Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 19:54
  #13
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Allt liv skulle dö enligt en färsk rapport.

Utom södra hemisfären så jag skulle dra mig mot skåne.

En del menar för övrigt att ett kärnvapenkrig kan ha ödelagt Mars.

Ja, absolut så skulle konsekvenserna bli totalt katastrofala för hela mänskligheten på så många olika plan, men frågan är om det är själva detonationerna av kärnvapen i sig som skulle "utplåna" mänskligeten?

Citat:

""Even a couple of nuclear weapons could end the United States as a government and an economy."

“It wouldn’t take a great deal to destroy the ‘just in time’ supply chains, the financial markets and the internet."

“The whole system is very fragile, especially with respect to nuclear weapons.”
"

Men ingen vet riktigt!
__________________
Senast redigerad av Macke85 2017-04-19 kl. 19:56.
Citera
2017-04-20, 16:27
  #14
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Sägs det? Vem säger?


Indien och Pakistan tillsammans förfogar över färre än 300 kärnstridsspetsar. Lite drygt 200 stycken är det väl?

De flesta av dessa är förmodligen sådana som avses att bäras av små konventionella stridsflygplan, och därmed ganska begränsade vad avser affekt. Alla skulle inte nå fram till målområdet m.m.

Det kommer jag inte ihåg. Måste vara 15-20 år sedan jag hörde eller såg detta någonstans.

Hur många kiloton ligger dom på totalt då? 200 eller 300 kärnstridsspetsar säger inte mycket. Det här med målområde vet jag inte vad det ska ha för relevans i ämnet iofs men..

Du får gärna motbevisa mig då jag inte kan backa mitt påstående öht.

Mvh
Citera
2017-04-21, 01:21
  #15
Medlem
Hegernatarens avatar
Jag tror att de förutspåda effekterna av ett kärnvapenkrig är rejält överdrivna. Radioaktiva ämnen har som sagt kort halveringstid. Radioaktiviteten upphör att vara omedelbart dödlig ganska snart efter en kärnvapenexplosion. Däremot förblir den givetvis långsiktigt cancerframkallande under lång tid framöver, men det hindrar ju inte mänsklighetens överlevnad även om individens förkortas.

Vad gäller teorier om nukleär vinter så bör man vara rejält skeptisk. Det är rejäla krafter som släpps lös, men under väldigt kort tid. Vulkanutbrott däremot...
Citera
2017-04-23, 07:56
  #16
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det kommer jag inte ihåg. Måste vara 15-20 år sedan jag hörde eller såg detta någonstans.

Hur många kiloton ligger dom på totalt då? 200 eller 300 kärnstridsspetsar säger inte mycket. Det här med målområde vet jag inte vad det ska ha för relevans i ämnet iofs men..

Du får gärna motbevisa mig då jag inte kan backa mitt påstående öht.

Mvh

Det rör sig väl totalt om ca: 250 kärnstridsspetsar de har tillsammans.

Bomben i Hiroshima var på 15-16 kiloton, och det räknas som en liten bomb alltså.

Man vet väl inte jättemycket om exempelvis Pakistans kärnvapen, men den kraftigaste laddningen de ska ha testat var på 45kt. Den kraftigaste Indien testat ska väl enligt uppgift ha legat på 60kt.

Det borde väl ge en fingervisning om styrkan på deras operativa laddningar?

Som en liten jämförelse så är den amerikanska B-61 bomben som de hänger under vanliga flygplan på upp-till 340kt. Men då har de betydligt kraftigare laddningar än så.

Så ärligt talat tror jag faktiskt inte att ett indo-pakistanskt kärnvapenkrig skulle utplåna hela jorden. Men vad vet jag?
__________________
Senast redigerad av Macke85 2017-04-23 kl. 08:18.
Citera
2017-04-23, 11:37
  #17
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85

""Even a couple of nuclear weapons could end the United States as a government and an economy."

“It wouldn’t take a great deal to destroy the ‘just in time’ supply chains, the financial markets and the internet."

“The whole system is very fragile, especially with respect to nuclear weapons.”
"

Som ekonomi så skulle lite höghöjds EMP räcka långt jo.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback