Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 23:03
  #1
Medlem
kukflashs avatar
Körde om en bil idag och när jag körde om så fick jag givetvis möte och personen i den bilen satte på sina helljus. Det är inte första gången som det händer och vad tusan menas egentligen? Fanns ingen fara på vägen och jag tyckte att det fanns plats kvar för att undvika en frontalkrock. Typ 200-300 m?

Någon här som känner igen sig?
Citera
2017-04-19, 23:12
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Körde om en bil idag och när jag körde om så fick jag givetvis möte och personen i den bilen satte på sina helljus. Det är inte första gången som det händer och vad tusan menas egentligen? Fanns ingen fara på vägen och jag tyckte att det fanns plats kvar för att undvika en frontalkrock. Typ 200-300 m?

Någon här som känner igen sig?


Det händer ständigt. Folk skiter i och gör som de vill. Blinkade betyder att något är på tok, men helljus är väl dålig syn eller bara slapphet.
Citera
2017-04-19, 23:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Körde om en bil idag och när jag körde om så fick jag givetvis möte och personen i den bilen satte på sina helljus. Det är inte första gången som det händer och vad tusan menas egentligen? Fanns ingen fara på vägen och jag tyckte att det fanns plats kvar för att undvika en frontalkrock. Typ 200-300 m?

Någon här som känner igen sig?

Personen i den mötande bilen tycker att du tar en onödig risk då det är svårt att bedöma avståndet till mötande fordon; Du gör intet fel utan mötande förare tror helt enkelt inte att du klarar av att genomförar omköringen i tid
Citera
2017-04-19, 23:15
  #4
Medlem
Om vi känner igen idioter?

Every day.......
Citera
2017-04-19, 23:55
  #5
Medlem
Kom körandes med bilen för ett tag sen i välupplyst stadsmiljö, då stod en polisbil och lös med helljus rakt ut i vägen så man blev bländad precis vid en korsning där det är viktigt att man kan se om det är grönt eller rött ljus. Kan vara det som fått andra att börja använda helljus. Använder det aldrig själv. Bara idioter med riktigt lågt IQ sätter på helljus då det kan blända andra körande bilister. Bara att glömma det och nöja dig med vetskapen om att personen troligtvis tillhör bottenskrapet på arbetsmarknaden.
Citera
2017-04-20, 09:16
  #6
Medlem
EMMA1994s avatar
Ja det händer mig med händer även ibland att den man kör om ger en hel ljuset . Allt för att makera dem inte gillar ens hastighet eller omkörning
Citera
2017-04-20, 10:17
  #7
Medlem
Joomlas avatar
Jag brukar ljustuta om mötande kör om på ett sätt så att jag måste bromsa eller gå ut på vägrenen. Behöver inte vara att en kollision annars skulle vara oundviklig utan för att man kommer nog nära att man inte kan vara säker på att den mötande hinner.
Citera
2017-04-20, 10:23
  #8
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Jag brukar ljustuta om mötande kör om på ett sätt så att jag måste bromsa eller gå ut på vägrenen. Behöver inte vara att en kollision annars skulle vara oundviklig utan för att man kommer nog nära att man inte kan vara säker på att den mötande hinner.


Fast en kollision undviks ju knappast om det är så nära och sen kan det ju göra att den som kör om släpper gasen just för ljus tutningen och smällen är ett faktum som annars hade gått bra
Citera
2017-04-20, 10:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast en kollision undviks ju knappast om det är så nära och sen kan det ju göra att den som kör om släpper gasen just för ljus tutningen och smällen är ett faktum som annars hade gått bra

Fast om en omkörning som går bra eller slutar i katastrof enbart beror på att man släpper gasen lite så har man ju knappast gjort en säker omkörning.
Fast du verkar ju gilla att köra som ett kioskmongo om man ser vad du skrivit tidigare så du kommer förmodligen inte hålla med.
Citera
2017-04-20, 10:37
  #10
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast om en omkörning som går bra eller slutar i katastrof enbart beror på att man släpper gasen lite så har man ju knappast gjort en säker omkörning.
Fast du verkar ju gilla att köra som ett kioskmongo om man ser vad du skrivit tidigare så du kommer förmodligen inte hålla med.


Sa inget om säker eller osäker omkörning sa bara att hänger det på dem marginalerna hjälper det inte ljustuta utan kan tvärt om förvärra det .
Citera
2017-04-20, 10:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Sa inget om säker eller osäker omkörning sa bara att hänger det på dem marginalerna hjälper det inte ljustuta utan kan tvärt om förvärra det .

Uppenbarligen har ju dock den omkörande inte uppmärksammat att man är påväg vilket ju då helljusblinken påvisar. Och mig veterligen finns det även en broms samt ratt man kan använda även som omkörande bil
Citera
2017-04-20, 12:07
  #12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast en kollision undviks ju knappast om det är så nära och sen kan det ju göra att den som kör om släpper gasen just för ljus tutningen och smällen är ett faktum som annars hade gått bra
Tycker inte det skadar att förmedla om man tycker någon annan kör som en röv. Jag gör själv, likt alla andra, misstag och dumma saker i trafiken då och då och ibland är det bra att bli påmind. Jag menar inte att jag gillar småpoliser i trafiken som ska rätta andra men att bli ljustutad kan man ju stå ut med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback