• 3
  • 4
2017-04-22, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
bor i studentkorridor och ska betala månadens hyra om någon vecka. kommer inte få csn då jag faila tentan jag hade. har inga pengar sparade heller, dumt jag vet.
vad kan jag göra? kan jag be dom att förlänga förfallodatumet längre fram. kan jag få någon sorts bostadsbidrag?

Har du ingen studiekamrat, vän, släkting, familjemedlem eller liknande som kan ställa upp på ett privatlån för att lösa din hyra?

Jobbig sits du satt dig i men jag önskar dig lycka till.
Tips inför framtiden är att lära dig att alltid ha en extra slant över på ett sparkonto för oförutsedda utgifter. Jag vet ju inte din ålder men nog borde du kunnat jobbat ihop dig en buffert via något extraknäck eller så.

Nåväl, man lär sig av sina misstag!
Citera
2017-04-22, 14:37
Medlem
Lethatfoxs avatar
Du bör läsa mer kring CSNs regler...

Om du studerar heltid godkänns de utbetalningar som skall ske i samband med att du blir antagen på de kurser du läser, för kurser VT17 sker detta kring slutet av HT16. Samtliga utbetalningar VT17 kommer alltså ske givet att du inte anmäler avbrott i studierna.

Beroende på hur länge du studerat, utförligare beskrivet på CSNs hemsida, finns två olika trösklar för när utbetalningar kommer att utebli nästkommande termin. I mitt fall krävs det att jag klarar 75% av mina sökta kurspoäng för att inte hamna i trubbel.

Förresten kan du mycket väl hitta extrajobb, om du faktiskt lägger lite tid på sökandet.
Citera
2017-04-22, 15:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
1. Varför skulle du inte få CSN för att du missat en tenta? Du har väl CSN-bidrag/lån godkänt för hela terminen?
2. Bostadsbidrag ska du alltid söka när du pluggar då bara bidragsdelen räknas som inkomst, är du under 25 kan du få bra med pengar genom bostadsbidraget
För att han snackar skit. Det finns ingen student i Sverige som får CSN indraget för att man kuggar en tenta. Om man däremot skiter i omtentorna, drar ut på det och slutligen inte tar tillräckligt med poäng, då kan det säkert bli aktuellt. Men absolut inte för att man "kuggar en tenta".

edit: kan inte låta bli att lägga till att det är klassiskt idiotbeteende av TS. Kan se det framför mig. Det är typen som kan till exempel missköta ett jobb å det grövsta i ett år och sen när bägaren rinner över när de kommer sent för hundrade gången och de till slut får en varning gråter de ut och startar trådar samt informerar omgivningen om hur orättvist det är att "blivit varnade för att de kommit sent en gång".
Senast redigerad av Kaffemedaffe 2017-04-22 kl. 15:52.
Citera
2017-04-22, 16:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Fick jobb idag. Borde egentligen inte jobba då jag läser en ganska svår program. Men så orolig som jag var över att inte kunna betala hyran gör det värt att jobba samtidigt

Hade iof kunnat testa ansöka om att få bostadsbidrag (är under 25) gjorde aldrig det

Fint att det ordnade sig. Du behöver ju inte jobba någon längre period bara att nu se till att du nu har en liten buffert på säg som lägst 10000 kr som nu ska användas till om det blir någon strul i framtiden med hyra eller annat. Kan ju lika gärna vara att man nu får akut tandvärk och tvingas till tandläkaren och det är ett par tusen minst det.

Sedan om skit som detta händer så håller jag nu med om att man ska höra av sig så tidigt som möjligt till bolaget ifråga och vara ärlig med att nu blir sen men att pengar kommer in det datumet. Det brukar för det ofta lösa sig på det viset. Sedan inte heller att vara rädd att nu fråga föräldrar eller annan släkt och vänner om hjälp innan det krisar sig ordentligt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in