Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 16:33
  #1
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
I sommar ska vi ner till Danmark och jag undrar om det är lika lätt att hitta havremjölk, mjölkfritt smörgåsmargarin, frukostyoghurt, m.m. i danska mataffärer som det är här i Sverige? Någon kedja som är mer lämpad?

Vi ska ha kylväska med oss, men vore fint att ha lite förhandskoll!
Citera
2017-04-19, 16:50
  #2
Medlem
klybans avatar
Annars är det väl inte svårt och anpassa sig?
Du åker ju trots allt till ett annat land, och bara antar det finns veganer där.
Så de kan tipsa dig om deras produkter.
Citera
2017-04-19, 17:01
  #3
Medlem
Är varken vegan eller vegetarian, men jag vet iaf att det är MYCKET mindre i DK än SE. Ska du utanför Kbh eller möjligen Århus är det nog en bra idé att kolla upp. Kanske ta kontakt med någon dansk vegan-förening?
Citera
2017-04-19, 21:27
  #4
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Annars är det väl inte svårt och anpassa sig?
Du åker ju trots allt till ett annat land, och bara antar det finns veganer där.
Så de kan tipsa dig om deras produkter.

Haha, det blir nog lite svårt att åka till ett annat land än där släktträffen är

Jo, jag vet att det finns veganer där också, men min danska är väl inte precis den bästa.
Citera
2017-04-19, 21:28
  #5
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Är varken vegan eller vegetarian, men jag vet iaf att det är MYCKET mindre i DK än SE. Ska du utanför Kbh eller möjligen Århus är det nog en bra idé att kolla upp. Kanske ta kontakt med någon dansk vegan-förening?

Problemet är att min danska är... *host* inte så värst bra.
Citera
2017-04-19, 21:38
  #6
Avstängd
TantRossins avatar
Do'nt worry, sist jag var i DK ( en månads tid sedan ) var jag i en NETTO, och den hade större urval av ekologiska vara, än jag set i en svensk NETTO, och NETTO är ju låg budget affär DK är inte ett 'u - land' än
Irma och Brugsen skulle också vara välsorterad.
Citera
2017-04-19, 21:40
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Haha, det blir nog lite svårt att åka till ett annat land än där släktträffen är

Jo, jag vet att det finns veganer där också, men min danska är väl inte precis den bästa.
Det andra landet jag pratar om är just Danmark som du åker till.
Och menar lite att man får ta matseden som finns där, vilket kan även vidga dina vyer om vad som kan vara gott och äta.

Engelska då?
Det är inte alls ovanligt om man kommer in i Danmark lite, att en del fattar Svenska lika bra som du fattar Danska.
Citera
2017-04-19, 22:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Do'nt worry, sist jag var i DK ( en månads tid sedan ) var jag i en NETTO, och den hade större urval av ekologiska vara, än jag set i en svensk NETTO, och NETTO är ju låg budget affär DK är inte ett 'u - land' än
Irma och Brugsen skulle också vara välsorterad.

DK är skitbra på ekologiskt. Men det är en helt annan sak än veganskt och vegetariskt. Danskarna passerade argentinarna som världsmästare i köttkonsumtion för några år sedan och intresset för vegetariskt/veganskt ÄR klart mindre än i SE.

Kanske kan hitta något här? Bör väl inte vara några problem med skriftlig korrespondens - skillnaden mellan svenska och danska handlar i stort sett bara om uttalet:

http://www.vegetarforening.dk
https://www.govegan.dk
Citera
2017-04-20, 17:47
  #9
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
DK är skitbra på ekologiskt. Men det är en helt annan sak än veganskt och vegetariskt. Danskarna passerade argentinarna som världsmästare i köttkonsumtion för några år sedan och intresset för vegetariskt/veganskt ÄR klart mindre än i SE.

Kanske kan hitta något här? Bör väl inte vara några problem med skriftlig korrespondens - skillnaden mellan svenska och danska handlar i stort sett bara om uttalet:

http://www.vegetarforening.dk
https://www.govegan.dk

DKs veganism är något mindra evangelisk än den svenska, men bas-sortimentet för veganen är i stort sett samma ... om du du inte är en av dessa veganer som krävar sofistikerade och komplexa vegan-produkter.
Citera
2017-04-20, 23:49
  #10
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
DKs veganism är något mindra evangelisk än den svenska, men bas-sortimentet för veganen är i stort sett samma ... om du du inte är en av dessa veganer som krävar sofistikerade och komplexa vegan-produkter.

Nån sorts växtmjölk och nåt att ha på mackan duger gott, så länge ska vi inte vara där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback