Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 15:13
  #1
Medlem
MissTravels avatar
Hejsan!
Jag har googlat en väldig massa, men det som dyker upp känns lite extremt och sektaktigt.
Vad jag är ute efter är diskussionscirklar/seminarium som lockar öppensinnade fritänkare. Det behöver inte vara fullt fokus på ett visst ämne, men att det kanske kretsar lite kring just existentiella frågor.
Det gör heller inget om det är extremt, bara det inte är "slutet".

Då jag bor i Skåne önskar jag tips i dessa trakter.
Tack, tack!
Citera
2017-04-19, 15:32
  #2
Medlem
yggdrazils avatar
Filosofiforumet på flashback, kanske? Eller filosofikurser på närmsta universitet? Om det inte duger kan du väl skriva varför, så att vi kan få en bild av vad du är ute efter.
Citera
2017-04-19, 16:03
  #3
Medlem
MissTravels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Filosofiforumet på flashback, kanske? Eller filosofikurser på närmsta universitet? Om det inte duger kan du väl skriva varför, så att vi kan få en bild av vad du är ute efter.

Det är absolut givande att ta del av människors tankar via Flashback, men jag letar efter att få ut än mer än så. Kanske att utveckla det till att bli lite mer påtagligt än tankar som delas via text mellan personer.
Universitet är helt klart ett bra tips, jag har sökt in och hoppas på att få tillfredsställa den ryckande nerven
Det är dock några månader dit, samt att jag är osäker på om det verkligen blir samma frihet och öppenhet som om det vore under omständigheter där man inte blir bedömd.
Jag tror att det är så att tanken på människor som samlas av anledningen att få lära känna andra människors lite udda syn, människor som kanske letar efter att känna tillhörighet utanför det materialistiska, är det som lockar mig.
Citera
2017-04-19, 19:43
  #4
Medlem
Slevberts avatar
Så kallade filosofikaféer vore kanske det som mest liknar det du tänker på. Sådant kan man nog dra igång med hjälp av studieförbund. Jag föreställer mig att diskussioner på filosofikurser på universitetet inte är särskilt öppna, utan att det finns vissa specifika texter man ska utgå från (men jag gissar bara, eftersom jag inte studerat filosofi).
Citera
2017-04-19, 23:07
  #5
Medlem
starke_adolfs avatar
Du kanske kan starta en studiecirkel som du annonserar om på bibliotek eller andra väl valda platser där du tror att din typ av människor kan läsa? Gör du en tydlig beskrivning av vad du söker så borde du kunna hitta rätt typer. Tror att man kan få bidrag för studiecirklar, på det sättet kan du styra upp fika, böcker eller annat passande till träffarna. Googlade snabbt på studiecirkel och fick några förslag. Jag har ingen erfarenhet av det själv så du får nog läsa på om det ens är möjligt.

http://abfstockholm.se/cirklar-kurse...-studiecirkel/
https://bilda.nu/starta-en-studiecir...FVFJGQod7tsEbA
http://www.studieframjandet.se/Mojli...-studiecirkel/
Citera
2017-04-20, 09:12
  #6
Medlem
NoseTicss avatar
Brrrrr, jag våndas verkligen att diskutera filosofi verbalt, det blir hemskt gnatigt efter ett tag och flummigt. Det kan också vara svårt att avsluta en filosofi debatt på ett "ordentligt" sätt, då det finns många infallsvinklar.

Men sen är jag väldigt filosofiskt "mättad" så jag dras inte till att diskutera med andra då jag anser att jag inte har så mycket att hämta ifrån andra. (kunskap, vishet o.s.v.)

Sen får jag intryck att de flesta personerna som skulle vilja anordna filosofi möten är stoners. Stoners har oftast typ inget filosofiskt värde att säga. De pratar strunt som saknar sammanhang och kontext eller så säger de något som är otroligt grundläggande uppenbart.
Citera
2017-04-20, 14:20
  #7
Medlem
Slevberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoseTics
Brrrrr, jag våndas verkligen att diskutera filosofi verbalt, det blir hemskt gnatigt efter ett tag och flummigt. Det kan också vara svårt att avsluta en filosofi debatt på ett "ordentligt" sätt, då det finns många infallsvinklar.

Men sen är jag väldigt filosofiskt "mättad" så jag dras inte till att diskutera med andra då jag anser att jag inte har så mycket att hämta ifrån andra. (kunskap, vishet o.s.v.)

Sen får jag intryck att de flesta personerna som skulle vilja anordna filosofi möten är stoners. Stoners har oftast typ inget filosofiskt värde att säga. De pratar strunt som saknar sammanhang och kontext eller så säger de något som är otroligt grundläggande uppenbart.


Dessa aspekter nödvändiggör att en studiecirkel om filosofi också ska vara just ett STUDIE-cirkel (där läsning av viss litteratur ingår), d.v.s. att man verkligen bestämmer sig för att deltagarna ska lära sig något och förkovra sig, inte bara uttrycka allmänna tankar man går och bär på.
Citera
2017-04-20, 14:22
  #8
Medlem
Slevberts avatar
Om det är svårt att samla deltagare för filosofidiskussioner i en specifik stad kanske man kan ordna sådant via Skype eller dylikt? (Jag skulle definitivt vara intresserad av något sådant.)
Citera
2017-05-03, 13:35
  #9
Medlem
MissTravels avatar
Bra tips, återigen!
Problemet är, som någon nämner, att så fort det blir uppstyrt så tappas det fria lite smått.
Absolut är det ett alternativ att ordna en studiecirkel eller liknande, men min tanke var att inte ha någon direkt betydande roll i ett sådant sammanhang- mer än att kravlöst delta.

Jag håller egentligen med om att det är svårare att diskutera filosofiska och existentiella frågor i en större grupp, men ett sådant sammanhang kan leda till att man kommer i kontakt med enstaka människor som blir givande att dela tankar med.

Eller att man på något vis får ihop ett fåtal personer som är intresserade av stora tankar. Jag ska absolut ta era tips till mig, och sätta upp lappar på bibliotek eller liknande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback