Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 15:48
  #1
Medlem
Jag lägger tråden här då. Tycker det är ganska viktigt med säkerheten också, men min tidigare tråd som var felplacerad hamnade i papperskorgen. Fick ingen hänvisning till var jag skulle lägga den istället. Så detta får duga. Det får du leva med tycker jag, Morfar-52.


Jag har länge följt två Youtube-kanaler som jag vill slå ett slag för.
Dessa kanaler "is dedicated to providing the type of drug education everyone should have"
och jag tycker det kan vara ganska viktigt att veta lite mer om vad man slänger i sig, och man kanske inte alltid hittar FAQ's eller orkar läsa dem.

Första ytube kanalen "PsychedSubstance":

https://www.youtube.com/channel/UCn8...77_y8JrQ/about

Han kör enkelt lite fakta om droger och hur man brukar dem så säkert som möjligt. Finns en del andra klipp så som "Livetests" utav droger och han lägger ofta upp triprapporter. Har lärt mig en hel del här faktiskt.

Andra ytube kanalen "The Drug Classroom"

https://www.youtube.com/user/TheDrugClassroom/about

Han kör väl på ungeför samma bana men mer djupgående information om substanser, dess kemiska uppbyggnad och hur det påverkar en. Tex, "Fentanyl: What you need to know". Som sagt, denna kille går lite djupare i vad drogen riktig är, hur den påverkar osv.

Kolla gärna in dessa!

Anledningen till att jag gör denna tråd är att jag har träffat mängder utav människor som tror sig veta något om droger, men dom går bara runt och sprider myter som dom hört från någon annan.
Samt att jag också träffat mängder utav människor som tror sig knarka säkert men dom egentligen inte gör det samtidigt som dom kanske strävar efter att göra det. Alltså, folk som tar "fel" doser, blandar droger som man inte egentligen ska and so on.
Att sitta på rätt information kan förebygga skador som kan uppstå samt förhoppningsvis kanske förebygga ett dödsfall eller två. Om man inte nu bara använder kemikalier för att vara destruktiv.

Men i alla fall, denna tråd är väl mer inriktad till dom som hobby-knarkar så då ska man väl göra det på säkrast möjligaste sätt. Eller nått.


Knarka inte ihjäl er nu. Peace.
Citera
2017-04-19, 16:17
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Nu är ju det här ett diskussionsforum så jag vill gärna diskutera lite.

Berätta gärna vad det är för myter som du har stött på, till att börja med.
Citera
2017-04-19, 16:22
  #3
Medlem
Stormakts avatar
Håller med tjockiskonen, vad för myter har du stött på? Och när det kommer till använding till fentanyl eller andra "tunga" opiater/opioider så tror du verkligen att majoriteten av användarna verkligen bryr sig om det kemiska eller hur det påverkar en?

Jag var ivägtvingad på återfallsprevention i drygt ett år och fick lära mig ganska mycket såntdär, men inte stoppade det mig från att köra IV eller knarka med måtta...

Men kul med lite bildning såklart.
Citera
2017-04-19, 16:37
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Håller med tjockiskonen, vad för myter har du stött på? Och när det kommer till använding till fentanyl eller andra "tunga" opiater/opioider så tror du verkligen att majoriteten av användarna verkligen bryr sig om det kemiska eller hur det påverkar en?

Jag var ivägtvingad på återfallsprevention i drygt ett år och fick lära mig ganska mycket såntdär, men inte stoppade det mig från att köra IV eller knarka med måtta...

Men kul med lite bildning såklart.
Jag har ett jättebra råd när det kommer till att IV:a opiater: låt bli. Förstår du inte att det inte är en bra idé så tycker jag gott att du kan knarka ihjäl dig eller något annat minst lika otrevligt.
Citera
2017-04-19, 16:39
  #5
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har ett jättebra råd när det kommer till att IV:a opiater: låt bli. Förstår du inte att det inte är en bra idé så tycker jag gott att du kan knarka ihjäl dig eller något annat minst lika otrevligt.

Nä har faktiskt lite sunt förnuft, kör bara tjack IV (och lite diverse piller, ja det är pissigt jävla korkat men ibland är man kass)

Ville bara göra någon sorts poäng.
Citera
2017-04-19, 16:55
  #6
Medlem
Jag har knarkat länge nu och det har gått ganska bra, iaf med tanke på hur mycket och länge jag kört. Jag slulle nog vilja säga att just att jag aldrig tagit IV är en stor anledning till att det inte har gått heeeeelt åt helvete.
Citera
2017-04-19, 17:05
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Nä har faktiskt lite sunt förnuft, kör bara tjack IV (och lite diverse piller, ja det är pissigt jävla korkat men ibland är man kass)

Ville bara göra någon sorts poäng.
Jag menade inte du som du som person utan jag "talade" till en hypotetisk tredje person. "Den som inte förstår..." hade jag lika gärna kunnat skriva.
Citera
2017-04-19, 17:10
  #8
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag menade inte du som du som person utan jag "talade" till en hypotetisk tredje person. "Den som inte förstår..." hade jag lika gärna kunnat skriva.

Aha ja men då är jag med. Nej jag håller med, det finns inget lyckligt slut om man börjat panga jonk. Det _vet_ alla.

Tjack IV är väl inte heller någon nyttigt hobby men det går iaf att komma ifrån, även om jag pajjat tjack för all framtid, kommer aldrig nöja mig med en näsa.

Men annars så tror jag på en objektiv bildning när det kommer till alkohol och knarkkk. Redlinepåsen borde ha en bild på någon stackara världamästares tänder på, som på ciggpaket. Hah inte objektivt men festligt
Citera
2017-04-19, 17:15
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Aha ja men då är jag med. Nej jag håller med, det finns inget lyckligt slut om man börjat panga jonk. Det _vet_ alla.

Tjack IV är väl inte heller någon nyttigt hobby men det går iaf att komma ifrån, även om jag pajjat tjack för all framtid, kommer aldrig nöja mig med en näsa.

Men annars så tror jag på en objektiv bildning när det kommer till alkohol och knarkkk. Redlinepåsen borde ha en bild på någon stackara världamästares tänder på, som på ciggpaket. Hah inte objektivt men festligt
Det är klart att det behövs god droginformation. Det är därför jag alltid bruka rekommendera folk att kolla in Erowid.
Citera
2017-04-19, 17:19
  #10
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är klart att det behövs god droginformation. Det är därför jag alltid bruka rekommendera folk att kolla in Erowid.

Ja erowid är ju överlägset faktiskt.

Men annars så tror jag även att det behövs så mycket mer pengar till missbruksvård, ett ordentligt sprututbytesprogram och avsevärt mycket mer ansträngning från socialtjänsten, under 3 år så blev jag runtkastad på olika förvaringar, ett lvm osv, allt som det gjorde var att knarka mer och testa grejer jag kanske förmodligen osäkert inte testat annars.
Citera
2017-04-19, 17:20
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Ja erowid är ju överlägset faktiskt.

Men annars så tror jag även att det behövs så mycket mer pengar till missbruksvård, ett ordentligt sprututbytesprogram och avsevärt mycket mer ansträngning från socialtjänsten, under 3 år så blev jag runtkastad på olika förvaringar, ett lvm osv, allt som det gjorde var att knarka mer och testa grejer jag kanske förmodligen osäkert inte testat annars.
Det är klart att det behövs. Men nu börjar vi komma farligt nära Narkotikapolitik så vi får helt enkelt släppa den tråden.
Citera
2017-04-19, 17:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu är ju det här ett diskussionsforum så jag vill gärna diskutera lite.

Berätta gärna vad det är för myter som du har stött på, till att börja med.

Såg att första länken var trasig av någon anledning också, så här kommer en fungerande:

https://www.youtube.com/channel/UCn8...y8JrQ/featured

Vilka myter jag stött på? Hmm ja en mängd, men kommer inte på något på rak arm.
Alla i kretsarna har nog hört en och annan myt någon gång. Cmon guys.

För vissa droger jag haft i systemet så önskar jag att jag läst på liiite mer innan, och inte lita blint på sin polare som säger sig vara veteran osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Håller med tjockiskonen, vad för myter har du stött på? Och när det kommer till använding till fentanyl eller andra "tunga" opiater/opioider så tror du verkligen att majoriteten av användarna verkligen bryr sig om det kemiska eller hur det påverkar en?

Jag var ivägtvingad på återfallsprevention i drygt ett år och fick lära mig ganska mycket såntdär, men inte stoppade det mig från att köra IV eller knarka med måtta...

Men kul med lite bildning såklart.

Nej, kanske inte. Men, om någon går i planer att testa fentanyl och är en rookie och inte vet vad just fentanyl är och vad det gör med kroppen så kanske den människan nu kollar just det nämnda klippet och slipper få en dålig kväll. Eller kanske t.om ungår döden? Alla som använder droger har inte ALLTID gjort det och känner inte till ALLT om drogen, fastän det kan vara något dom hobby knarkat ofta senaste året. (t.ex)

Nja jag tänkte väl inte att denna tråd skulle vara för den som nu redan kommit långt in i "träsket" så att säga. Utan till dem som går i planer att exprimentera med nya droger och testa sig för.
Jag har tex fått mycket information som gjort att jag b.la sluppit "come-downs" av MDMA och massa annat. Information är ju aldrig dåligt att besitta. Ville bara belysa att dessa två kanaler fanns och kan vara till mycket hjälp.

Spana in några klipp och se om ni lär er något nytt vettja!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback