Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 01:24
  #1
Medlem
Har en katt som i enlighet med många andra kräver att man häller upp ny mat titt som tätt. Problemet är dock att ofta när jag gör det så hetsäter den verkligen maten för att sedan gå och spy upp bitarna på mattan. Det ser inte ens ut som katthelvetet bryr sig om att tugga bitarna.

Hon "småäter" normalt under dagen också och visar inga tecken på att må dåligt, undrar mest ifall någon har erfarenhet då det börjar bli jobbigt att gå runt och leta upp spyorna, som dessutom inte alltför sällan hamnar på mindre lägliga platser.
Citera
2017-04-19, 01:35
  #2
Medlem
Har du kollat kattens tänder hos veterinären? De får lätt tandsten och inflammationer och har i så fall svårt att tugga matten, och spyr upp hela bitar. Kanske kan vara det? Hoppas det löser sig med kissekatt!
Citera
2017-04-19, 02:53
  #3
Medlem
Somliga katter får ju mask och då kan de få detta beteendet. Ta katten te veterinären o få den undersökt.

Det är normalt att innekatter spyr pga att de vill bli av med hårbollarna i magen, men det är ju inte ofta de behöver göra det, en gång i månaden högst,

Hetsätandet förhindras av att man bara lägger upp lite mat i taget
Lycka till !
Citera
2017-04-19, 03:02
  #4
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Vad ger du katten för mat?
Citera
2017-04-19, 08:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad ger du katten för mat?

Något torrfoder från veterinären som de rekommenderat, bra ställe. Delar storpack med brorsan och har det inte tillgängligt minns inte, är ett av Hills, Royal Canin eller Lams iaf.

Tror inte det är orsaken eftersom hon äter normalt under dagen, det är enbart när hon genom ständigt jamande och skrikande får mig att lägga upp mat till henne som hon trycker i sig.

Katten mår inte dåligt i övrigt, har bra tänder osv.
__________________
Senast redigerad av Periodic 2017-04-19 kl. 08:25.
Citera
2017-04-19, 10:53
  #6
Medlem
Antingen är katten sjuk och behöver en koll hos veterinären eller så lider den av tristess och får uppmärksamhet från dig när den tigger mat som den sen äter för fort eller för mycket av.
Börja "sakta" byta ut torrfodret till blötmat. Mjau blötmat är bra.
Citera
2017-04-19, 15:39
  #7
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Något torrfoder från veterinären som de rekommenderat, bra ställe. Delar storpack med brorsan och har det inte tillgängligt minns inte, är ett av Hills, Royal Canin eller Lams iaf.

Tror inte det är orsaken eftersom hon äter normalt under dagen, det är enbart när hon genom ständigt jamande och skrikande får mig att lägga upp mat till henne som hon trycker i sig.

Katten mår inte dåligt i övrigt, har bra tänder osv.

Ok, kände på mig att det var fråga om torrfoder för det brukar vara katter som utfodras med detta junkfood som beter sig så här. Alla torrfoder är i grunden näringsmässigt fel sammansatta och om denna osmakliga geschäft, som jag klassar som bedrägeri, kan du läsa mer om i denna mastodonttråd: (FB) Stora tråden om kattmat.

Min rekommendation är att du sakta fasar in våtfoder och/eller barf i stället. Ge katten mat på bestämda tider, 2-3 ggr per dag. Inget foder stående framme och inget när den tigger. Stimulera katten på andra sätt, lek och gos. Gör hemmiljön mer kattvänlig. Torrfoder kan du lägga i en aktivitetsboll några gånger per vecka eller gömma och leka sök med katten.
Citera
2017-04-20, 23:38
  #8
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Har en katt som i enlighet med många andra kräver att man häller upp ny mat titt som tätt. Problemet är dock att ofta när jag gör det så hetsäter den verkligen maten för att sedan gå och spy upp bitarna på mattan. Det ser inte ens ut som katthelvetet bryr sig om att tugga bitarna.

Hon "småäter" normalt under dagen också och visar inga tecken på att må dåligt, undrar mest ifall någon har erfarenhet då det börjar bli jobbigt att gå runt och leta upp spyorna, som dessutom inte alltför sällan hamnar på mindre lägliga platser.
Titt som tätt? Din katt är förvirrad. Du ska bestämma över maten. DU.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback