Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 00:46
  #1
Medlem
Hejsan flashbackare!

Lite konstig titel kanske, eller jag som inte riktigt förstår?

Nu när jag säger mer än 3 gånger om dagen då menar jag UTAN kosttillskott i form av protein/gainer shake..

Såhär tänker jag, men kan vara helt ute och cyklar...

Vi säger att en människa vaknar runt 6-8, äter frukost och sen beroende på arbete börja mellan 8-10.
Med 8 timmars arbete. Har rast i ca 30-60 minuter och äter då sitt andra mål mat för dagen. Slutar jobb 16-18:00 går o tränar eller kommer hem direkt och äter eller äter efter gympasset. Eventuellt ett mellanmål på kvällen sitt 4 de kan jag förstå..

Men har hört från många som äter 5-6 gånger om dagen, folk som säger du måste äta mer för att kunna bygga muskler... jag tar inte detta ifrån de människor som säger så vilket stämmer. Men hur? Man kan heller inte äta varannan timme eller liknande, har hört att man på ett ungefär ska äta var tredje timme.

Visserligen har man dagar man inte jobbar lika länge kanske eller dagar man är ledig, och kan därför äta mer, men de dagar man jobbar då? Det är inte så att man kan ta med sin matlåda och äta inne i en butik, kontoret eller vad man nu jobbar med o börja äta från ingenstans?

Jag vill börja träna igen, fast denna gången ge det 120%!

En frukost som ska bestå av ägg o bacon tillsammans med ett stort glas vatten och omega3/multivitamin/cla

Ta med matlåda på jobb (billigare än att äta ute) som består av kyckling filé med sötpotatis och spenat tillsammans med omega3/multivitamin/cla (exakt gram kalorier P/K/F) går jag inte in på specifikt

Efter jobb/träning (jobbar i en annan stad och behöver ta buss hem på ca 1,3h så tar en stund tills jag kommit hem) äta tredje mål mat nötkött med jasminris spenat även här omega3/multivitamin/cla.

Sen ett lätt kvällsmål men samtidigt få i sig främst protein/kolhydrater men tar inte de riktigt som ett så stort mål med tanke på att man ska sova någon timme därefter, tips på kvällsmål här? (Inget bröd eller frukt!)

Med vänligs hälsningar
Helex
__________________
Senast redigerad av Helex 2017-04-20 kl. 00:50.
Citera
2017-04-20, 00:58
  #2
Medlem
Ät tre större mål om dagen och kläm in något mellanmål eller två. Det är så de flesta som arbetar/pluggar gör och det funkar utmärkt. Som alltid får man räkna kalorier om man tränar målinriktat.
Citera
2017-04-20, 02:02
  #3
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Ät tre större mål om dagen och kläm in något mellanmål eller två. Det är så de flesta som arbetar/pluggar gör och det funkar utmärkt. Som alltid får man räkna kalorier om man tränar målinriktat.

Nej, man behöver inte räkna kalorier för att man tränar målinriktat.

OnT: Du behöver inte äta fler än tre gånger om dagen. Det är framförallt vad och hur mycket du äter som avgör dina resultat, inte så mycket när och hur ofta du äter.
Citera
2017-04-20, 02:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av technoisbest
Nej, man behöver inte räkna kalorier för att man tränar målinriktat.

OnT: Du behöver inte äta fler än tre gånger om dagen. Det är framförallt vad och hur mycket du äter som avgör dina resultat, inte så mycket när och hur ofta du äter.

Jag har träffat på många människor som säger att de äter som hästar men sen när de räknat på det har legat på ett alldeles för lågt energiintag för att underhålla sin träning. Jag har även träffat på ett flertal som aldrig kan hålla sig i trim och hela tiden lägger på sig fett - de säger motsatsen "jag äter ju ingenting - ändå går jag upp i vikt ständigt"

Så jo. Du som uppenbarligen är en master sensei inom träning och har en inbyggd sensitivitet för vad och hur mycket du ska äta genom att bara stoppa det i munnen kanske inte behöver det. Men nån som är ny på det (vilket du borde inse att TS är av sitt sätt att formulera sig) så är det väldigt gynnsamt att ha lite koll. Det är superenkelt och jättesmidigt så fattar inte varför vissa individer måste motsätta sig allt som innebär att ta den extra milen med motiv som att det är "opti-nojja" etc.
Citera
2017-04-20, 02:34
  #5
Medlem
technoisbests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag har träffat på många människor som säger att de äter som hästar men sen när de räknat på det har legat på ett alldeles för lågt energiintag för att underhålla sin träning. Jag har även träffat på ett flertal som aldrig kan hålla sig i trim och hela tiden lägger på sig fett - de säger motsatsen "jag äter ju ingenting - ändå går jag upp i vikt ständigt"

Så jo. Du som uppenbarligen är en master sensei inom träning och har en inbyggd sensitivitet för vad och hur mycket du ska äta genom att bara stoppa det i munnen kanske inte behöver det. Men nån som är ny på det (vilket du borde inse att TS är av sitt sätt att formulera sig) så är det väldigt gynnsamt att ha lite koll. Det är superenkelt och jättesmidigt så fattar inte varför vissa individer måste motsätta sig allt som innebär att ta den extra milen med motiv som att det är "opti-nojja" etc.

Jag har också hållit på och vägt och skrivit ner allt jag åt när jag deffade förut. Jag räknade till och med ut makronutrienterna ett tag, så jag har respekt för att TS vill göra allt för att optimera sina resultat. Det är en vinnande inställning. Det du vill påskina är dock inte sant, m.a.o. man kan visst uppnå sina fitnessrelaterade mål utan att lyfta en miniräknare eller läsa en enda innehållsförteckning, om man har lite sunt förnuft. För det jag ofta märker när folk bestämmer sig för att gå in i träningen stenhårt och ambitiöst från start är att dom ofta tappar kontinuiteten och kommer av sig så fort den initiala motivationen har lagt sig.
Citera
2017-04-20, 06:48
  #6
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Jag har själv aldrig varit bekväm med att äta fler än fyra fasta måltider per dag. Men hade nog inte varit några bekymmer att dela upp det i sex? Men istället för att göra det så dricker jag shakes, ser ingen anledning till att alla dagens "måltider" måste vara fasta?

Du har en bra plan med fyra mål per dag. Du kan lätt klämma in en shake med ett ägg eller nötter under dagen. Men behöver du verkligen det? Får du inte i dig alla dina kalorier i måltiderna? Att äta sex gånger per dag "bara för att" känns ju dumt?
Citera
2017-04-20, 11:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helex
Hejsan flashbackare!

Lite konstig titel kanske, eller jag som inte riktigt förstår?

Nu när jag säger mer än 3 gånger om dagen då menar jag UTAN kosttillskott i form av protein/gainer shake..

Såhär tänker jag, men kan vara helt ute och cyklar...

Vi säger att en människa vaknar runt 6-8, äter frukost och sen beroende på arbete börja mellan 8-10.
Med 8 timmars arbete. Har rast i ca 30-60 minuter och äter då sitt andra mål mat för dagen. Slutar jobb 16-18:00 går o tränar eller kommer hem direkt och äter eller äter efter gympasset. Eventuellt ett mellanmål på kvällen sitt 4 de kan jag förstå..

Men har hört från många som äter 5-6 gånger om dagen, folk som säger du måste äta mer för att kunna bygga muskler... jag tar inte detta ifrån de människor som säger så vilket stämmer. Men hur? Man kan heller inte äta varannan timme eller liknande, har hört att man på ett ungefär ska äta var tredje timme.

Visserligen har man dagar man inte jobbar lika länge kanske eller dagar man är ledig, och kan därför äta mer, men de dagar man jobbar då? Det är inte så att man kan ta med sin matlåda och äta inne i en butik, kontoret eller vad man nu jobbar med o börja äta från ingenstans?

Jag vill börja träna igen, fast denna gången ge det 120%!

En frukost som ska bestå av ägg o bacon tillsammans med ett stort glas vatten och omega3/multivitamin/cla

Ta med matlåda på jobb (billigare än att äta ute) som består av kyckling filé med sötpotatis och spenat tillsammans med omega3/multivitamin/cla (exakt gram kalorier P/K/F) går jag inte in på specifikt

Efter jobb/träning (jobbar i en annan stad och behöver ta buss hem på ca 1,3h så tar en stund tills jag kommit hem) äta tredje mål mat nötkött med jasminris spenat även här omega3/multivitamin/cla.

Sen ett lätt kvällsmål men samtidigt få i sig främst protein/kolhydrater men tar inte de riktigt som ett så stort mål med tanke på att man ska sova någon timme därefter, tips på kvällsmål här? (Inget bröd eller frukt!)

Med vänligs hälsningar
Helex

För att sammanfatta allt skulle jag bara vilja skriva att hela din tråd bygger på felaktiga uppgifter. Som technoisbest skrev så spelar det ingen roll alls hur många gånger du äter på en dag. Ät en gång eller 10 om du vill.
Citera
2017-04-20, 12:41
  #8
Medlem
Även mackor kan vara en måltid.
Citera
2017-04-20, 15:24
  #9
Medlem
Om man har svårt med aptiten är ju ofta cannabis en aptitförhöjare. Jag menar inte att du ska röka ner dig totalt, men ta ett par bloss bara. Vissa strains ökar ju aptiten enormt.
Citera
2017-04-20, 21:10
  #10
Medlem
yuptagets avatar
Har också väldigt svårt att bulka, tycker verkligen det känns som en frihet när man äntligen skall deffa för då måste man inte tänka på mat hela tiden utan bara äta det som man har bestämt.
När jag bullar så dricker jag väldig mycket kalorier.
Jag brukar köra denna 2 gånger om dagen:
5dl rödmjölk
1 banan
50g jordnötssmör
2dl havregryn
1dl proteinpulver
sen mixa skiten bara till en milkshake, du kan egentligen slänga i lite vad som helst

Vet att vissa polare tycker det är svårt att få ner, men för mig som druckit väldigt mycket alkohol i mina yngre dagar så är det inte problem att svepa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback