
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Gillar egentligen podden.
Men börjar bli tröttsamt att han drar exakt samma fördomar om varje person typ.

Exempelvis
* Joe Labero mörk personlighet, eller vad han nu säger
* SVT-killen som alltid ska synas

Höj dig
Det är ju ett grepp och inget försök till fyndig porträttering. Samma sak med Lenny Kravitz i för stor scarf osv. Mer ett sätt att dela in gästerna i kategorier där dessa fördomar blir ett proxy-mått på gästernas "hipphetsgrad" om vi ska ta scarfen som exempel.

Det absurda överanvändandet av gimmicken blir ju till slut roligt i sig också.
Citera
2019-05-20, 15:03
  #68
Medlem
Enmansdemos avatar
Programmet som inte får heta bögradio med Bobbo Krull var först i sverige med idéen bara så ni vet


Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Han kunde ju inte ens referera till Springsteen.

Precis som du skriver, hela konceptet faller ju när den som blir intervjuad inte förstår.
Janne Josefsson avsnittet är min rekommendation till dig, humor när han missförstår eller hör fel på så mycket vilket Janne alltid gör när han intervjuas varför det enbart så något om honom själv

Mellangården är inte en förort?. (för penis)

Plus när Janne råkade vädra sin homofobi och ihopkopplad det med pedofili, i rollen som årets hetero som han samtidigt oväntat lanserade sig som
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-20 kl. 15:22.
Citera
2019-05-23, 08:01
  #69
Medlem
EnLitenFryss avatar
Inga supergäster på sistone.

David Sundin visste jag knappt vem det var, men gav inget vidare intryck. Ointresserad av politik, röstar på det som är hett för stunden, men HATAR SD och brukar gå in på Twitter bara för att bli förbannad på vad Ivar Arpi skriver. Både han och Emil väldigt trendkänsliga, märks i frågan om när David Sundin tänkt besöka nån sandwich-restaurang som startats av en annan B-kändis de känner och när de pratar om ifall Sundin var först med grej X (referera till True Detective) men sen sluta i tid före det inte längre är coolt. Herregud så bajsnödiga. Det är som om de inte lämnat högstadiet.

Bengt Frithiofsson och Janne Josefsson var bara pinsamt. Några kanske tycker det är roligt med äldre människor som inte alls hajar Emils frågor, metaforer och insinuationer - jag tycker det bara blir dålig intervju. Lyteskomik typ. Att Frithiofsson inte hänger med vid 80 års ålder kan förstås, mer förvånande att Janne Josefsson var så oskärpt.

Mina fördomar om Emil, för övrigt:

1. Du har i princip bara haft sex i 5 olika ställningar i ditt liv, och din osäkerhet i sänghalmen gör att du vill exponera andra för samma sak - därför sexfrågorna, ju mer skruvade desto bättre, alltid bra content.
2. Du känner inte en enda person som röstar på SD. Du tycker förvisso de har en poäng ibland, typ att grova serievåldtäktsmän borde utvisas, men du skulle hellre dö än medge en sån sak offentligt. Fuck SD - annars fuckar du karriären.
3. Ingenting vore värre än om det kom fram att du älskar A-Teens "Sugar rush", och gärna kör den på högsta volym när du är helt säker på att ingen kommer komma på dig.
4. Det längsta norrut i Sverige du varit är Åre, pratar vi kuststäder är svaret Uppsala eller möjligen möjligen Gävle den gången du besökte en gammal pluggkompis som av outgrundlig kontakt valt att bosätta sig där. Ni har inte längre kontakt. Vad fan ska man längre uppåt landet än så att göra, bor för fan bara bönder som inte fattar nånting om livets viktigheter däruppe?
5. Du vet att du borde hålla på Kalmar eller Öster, och det gjorde du förvisso med den äran under uppväxten - men då var då och nu är nu, säsongskortet du fixat gratis via kontakter till Djurgården ligger i byrålådan där hemma och du skäms inte för det.
6. Barn? Kanske i framtiden, om hon fixar det där. Du har en karriär och status som måste vårdas ömt.
7. Du skulle hellre begå harakiri än offentligt kalla Filip, Fredrik och Alex trötta hycklare som passerat bäst före-datumet - även om du ibland känner att så.
__________________
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-05-23 kl. 08:04.
Citera
2019-05-23, 19:42
  #70
Medlem
Enmansdemos avatar
Vet Emil om att hans röst när han är i sin tillbakalutade position & svarar kort & ifyllande bekräftande på gästens förslutning av ämnet... så låter hans röst skrovligt kusligt lik Jimmie Åkesson, så vad skulle hända om Jimmie Åkesson bjöds in till fördomspodden? förmodligen skulle Emil hinna känna sig kränkt före över alla insinuationer


Eric "Farmen" Niva avsnittet är helt unikt, i att en sådan relativ doldis lyckas med konststycket att inte få alla fördomar ställda till sig, eftersom varje svar pratas bort in i ett svart hål, precis som i På spåret, han slösar 11 minuter på att prata om någon som heter Simon Bank som han hoppas att vi ska känna till vem det är,
Att hela företaget inte översteg den kritiska stopptiden 1 timme måste
berott på att Emil helt enkelt inte...
"när du bäst behöver någon finns det ingen som orkar höra på....höra på"
för att citera Marre Skrocko

Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Briljant avsnitt med Tommy Körberg, Emil är i högform och riktigt rolig.

Hanna Widell-avsnittet har jag inte ens bemödat mig lyssna på. Lika uppenbart som det är tröttsamt att Widell-systrarn bara är med pga Alex är bundis med Emil (och Emil gissningsvis vill ligga bra till hos PD).
Jag har på demand lyssnat på ditt avsnitt, och jag förstår inte vad som skulle sticka ut med Körberg avsnittet, nämn något kul?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-05-23 kl. 19:51.
Citera
2019-05-24, 09:46
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag har på demand lyssnat på ditt avsnitt, och jag förstår inte vad som skulle sticka ut med Körberg avsnittet, nämn något kul?
Nämn något kul? Menar du att jag ska övertyga dig om att X är roligt? När har någon någonsin lyckats med ett sånt konststycke?

Jag tycker avsnittet var riktigt kul dels tack vare kontrasten mellan Emil och Körberg och dels tack vare helt enkelt väldigt roliga och träffsäkra fördomar. Emil är som bäst när han lyckas måla upp bilder i ens huvud som helt överensstämmer med ens fördom av gästen, utan att man för den sakens skull visste om att just den fördomen passade in på gästen. "vinigt bakifrånsex" där en lönnfet, alkad och åldrad Körberg står på knä i sängen och av ren lathet och flåsig ålderdom och onykterhet låter kvinnan studsa istället för att han själv juckar var - enligt min mening - hedjlöst kul.

Sen är som sagt kemin mellan Emil och gästen viktig. Körberg är tillräckligt svinig, lite lagom skitig, lagom självgod och grandios, för att det ska bli en bra kemi. Ena stunden kan han fräsa av Emils påståenden, andra så kan han skratta gott åt det. Han är med på banan hela tiden, sen ibland fattar han inte vinken och då blir även det kul. Bra dynamik helt enkelt.

Jämför då med Pärleros (som inte fattade fördomarna och därför blev det aldrig ngot flyt i avsnittet) eller med Fritjofsson (som ju i princip var lite dement när han inte spelade sin "karaktär").
Citera
2019-05-29, 08:49
  #72
Medlem
EnLitenFryss avatar
Pascalidou i veckans podd. Åh fy farao. Kvinnan är nog med på topp 10 mest outhärdliga svenska kändisar jag vet. Narcissist javisst. Kvinnan har två talanger - driven (kommer av narcissist) och vet vilka identitetspolitiska knappar hon ska trycka på för att det ska få skruv. I övrigt har hon få kvalitéer. Egoist, älskar sin egen röst, har konfirmationsbias skrivet i pannan, oförmögen till självkritik (återigen, narcissist), identitetspolitisk extremist - skulle hon vara övertygad om att jorden är platt finns det inga bevis i världen som hade kunnat få henne att ändra sig.

Att hon har en stor plattform och är en maktspelare i svensk politik och debatt skrämmer mig. Hennes trovärdighet ligger i klass med Egor Putilov. Orkar man ta sig igenom hela?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback