Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-04-20, 13:47
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Caeth.
Är det bättre att folk lever på bidrag i 50 år än att de super ihjäl sig?

Javisst. Är du så korkad att du gått på myten om att jobba är meningen med livet? Meningen med livet är mycket, men att jobba... tror du att t.ex. Batra eller Åkesson eller andra ledare som tycker vi ska jobba 40 timmar i veckan gör det själva fast de har betalt för det av oss skattebetalare? Dröm på gosse...
Vem har intresse av att DU jobbar så mycket som möjligt för så lite lön som möjligt.

Vill du göra rätt för dig och bidra till samhället så betala in extra skatt istället.
Citera
2017-04-20, 14:01
  #74
Medlem
Något är uppenbarligen fel eftersom så många blir psykiskt sjuka i Sverige. Förmodligen skulle man kunna lösa det med förebyggande åtgärder så man slipper ha myndigheter som FK.

Håller med om att det för de allra flesta är hälsosamt att återgå till arbete så snart som möjligt. Men man får skilja på depression och nedstämdhet.

FK drog in sjukersättningen till en kollega på en tidigare arbetsplats. Det fick till följd att han satt på en stol och svetten rann i ansiktet på honom. Det syntes tydligt att han mådde väldigt dåligt och vi undrade förstås vad han gjorde på jobbet. Det pågick några månader sedan tog han sitt liv.
Citera
2017-04-20, 14:08
  #75
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Har du tänkt på att det finns olika grader av att "må dåligt" och att det är subjektivt. Vad innebär att må väldigt dåligt?

Är det dom som har dödlig cancer?
Måste man ha tagit livet av sig för att klassificeras att må "väldigt dåligt"?

Självklart är det subjektivt, vilket också var en stor del av min poäng. Det går inte att objektivt gradera hur dåligt en människa mår kontra en annan eftersom de kan ha helt olika referensramar och upplever sin situation annorlunda.

Mitt syfte har aldrig varit att klanka ner på de som mår dåligt eller att hävda att vem som helst, hur dåligt de än mår, bara kan "rycka upp sig" för jag vet att det inte är så enkelt. Jag hävdar däremot att depression, ångest etc. är en nedåtgående spiral och att det i många fall garanterat går att arbeta sig ur det med rätt inställning.
Citera
2017-04-21, 00:29
  #76
Medlem
Bravidas avatar
Till er som säger att ni upplevt djupa depressioner och panikångest, .en bara tagit er själva i kragen och jobbat vidare ändå.

Nej, ni har inte haft det ni påstår. Tro mig.

Jag önskar att ni kunde spendera bara ett par timmar i "mina skor", då hade ni nog skämts över de nedlåtande saker ni skrivit i denna tråd.


Och ja, givetvis är det Sveriges massinvandringspolitik som gör att staten inte längre har råd att ta hand om och hjälpa svenskarna.

Jag har arbetat sedan jag var 17 fram till 37, sedan startade mitt helvete. Idag är jag 40.

Jag har alltså ca. 20 års arbete och skatteintäkter bakom mig, jag har alltså inneburit en stor nettovinst för samhället även om jag varit sjuk(skriven) i 2.5 år.

Herre Gud vilka osympatiska människor det finns här inne.
Citera
2017-04-21, 00:45
  #77
Medlem
BizarreReverends avatar
När "folk" arbetar hårt i 20 år, så har dom inga rättigheter i vårat samhälle. Kommer man hit från andra länder utan vare sig kompetenser eller att man arbetat en dag i Sverige. Så står myndigheterna på rad,med plånboken öppna.
Citera
2017-04-21, 01:07
  #78
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenatiker
FK drog in sjukersättningen till en kollega på en tidigare arbetsplats. Det fick till följd att han satt på en stol och svetten rann i ansiktet på honom. Det syntes tydligt att han mådde väldigt dåligt och vi undrade förstås vad han gjorde på jobbet. Det pågick några månader sedan tog han sitt liv.
Ännu ett liv på Försäkringskassans samvete.

Vore det inte bäst för alla inblandade om vi bara lade ner Försäkringskassan rätt upp och ner? Pengarna verkar ju ändå bara gå till inkompetenta handläggare, mellanchefer och tredje världen, medan de svenska medborgare som betalar för eländet lämnas åt sitt öde.
__________________
Senast redigerad av KonungHonung 2017-04-21 kl. 01:11.
Citera
2017-04-21, 01:58
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ännu ett liv på Försäkringskassans samvete.

Vore det inte bäst för alla inblandade om vi bara lade ner Försäkringskassan rätt upp och ner? Pengarna verkar ju ändå bara gå till inkompetenta handläggare, mellanchefer och tredje världen, medan de svenska medborgare som betalar för eländet lämnas åt sitt öde.


Man skulle kunna ersätta FK med: http://www.itdelar.se/9375-home_defa...50-xe-5410.jpg
Citera
2017-04-21, 10:05
  #80
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Jag har alltså ca. 20 års arbete och skatteintäkter bakom mig, jag har alltså inneburit en stor nettovinst för samhället även om jag varit sjuk(skriven) i 2.5 år.

Herre Gud vilka osympatiska människor det finns här inne.

Inte för att det på något sätt ska inverka på vilken hjälp man får av samhället, men såvida du inte var väldigt välbetald under de 20 åren så lär du knappast vara en nettovinst för samhället.
Citera
2017-04-21, 18:51
  #81
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Inte för att det på något sätt ska inverka på vilken hjälp man får av samhället, men såvida du inte var väldigt välbetald under de 20 åren så lär du knappast vara en nettovinst för samhället.

Jag har givetvis varit en nettovinst baserat på denna matematik.
Citera
2017-04-24, 08:27
  #82
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravida
Jag har givetvis varit en nettovinst baserat på denna matematik.

Vilken matematik? Du har inte presenterat några siffror alls. Jag kan sätta 10 000 kronor på att du inte räknat på det överhuvudtaget, åtminstone inte på ett relevant sätt. Dina första, säg 20, år har du bara kostat pengar. I genomsnitt får man tillbaka ungefär hälften av det man betalar i skatt, under samma år. Sen har du varit sjukskriven i 2,5 år.

En normal arbetare går ungefär jämnt upp över en hel livstid. Är du i dagsläget en nettovinst, när du nolltaxerat och kostat pengar i fler år än du jobbat, så har du troligen varit välbetald som sagt.
Citera
2017-04-24, 17:49
  #83
Medlem
Brrr...
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback