Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-20, 01:23
  #25
Medlem
Om provet handlade om kommunikation involverande medier och källkritik kanske du hade kunnat få högre betyg om du hade kommunicerat en källkritisk reflektion om det medium du baserade ditt svar på.

Skämt åsido, svaret på din fråga är nej. Om du undrar varför du fick det betyg som du fått eller vad som hade krävts för ett högre betyg föreslår jag att du frågar din lärare.
Citera
2017-04-20, 05:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Schmetterling
Alla lärare vet givetvis vad plagiat är.

Plagiat är fusk.

Det TS skriver om är inte plagiat.
Jo det är vad TS skriver om "mer eller mindre" då kommentaren var att läraren trodde att TS kan ha kopierat bokens text rakt av i sina svar. Sen kanske plagiat gäller bara uppsatser inte fan vet jag, och om TS skrev en uppsats eller inte vad vet vi. Sak samma.
Citera
2017-04-20, 07:30
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Jo det är vad TS skriver om "mer eller mindre" då kommentaren var att läraren trodde att TS kan ha kopierat bokens text rakt av i sina svar. Sen kanske plagiat gäller bara uppsatser inte fan vet jag, och om TS skrev en uppsats eller inte vad vet vi. Sak samma.
Det står att det var ett prov.
Citera
2017-04-20, 16:13
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Schmetterling
Det står att det var ett prov.
kan skriva en uppsats som prov också. Men min poäng kvarstår i vilket fall som helst.
Citera
2017-04-20, 22:22
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
kan skriva en uppsats som prov också. Men min poäng kvarstår i vilket fall som helst.
Nej
Citera
2017-04-20, 22:26
  #30
Medlem
Sickmyducks avatar
Förstår inte varför du förväntar dig något högre betyg än C för att mer eller mindre bara skriva svaren exakt som de stod i boken? Låter som ett generöst betyg i sammanhanget.

För A/B betyg behöver du visa på att du verkligen förstått innehållet genom att göra egna reflektioner och analyser av texten som INTE står i boken.
Citera
2017-04-21, 10:00
  #31
Medlem
Theriacas avatar
[quote=Revolutions|60505692]

Det hade varit annorlunda om du läst (exempelvis) historia. Då är det en klar fördel att veta att "Den 12 oktober 1492 siktade Christoffer Columbus för första gången Amerika och landsteg på en av öarna i Bahamasgruppen" - Där är det kalla fakta och ingen fördel att skriva annat än det boken lärt dig.


Kul att du nämner just historia som exempel. Tror knappt det finns något akademiskt ämne med större krav på källkritik, egna resonemang och självständig analysförmåga. Om man på en historetenta bara rapade upp fakta av det slag du nämner, skulle man garanterat få F. Ville bara få det sagt
Citera
2017-04-21, 14:45
  #32
Medlem
[quote=Theriaca|60516397]
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Det hade varit annorlunda om du läst (exempelvis) historia. Då är det en klar fördel att veta att "Den 12 oktober 1492 siktade Christoffer Columbus för första gången Amerika och landsteg på en av öarna i Bahamasgruppen" - Där är det kalla fakta och ingen fördel att skriva annat än det boken lärt dig.


Kul att du nämner just historia som exempel. Tror knappt det finns något akademiskt ämne med större krav på källkritik, egna resonemang och självständig analysförmåga. Om man på en historetenta bara rapade upp fakta av det slag du nämner, skulle man garanterat få F. Ville bara få det sagt

Jag var kanske lite för snabb där. Jag menade mer att "Gustav Vasa föddes 1496, var Sveriges kung från 1523 fram till sin död 1560" att dessa fakta är huggna i sten.

Men sedan har du ju helt rätt - Historia är något som ändras när nya fakta kommer fram. Politiker vill styra historien till sin fördel ibland, även att man i vissa tider gömmer undan exempelvis ett promiskuöst leverne för att det inte passar nutidens sätt att tänka, och bara visar/lär ut det "som passar"...etc etc !

Mitt exempel med att historia är "kalla fakta" som inte kan revideras eller diskuteras var felaktigt.
Citera
2017-04-21, 15:41
  #33
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad har det med saken att göra? Du skrev ett svar som motsvarade ett C, fick ett C i betyg och sedan är du orolig för att åka dit för fusk och få F i kursen.

Jag kan ö.h.t. inte förstå var fusk-aspekten kommer in i bilden.

Går ju tillbaka till hans läsförståelse vilket man uppfattar ifrån lärarens kommentar att han saknar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback