Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-19, 20:47
  #13
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns fler man nu tänker på. Främst då som nämnts Charlize Theron.

Finns förresten ett klipp där hon nu pratar afrikaans. Hör hur nära svenska det låter.
https://www.youtube.com/watch?v=m3TTi_gAS5c

Sedan att det nu inte finns fler och äldre kända har nog ett samband med apartheid. Sydafrika och speciellt de vita då var tabu överallt och fick liksom inte resa runt och göra konserter och göra sig kända. Ett vitt band från sydafrika skulle liksom inte vara välkommet att göra en konsert i London likt nu skådisar, konstnärer etc. också givet var bannlysta från världsscenen. Så fanns säkert begåvade då men de kunde inte nå ut.

Här är en liten lista på fler kända både vita som svarta från Sydafrika.
http://www.famousbirthdays.com/birth...uthafrica.html

En nu J. R. R. Tolkien som man väl kan säga var en extremt betydelsefull person utifrån kultur föddes förvisso i Sydafrika men flyttade som treåring tillbaka till England.
Citera
2017-05-24, 02:20
  #14
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Vita Sydafrikaner har ju en egen kultur i sitt land som jag kan tänka mig påminner lite om t.ex. Australiens eller Södra USAs. Lite mer protestantisk/konservativ än andra angloländer.
Men trots att det finns över 4 miljoner vita i Sydafrika som dessutom är betydligt mer utbildade och ekonomiskt starka än sina svarta bröder så hör vi nästan inget om dem?

4 miljoner och inte en enda känd artist t.ex.? Irland har ju massvis (U2, Corrs, Cranberries m.fl.) och är av samma storlek. Kommer inte på en enda film som handlar om vita sydafrikaner, förutom i negativ bemärkelse. Varför är det så? Eller har jag fel?
De har ju spexarna i Die Antwoord, men du har nog rätt i att västvärldens media ogärna talar om vad som händer i den faktiska kulturen där, eftersom de är på gränsen till folkmord.

Här är två podcasts som är värd att lyssna på om du vill ha en inblick i Boernas situation och historia

https://radio.therightstuff.biz/2017...rs-brotesters/ (från 1:30:00 in)
https://radio.therightstuff.biz/2017...jan-lamprecht/
__________________
Senast redigerad av Roi 2017-05-24 kl. 02:23.
Citera
2017-05-24, 16:42
  #15
Medlem
PiusXIIIs avatar
Boerna är förlorare i Sydafrika. De är kvästa. De tycker knappast att de har så mycket att vara stolta över. Nästan allt de har gjort som har varit framgångsrikt är på något sätt kopplat med förtryck av majoriteten i landet. Nu flyr alltfler landet.

Jag tror inte att den förlorarstämning som råder bland dessa människor leder till någon direkt kulturblomning. Det som skulle kunna hända är kanske att det dyker upp en författare som skriver en fantastisk roman om Boerna efter apartheid. Det har funnits en del väldigt bra författare som har varit vita sydafrikaner.
Citera
2017-06-07, 00:18
  #16
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
4 miljoner och inte en enda känd artist t.ex.? Irland har ju massvis (U2, Corrs, Cranberries m.fl.) och är av samma storlek. Kommer inte på en enda film som handlar om vita sydafrikaner, förutom i negativ bemärkelse. Varför är det så? Eller har jag fel?

Jag var på den tredagars musikfestivalen Bushfire i Swaziland för ett par helger sedan. Det är nog ingen överdrift att säga att närmare hälften av akterna kom från Sydafrika och de spände över hela fältet av genres: världsmusik, jazz, dance/grooves/electronica, indiepop, singer-songwriters. Den enda som med fog kan klassas som internationellt känd av dessa var trumpetaren Hugh Masekela, men de övriga är stora lokalt i Sydafrika och i vissa fall även i regionen. Detta inlägg skrivet bara för att understryka att det finns blomstrande musikscener i Sydafrika men de når med få undantag inte ut i världen. Tror skivbolagen där inte har ekonomiska muskler nog att promota eller skicka ut artisterna på turnéer overseas. Och branschen i stort är ju som sagt extremt anglo/amerikanifierad.
Citera
2017-06-07, 19:09
  #17
Medlem
Vann inte J. M. Coetzee nobelpriset i litteratur för ett antal år sedan?

Nadine Gordimer, också från Sydafrika, räknas väl dock inte som vit eftersom hon är en judehäxa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback