Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 21:55
  #1
Medlem
Har efter några år med slentrianmässigt sparande i fonder beslutat att börja investere i aktier. Tanken är att starta med rundt 100 k sen öka portföljen med cirka 5 k i måneden.
Jag är som regel pessimistisk och på ett sätt så känns det som att timingen inte är den bästa. Men har beslutat att bita i det sura äpplet och bara börja.
Tidshorisonten er lång minst 15-20 år. Och gör det för at förhoppningsvis få en god avkastning på sikt men också för att lära mig.

Jag har dessvärre inte tid at följa med på börsen varje dag på grund av mycket jobb og familj. Och har begränsat tid för att läsa allt för mycket, har dock tid till och från jobb att lyssna på ljudböcker och poddar.

Så jag har försökt att sätta mig in i detta och har väl kommit fram till att jag önskar att lägga upp det som följer (och önskar lite input på om jag är helt ute och cyklar)

60 % i stabila bolag med hög utdeling, till en början fordelt på 10-15 bolag med en ganske jämn fordeling, främst i Sverige och Norge men möjligen också något amerikanskt
10 % i Indien, tänker att en eller två ETF:s är mitt bästa alternativ, då jag inte har tid eller möjlighet att sätta mig in i bolagen där
10 % i internetsäkerhet
10 % i big data
För de sista två tänker jag mig i starten också ETF:s och har sneglat på PureFunds ISE Cyber Security ETF och PureFunds ISE Big Data ETF (är det någon som har erfarenhater/kunnskap från/om PureFunds?

10 % på "utvecklingsbolag", for eksempel medicin, solenergi, batteriteknologi, mindre it bolag osv fordelt på max 10 bolag, här förstår jag att nedturen kan vara stor men också uppsidan. Tanken med denna delen av portföljen är att lära mer.

Måste erkänna att Alphabet och Facebook lockar lite med den marknadspotential data de sitter på innebär. Men känns som att det redan är inprisat i dagens aktiekurs.

Handlar på Nordnet och använder mig av Börsdata för det fundamentala och Investtech för den tekniska analysen.

Jag har startat lite smått att lägga inn små innehav på dessa:

"stabila utdelare"
Atlas Copco AB ser. A
Austevoll Seafood
Betsson AB ser. B
Bouvet
Hennes & Mauritz AB, H & M ser. B
SpareBank 1 SR-Bank
Swedish Match AB

Önskar i alla fall 2 investmentbolag i denna delen av portföljen men har inte haft tid att sätta mig in på det området än, så om någon har lust att komma med tips eller peka mig åt riktigt håll så är det uppskattat. Andra bolag som passar in här tar jag gärna emot tips på det också.

"utvecklingsbolag"
REC Silicon
Swemet B
PledPharma AB
Unibap AB

Tips på bolag på bolag här tas också gärna emot.

Trots att det mesta verkar historisk sett dyrt nu så tror jag inte jag har några problem att finna bolag att investera i. Men något som jag inte helt har kommit underfund med än är hur jag ska prioritera tillskottet på kr 5000 varje månad. Mina tankar runt det är at eftersom jag har köpt aktier i bolag som jag önskar att sitta på länge så investerar jag pengarna i de med sämst kursutveckling. Samtidig så känns det inte som en god strategi. Så här behöver jag hjälp....


Läst/lyssnat på
The intelligent investor
Vägen till fin första miljon

Vill gärna ha flera tips på böcker att läsa/lyssna på

Podcasts som jag följer:
Makrorådet
Analyspodden
Aktiespanarna
Börskoll
SvD Börplus
Fill or Kill
Börspodden
Kapitalet
pratapengar
Björnfällan

The investors podcast
Chat with traders
Adventures in Finance
Finansredaksjonen
Pengepodden
E24 - Valebrokk og co

Om det är något jag har missat här så tar jag gärna emot tips.
Citera
2017-04-19, 21:59
  #2
Medlem
Crashs avatar
Investor b kör jag på, den är stabil
Citera
2017-04-19, 22:28
  #3
Medlem
Remuluss avatar
Kommer nog att ge dig ett svar du kanske inte vill ha, men rekommenderar dig starkt att investera i fonder istället för att lägga ned all den tid och energi du uppenbarligen redan lagt på att fundera över dina investeringar. Tid som du inte riktigt verkar ha.

En fondförvaltare sysslar inte med någonting annat än analyser och affärer hela dagarna.

Du har inte tid att vara aktiv och det skriver du också:

"Jag har dessvärre inte tid at följa med på börsen varje dag på grund av mycket jobb og familj."

Har själv ett antal olika pensionssparande samt hjälper många andra att placera om sina pengar ett par gånger om året. Har lyckats mycket bra med detta genom en kort intervju med den jag hjälper, samt att därefter vikta deras fondinnehav efter detta. Har slagit många index genom åren.

Med 100k har du möjlighet att vikta en portfölj ganska nära dina önskemål så varför lägga ned alla de timmar/vecka det kräver att vara aktiv i en långsiktig portfölj?
Varför inte låta professionella sköta det hela och betala för deras tjänster?

Är ganska säker på att de lyckas bättre än dig om du inte har tiden, kanske 10-15 timmar i veckan, trots att du då betalar en förvaltningsavgift.

Tänker du bli aktiv trader är det en helt annan sak.

Mitt råd är att löpande läsa på om de olika fonderna och vara aktiv med dina byten.
Det spar mycket tid och sänker ofta riskerna i ett semipassivt sparande.

Dina investeringstankar i övrigt verkar vara kloka.

Lycka till!
Citera
2017-04-19, 22:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
Investor b kör jag på, den är stabil

Tack för svar, de är så klart ett av de inv.bolag jag ser på, men är den mycket stabilare än andra investmentbolag? Eller gillar du innehavet som dom har i större utsträckning än andra? Inte meningen att verka dryg. Men vill gärna underbygga valet av investeringarna lite djupare.
Citera
2017-04-19, 22:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Kommer nog att ge dig ett svar du kanske inte vill ha, men rekommenderar dig starkt att investera i fonder istället för att lägga ned all den tid och energi du uppenbarligen redan lagt på att fundera över dina investeringar. Tid som du inte riktigt verkar ha.

En fondförvaltare sysslar inte med någonting annat än analyser och affärer hela dagarna.

Du har inte tid att vara aktiv och det skriver du också:

[b]"Jag har dessvärre inte tid at följa med på börsen varje dag på grund av mycket jobb og familj."[/]

Lycka till!

Tack för ett uppriktigt och utfyllande svar, tror dock att jag har uttryckt mig lite klantigt. Följa med på börsen varje dag kommer jag göra (allt jag skrev försvann när jag skulle ladda upp och andra gången är det möjligt att några fel kom med), det jag egentligen försökte skriva är att jag inte har möjligheten att följa med hela dagen och för exempel lägga korta trades.

Förstår fortfarande att det kan vara för lite tid, men hade i mitt huvud intalat mig att med så pass lång tidshorisont så vill timing ha mindre betydning. Och en stark bidragande orsak till att jag vill börja/började med detta är för att lära mig. Räknar egentligen inte med någon större avkastning i början.

När jag blir mer bekväm så tänkte jag öka portföljen ytterligare.
Citera
2017-04-19, 23:54
  #6
Medlem
Remuluss avatar
Har du inte en långsiktig uthållighet och disciplin att bevaka dina trades/investeringar, d.v.s. att aktivt handla med dina aktier med en väl uttänkt strategi, råder jag dig återigen att överväga fonder. Så tråkig är jag.

Verkar som om du är lite osäker över hur mycket eller lite du kommer att kunna lägga ned i tid.
Uthållighet och konsekvens gäller för att kunna handa aktivt direkt på börsen och det kräver 10-15 timmar i veckan, d.v.s. ca 2-3 timmar om dagen, konsekvent varenda dag. I vart fall om du skall ge dig in på att försöka slå fondindex.

Låter tråkigt men fonder är faktiskt ett mycket bra val om du läser på och skaffar dig kunskap om dem.

När du väl bestämmer dig och är klar över en handels- och portföljstrategi samt är klar med tidsplaneringen, är det kanske dags att lämna allt fler fonder och handla friare. Går också att kombinera ett antal fonder med kanske högst 5-10 olika aktier som du håller koll på. Mer klarar man ofta inte om man inte kan lägga fler timmar på det.

Att investera så att man konsekvent och uthålligt lyckas med att slå t.o.m. ett litet antal index är svårt och kräver mycket tid och kunskap.

Lycka till!
Citera
2017-04-19, 23:57
  #7
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiska-
Tack för ett uppriktigt och utfyllande svar, tror dock att jag har uttryckt mig lite klantigt. Följa med på börsen varje dag kommer jag göra (allt jag skrev försvann när jag skulle ladda upp och andra gången är det möjligt att några fel kom med), det jag egentligen försökte skriva är att jag inte har möjligheten att följa med hela dagen och för exempel lägga korta trades.

Förstår fortfarande att det kan vara för lite tid, men hade i mitt huvud intalat mig att med så pass lång tidshorisont så vill timing ha mindre betydning. Och en stark bidragande orsak till att jag vill börja/började med detta är för att lära mig. Räknar egentligen inte med någon större avkastning i början.

När jag blir mer bekväm så tänkte jag öka portföljen ytterligare.
Samma personer som har övertro på fondförvaltarnas förmåga att leverera, har även en väldigt dyster syn på börshandel.

Det du talar om är till stor del Buy and Hold-strategi. Det krävs inte överdriven involvering i marknaden. Läs på om strategin och shoppa loss.

När det kommer till företagspotential så är Arne Talving en förjäkla duktig investerare, ta gärna rygg på honom.

Plöj igenom Investopedia. Internet är en fantastisk värld där information är gratis, och du kommer hamna på många sidospår alltefter du stöter på nyckelord och meningar som tilltalar just dig.

Lycka till med handeln, och satsa aldrig mer än vad du är villig att förlora.
Citera
2017-04-20, 19:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Samma personer som har övertro på fondförvaltarnas förmåga att leverera, har även en väldigt dyster syn på börshandel.

Det du talar om är till stor del Buy and Hold-strategi. Det krävs inte överdriven involvering i marknaden. Läs på om strategin och shoppa loss.

När det kommer till företagspotential så är Arne Talving en förjäkla duktig investerare, ta gärna rygg på honom.

Plöj igenom Investopedia. Internet är en fantastisk värld där information är gratis, och du kommer hamna på många sidospår alltefter du stöter på nyckelord och meningar som tilltalar just dig.

Lycka till med handeln, och satsa aldrig mer än vad du är villig att förlora.

Tack för svaret och tipsen! Skal följa med på Arne, har redan vart inne på hans blogg och tittat lite tidigare.
Citera
2017-04-21, 16:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiska-
Tack för svaret och tipsen! Skal följa med på Arne, har redan vart inne på hans blogg och tittat lite tidigare.

Ett tips är att kolla Lundaluppens blogg, framförallt äldre poster där det finns en hel del både pedagogiskt och läsvärt om bla aktievärdering framförallt för "nybörjare".
När det kommer till amerikanska aktier och långsiktig utdelningsstrategi finns bla http://www.dividendgrowthinvestor.com

I övrigt tycker jag att du ska undvika "utvecklingsbolag" inom tex medicin/biotech tillsvidare och inte heller begränsa dig till 10% big data, 10% internetsäkerhet utan istället kika på ett par stora och redan starka, mer breda IT-bolag som Microsoft och Apple tex, alternativt någon billig etf/fond inom området.

Exponering mot USA kan man få genom SPP aktiefond USA till låg avgift eller tex genom schwab us dividend equity etf med ännu lägre avgift och kvartalsvis utdelning runt 3%.

Lyssna heller inte för mycket på trams om att man måste lägga ner flera timmar om dagen varje dag för att handla med aktier för det stämmer helt enkelt inte utan tyder mest på okunnighet.

Lycka till!
Citera
2017-12-14, 21:10
  #10
Avstängd
Medlem
Remuluss avatar
Reg: Mar 2014
Inlägg: 281
Har du inte en långsiktig uthållighet och disciplin att bevaka dina trades/investeringar, d.v.s. att aktivt handla med dina aktier med en väl uttänkt strategi, råder jag dig återigen att överväga fonder. Så tråkig är jag.

Verkar som om du är lite osäker över hur mycket eller lite du kommer att kunna lägga ned i tid.
Uthållighet och konsekvens gäller för att kunna handa aktivt direkt på börsen och det kräver 10-15 timmar i veckan, d.v.s. ca 2-3 timmar om dagen, konsekvent varenda dag. I vart fall om du skall ge dig in på att försöka slå fondindex.

Låter tråkigt men fonder är faktiskt ett mycket bra val om du läser på och skaffar dig kunskap om dem.

När du väl bestämmer dig och är klar över en handels- och portföljstrategi samt är klar med tidsplaneringen, är det kanske dags att lämna allt fler fonder och handla friare. Går också att kombinera ett antal fonder med kanske högst 5-10 olika aktier som du håller koll på. Mer klarar man ofta inte om man inte kan lägga fler timmar på det.

Att investera så att man konsekvent och uthålligt lyckas med att slå t.o.m. ett litet antal index är svårt och kräver mycket tid och kunskap.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback