Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 15:57
  #1
Medlem
Tjena! Jag och mina två kompisar tänkte åka med bil ner till Tyskland nu i maj jag är 20 år och mina andra två kompisar är 16år, nu till frågan hur är det med målsman osv om deras föräldrar inte skulle veta om vi åker dit, kan de hända något? Kommer dom under 18 att komma in/ut kommer dom att ta kontakt med deras föräldrar? Vad kan hända? Kan de hända något med mig?
Citera
2017-04-19, 16:20
  #2
Medlem
Stormakts avatar
Nej det är inte som att dom ber om en lapp från mamma, kör på bara, det är knappt så att dom kollar någonting.
Citera
2017-04-19, 17:16
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tror risken är extremt liten, men rent teoretiskt skulle du kunna bli stoppad i en passkontroll vid gränsen där det uppdagas att dina kamrater inte är myndiga. Om ett barn reser med sina föräldrar är det inga problem. Reser bara ena föräldern kan de begära att se något sorts medgivande av den andra föräldern, då det har hänt att folk rymmer med sina barn från vårdnadstvister etc. Av liknande skäl kan de begära ett intyg från föräldrarna om man misstänker att en "pojkvän" försöker smuggla ut unga flickor till kalifatet. Med andra ord skulle de rent teoretiskt börja undra om dina kamraters föräldrar verkligen har gått med på att de åker bil genom Europa tillsammans med dig. Inte för att du ser ut som en förälder på rymmen eller kalifatpojkvän, men för att erat sällskap verkar underligt i största allmänhet.

Risken att du personligen i så fall skulle åka på något straff är mycket liten. Eftersom det inte finns något som tyder på att du tänkt kidnappa dina kamrater och sälja dem som slavar. Däremot kan det uppstå en situation där myndigheterna vid gränsen skulle få för sig att kontakta dina kamraters föräldrar för att undersöka hur de känner inför deras äventyrsresa.

Notera att ovanstående är högst hypotetiskt. Risken är mycket liten att personalen kollar resenärer som åker över gränsen. Ser ni dessutom inte ut som ett gäng svartmuskiga islamister på väg mot Syrien så lär ni bara slinka rakt igenom som alla andra. Men de verkar ju för övrigt t om bara vinka igenom en hel del islamister i vilket fall så er resa går nog obemärkt förbi.

Risken är nog större om ni hade tänkt åka tillbaka genom gränsen med tvåhundra liter öl i bakluckan. Man får ju i princip föra in hur mycket alkohol som helst i Sverige, så för att jävlas brukar tullen istället väga bilen när de ser ölberg. De försöka plocka folk på övervikt i fordonet istället. Där finns ju en uppenbar risk att tullpersonalen börjar undra hur gamla dina kamrater är egentligen, i synnerhet när bilen är full med öl. I så fall skulle de kunna försöka sätta dit dig för langning. Bortsett från att de som sagt skaffar sig en anledning att kontakta dina polares föräldrar.
Citera
2017-04-21, 10:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crozzen
Tjena! Jag och mina två kompisar tänkte åka med bil ner till Tyskland nu i maj jag är 20 år och mina andra två kompisar är 16år, nu till frågan hur är det med målsman osv om deras föräldrar inte skulle veta om vi åker dit, kan de hända något? Kommer dom under 18 att komma in/ut kommer dom att ta kontakt med deras föräldrar? Vad kan hända? Kan de hända något med mig?

Blir någon jävlig kalabalik med deras föräldrar antar jag.
När det gäller Tyskland. De flesta club eller pub har åldersgräns 18 år.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2832381

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback