Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 21:29
  #1
Medlem
https://www.bloomberg.com/news/featu...sis-of-despair

Har detta kommit till Sverige? Alltså att outbildade gifter sig mer sällan, dör i förtid, är allmänt oattraktiva på dejtingmarknaden, blir oftare missbrukare, deprimerade etc?

Jag läser om detta titt som tätt men ser bara att amerikansk media behandlar ämnet, och då givetvis gällande det amerikanska samhället.
__________________
Senast redigerad av ybx 2017-04-19 kl. 21:37.
Citera
2017-04-19, 21:32
  #2
Medlem
Så länge skattesatsen inte är densamma mellan alla tikets medborgare är jämställdhetsdebatten ointerssant.
Citera
2017-04-19, 21:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Caeth.
Så länge skattesatsen inte är densamma mellan alla tikets medborgare är jämställdhetsdebatten ointerssant.
Jag förstår inte vad du menar. Är outbildade i Sverige utsatta på det sättet första inlägget frågar? Och vilken jämställdhetsdebatt är ointressant pga progressiv beskattning?
Citera
2017-04-19, 21:41
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
SvD belyser ämnet (på sätt och vis) i en ny serie. Jag råkade (idag faktiskt, men jag läste någon annan artikel i serien långt tidigare)) läsa just en artikel som är nära knutet till ämnet.

https://www.svd.se/mans-utanforskap-...synd-om-mannen

Serien handlar om flera aspekter, men just den artikeln handlar om många mäns ensamhet och sociala lidande, och hur författaren spekulerar i huruvida det kan ha med bland annat (men inte bara) utbildning att göra.

Innan någon blir hysterisk utan att läsa artikeln så vill jag påpeka att det inte är en "Alla män är obildade"-artikel. Jag uppfattar artikeln som att författaren försöker förklara hur en obildad man lider mer av att vara obildad än vad en kvinna gör.


Så visst finns diskussionen även i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-19 kl. 21:48.
Citera
2017-04-19, 21:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
SvD belyser ämnet (på sätt och vis) i en ny serie. Jag råkade läsa just en artikel som är nära knutet till ämnet.

https://www.svd.se/mans-utanforskap-...synd-om-mannen

Serien handlar om flera aspekter, men just den artikeln handlar om många mäns ensamhet och sociala lidande, och hur författaren spekulerar i huruvida det kan ha med bland annat (men inte bara) utbildning att göra.

Innan någon blir hysterisk utan att läsa artikeln så vill jag påpeka att det inte är en "Alla män är obildade"-artikel. Jag uppfattar artikeln som att författaren försöker förklara hur en obildad man lider mer av att vara obildad än vad en kvinna gör.
Intressant serie. Kommer tyvärr inte åt alla artiklar pga paywall.
Jag är inte hysterisk, det verkar vara en ganska väl balanserad artikel, men jag stör mig litegrann på en lätt patroniserande ton som en del (svenska) artikelförfattare delar när man beskriver ett ganska stort samhällsproblem.

Jämför detta med amerikanska artiklar om hur yngre generationer, framför allt outbildade män, får det sämre.
Citera
2017-04-19, 22:02
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Intressant serie. Kommer tyvärr inte åt alla artiklar pga paywall.
Jag är inte hysterisk, det verkar vara en ganska väl balanserad artikel, men jag stör mig litegrann på en lätt patroniserande ton som en del (svenska) artikelförfattare delar när man beskriver ett ganska stort samhällsproblem.

Jämför detta med amerikanska artiklar om hur yngre generationer, framför allt outbildade män, får det sämre.
Nejdå, jag menade inte att du är hysterisk, men jag är väl bekant med hur lätt det kan spåra ur på Flashback. Men hela artikelserien rekommenderas, jag tycker att det är väldigt bra att de tar upp ämnet.

Men utan att gå för off topic så tror jag att utbildning är en viktig faktor, men inte bara. Saken är väl den att arbetsmarknaden ser ganska annorlunda ut än hur den såg ut förr. Det är en faktor, men det finns flera. Tiderna förändras, och som Dylan sjöng i sin låt (som var den första att vara en faktor för ett nobelpris) så är det de som inte hänger med som tar den största smällen (till en början, and round it goes)
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-19 kl. 22:17.
Citera
2017-04-20, 07:28
  #7
Medlem
Självklart finns samma sak i sverige. White trash, vitt slödder, ökar stort i sverige precis som i usa. Det som sker i usa, tar sig till sverige på några år.

Män utan dygder lever allt sämre liv, då vi numera har ett samhälle där de smarta o dygdiga inte längre tar hand om de korkade, lata och odygdiga.

Förr var eliten ansvarstagande, o styrde samhället så vanligt folk fick bättre liv. När de nått toppen, började de bry sig om vanligt folk. Men Idag har vi en elit som skiter i andra, och bara vill berika sig själva, o som när de nått toppen fortsätter gynna sig själva. Dit hör Löfven, Reinfeldt, Annie Lööf, mfl, och våra elitföretagare är inte bättre.
__________________
Senast redigerad av Redwoodmarin 2017-04-20 kl. 08:27.
Citera
2017-04-20, 08:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx

Har detta kommit till Sverige? Alltså att outbildade gifter sig mer sällan, dör i förtid, är allmänt oattraktiva på dejtingmarknaden, blir oftare missbrukare, deprimerade etc?

Jag läser om detta titt som tätt men ser bara att amerikansk media behandlar ämnet, och då givetvis gällande det amerikanska samhället.

Folkhälsoinstitutet har en rapport om detta om svenska förhållanden, som kom ut idag tydligen.
Citera
2017-04-20, 19:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
https://www.bloomberg.com/news/featu...sis-of-despair

Har detta kommit till Sverige? Alltså att outbildade gifter sig mer sällan, dör i förtid, är allmänt oattraktiva på dejtingmarknaden, blir oftare missbrukare, deprimerade etc?

Jag läser om detta titt som tätt men ser bara att amerikansk media behandlar ämnet, och då givetvis gällande det amerikanska samhället.


Allt hänger ihop även här. Låg utbildning = låg lön/ingen lön = bara råd med billig mat och röker ofta som tröst för de har inte råd att lyxa på annat sätt + äter socker = blir överviktiga = blir sjuka pga fetma = för feta och fattiga för att orka ta sig till gymmet = oattraktiva som partners= skilsmässor och singelliv.

Samma fenomen finns här, men är tabu att prata om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback