Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-21, 11:39
  #25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Vänstern tog uttrycket till sig så uttrycket har med den att göra. Ingen äger ett ord. (Förutom kanske Babylon).

Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Jaja, själv har jag i alla fall aldrig hört en vänstermänniska använda det i den kontexten. (Ägande av ord är dessutom en intressant sidodiskussion som kanske är OT här. "Nigga" t.ex. Reclaimat av amerikanska svarta, och de har ju som ett slags monopol på att få använda det idag, de "äger" ordet.)
Jag har bara hört det från reggaelyssnande människor, inte "vänsterfolk" i allmänhet.
Citera
2017-04-21, 13:07
  #26
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har bara hört det från reggaelyssnande människor, inte "vänsterfolk" i allmänhet.
Jag har själv aldrig använt det. Vissa inom vänstern då.

Edit: Dessutom är babylon mer av ett konstnärligt uttryck inom främst musik. Inte del av vardagsspråk
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Jaja, själv har jag i alla fall aldrig hört en vänstermänniska använda det i den kontexten. (Ägande av ord är dessutom en intressant sidodiskussion som kanske är OT här. "Nigga" t.ex. Reclaimat av amerikanska svarta, och de har ju som ett slags monopol på att få använda det idag, de "äger" ordet.)
Fast det är ett bevis på att ingen äger ett ord. Nigger användes av slavägare. Svarta tog det sen till sig och kan använda det till varandra. Vita kan fortfarande använda det men i och med historisk kontext är det mycket laddat.

Om du inte har hört Babylon användas som symbol för girighet så har du aldrig lyssnat på viss musik.
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-04-21 kl. 13:29.
Citera
2017-04-21, 15:09
  #27
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=z-7CAG9BQc8

(Babylon Brinner Carlito ft Aki & Jacco)
__________________
Senast redigerad av NinoRojo 2017-04-21 kl. 15:54.
Citera
2017-04-21, 17:10
  #28
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag har själv aldrig använt det. Vissa inom vänstern då.

Edit: Dessutom är babylon mer av ett konstnärligt uttryck inom främst musik. Inte del av vardagsspråk

Fast det är ett bevis på att ingen äger ett ord. Nigger användes av slavägare. Svarta tog det sen till sig och kan använda det till varandra. Vita kan fortfarande använda det men i och med historisk kontext är det mycket laddat.

Om du inte har hört Babylon användas som symbol för girighet så har du aldrig lyssnat på viss musik.
Där ser jag mer att ordet bytt ägare, precis som ägandet av de svartas frihet bytts. Först ägda vita både n-ordet och slavarnas liv, nu äger svarta båda.

Babylon betyder girighet i alla sammanhang utom strikt historiskt/arkeologiskt. Att det användes av vänsterfolk visste jag inte, men när jag gissade ovan att det i så fall nog står för borgerligheten fattar du väl att jag menar att det inkluderar bl.a. girighet? När påstod jag att det betydde nåt annat?

Edit: Dessutom tog jag upp rastafari och reaggae i mitt första inlägg i tråden, så, ja, du får läsa mindre slarvigt i framtiden.
__________________
Senast redigerad av N.Dongo 2017-04-21 kl. 17:13.
Citera
2017-04-21, 17:12
  #29
Medlem
BigFatCones avatar
Om vi sammanfattar det hela så är Babylon en symbol för allting som man tycker är dåligt med samhället.
Citera
2017-05-17, 10:33
  #30
Medlem
Mohaves avatar
Här används ordet många gånger. En haschrökande reggaetomte som stör sig på att Babylon ställer till problem för honom och hans gäng.

https://www.youtube.com/watch?v=U-Vr2ypR__Q

Babylon betyder nog Polisen i detta sammanhang.

Jämför Aina. https://sv.wiktionary.org/wiki/aina

https://www.youtube.com/watch?v=Mrk5skPpwAc
__________________
Senast redigerad av Mohave 2017-05-17 kl. 10:44.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback