Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 14:59
  #1
Medlem
Goldmanns avatar
Slog mig när jag Norwegian häromdagen. När de meddelade i högtalaren att det fanns mat att köpa (apklass i Europa) så kom det en enorm matlukt som inte luktade som den nudelsoppa som serverades. Frågan är om de sprutar ut matos i luftsystemet för at få folk sugna att köpa mat. Det används ju i vissa företag i USA. Tex Cinamon Roll. Är det ngn som vet?
Citera
2017-04-19, 15:02
  #2
Medlem
jud3ns avatar
Du tror inte dom sa det efter att maten var uppvärmd och lukten sprider sig av naturliga skäl?
Citera
2017-04-19, 15:11
  #3
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jud3n
Du tror inte dom sa det efter att maten var uppvärmd och lukten sprider sig av naturliga skäl?
Fast han sa ju att det luktade Nobelmiddag, fast det serverades nudlar (WTF, flyg med riktiga bolag). Och frågan är därför om de sprutar ut essens för att det skall lukta gott, vilket ökar aptiten, vilket gör maten godare? Svaret är ja.
Citera
2017-04-19, 15:52
  #4
Medlem
jud3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fast han sa ju att det luktade Nobelmiddag, fast det serverades nudlar (WTF, flyg med riktiga bolag). Och frågan är därför om de sprutar ut essens för att det skall lukta gott, vilket ökar aptiten, vilket gör maten godare? Svaret är ja.


I ett flygplan? visa mig gärna en källa på det

jag står fast vid att lukten säkerligen kom från ugnarna från annan mat som tillagades tror knappast dom bara serverar nudlar , lukten sprids med övriga luften.
__________________
Senast redigerad av jud3n 2017-04-19 kl. 15:57.
Citera
2017-04-20, 11:31
  #5
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jud3n
Du tror inte dom sa det efter att maten var uppvärmd och lukten sprider sig av naturliga skäl?
Det är det jag inte tror eftersom de sa det precis när de började göra reklam för försäljningen.
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Fast han sa ju att det luktade Nobelmiddag, fast det serverades nudlar (WTF, flyg med riktiga bolag). Och frågan är därför om de sprutar ut essens för att det skall lukta gott, vilket ökar aptiten, vilket gör maten godare? Svaret är ja.
Europa flight det serveras ingen vanlig mat. Piroger och nudelsoppa eller mackor. Kan inte komma så mkt lukt från det. (finns inga riktiga bolag på Europaflighter längre)
Citat:
Ursprungligen postat av jud3n
I ett flygplan? visa mig gärna en källa på det

jag står fast vid att lukten säkerligen kom från ugnarna från annan mat som tillagades tror knappast dom bara serverar nudlar , lukten sprids med övriga luften.
Det är det jag söker efter, en källa. Tror inte att det bara kommer från ugnen. Massa bolag sprutar ut essens för att öka aptiten och begäret. Tror därför att Norwegian gör det också. Men som sagt jag letar efter en källa.
Citera
2017-05-21, 20:30
  #6
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ugnarna hade väl även använts för att värma riktig mat till fullbetalande passagerare.
Citera
2017-05-21, 21:08
  #7
Medlem
W.Irvings avatar
Troligt är det så. Luftflödet genom kabinen i ett flygplan (787 undantaget) är så vansinnigt högt att hela luftmassan byts ut med ett par minuters mellanrum. Hälften av luften återcirkulerar visserligen, men denna luft tas från bagageutrymmet.
Intressant att det är nudlar det doftar och som serveras. Umami är nämligen den smak som vi uppfattar bäst i en flygplanskabin. Smart taktik av norrbaggarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback