Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 01:20
  #1
Medlem
KorvkastarNs avatar
Hej!

Min bror köpte en ny dator och en ny 144hz skärm men till min förvåning har han bara 2st VGA uttag och 2 HDMI uttag så nu är min fråga hur f*n vi ska få ut 144hz på det...

Funderade på en adapter först från VGA till DVI men insåg sen att det nog bara finns motsatsen dvs DVI till VGA då jag kan tänka mig att det blir lite svårt att omvandla analogt till digitalt eller har jag fel?

Sen så läste jag runt på internet bland annat på inet där dom påstog att man kan få ut 144hz i 1080p med en nyare hdmi kabel dvs en 2.0 stämmer det?

Hur kan en ny data som ska va för "gameing" inte ha vare sig en displayport eller ett dvi uttag utan bara vga och hdmi jag menar det är ju för f*an 2017 borde inte det va standard med dvi/displayport?

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...t-1289876.html (länk till datorn han köpte)¨Sen står det i specifikationen 1x hdmi men det finns 2 hdmi uttag dock får man ingen signal igenom den andra?

Finns det nån själ där ute som kan ha en lösning eller blir vi tvingade att försöka lämna tillbaka datorn ?
Citera
2017-04-19, 06:37
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
På något vänster har din bror lyckats köpa en stationär dator med ett grafikkort för bärbara datorer (därav GTX 950M), och som bekant så finns det aldrig behov av DVI på laptops.
Riktigt grisigt av tillverkaren att ens marknadsföra den som gamingdator vill jag påstå. Inte för att den är okabapel, utan för att den motsvarar att skiva potatis med osthyvel. Den saknar en viktig del helt enkelt, alla spelskärmar har inte ens HDMI.

HDMI-porten som nämns i specifikationerna är den som sitter på moderkortet, men denna drivs av processorns integrerade grafikdel vilken oftast stängs av när ett grafikkort sitter monterat i en eller flera av PCI-portarna.
Brukar gå att ställa in, men onödigt att värma processorn mer än nödvändigt om man redan har ett grafikkort.

Tyvärr stödjer inte M-modellen HDMI 2.0 heller, så din bror får nöja sig med full HD i 60 fps. Kanske 75 eller rentav 120 om han har tur, men det känns tveksamt att den stödjer HDMI 1.4b.
Enda lösningen är returnera den eller skaffa annat grafikkort, men med ett nätagg på blott 300W kommer den inte orka allt för mycket mer ändå.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-04-19 kl. 06:40.
Citera
2017-04-19, 07:05
  #3
Medlem
Intressant att datorn heter VivaPC men man har ändå följande text:
"Under huven har ROG G20 utrustats med en Intel i5-6400-processor [...]"
Citera
2017-04-19, 08:27
  #4
Medlem
Lämna tillbaka skräphögen, menar inte att vara otrevlig men den är verkligen supoptimal, och kolla på en begagnad istället. Väldigt missvisande marknadsföring för övrigt.
Citera
2017-04-19, 10:33
  #5
Medlem
Om man ska köpa en dator så ska man faktiskt inte fråga människorna på media markt vad man ska ha, utan en kompis eller kolla upp online.

Annars blir det lätt såhär - 7000 helt åt helvete.. Går det ens att sätta in ett nytt grafikkort och rädda skiten? 950m är så långt ifrån ett grafikkort för 2000 kronor så det bara är tragiskt.
Citera
2017-04-19, 10:51
  #6
Medlem
askers avatar
Har inget att tillägga, men jag häpnas av hur Media Markt har mage att lura på folk sån här dynga.

Ni borde kunna anmäla dem till konsumentverket för denna beskrivning:
Citat:
Ursprungligen postat av MediaMarkt
Spela spel på högsta inställning
Citera
2017-04-19, 11:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Tyvärr stödjer inte M-modellen HDMI 2.0 heller, så din bror får nöja sig med full HD i 60 fps. Kanske 75 eller rentav 120 om han har tur, men det känns tveksamt att den stödjer HDMI 1.4b.

Det är lugnt, för ett GTX 950M kommer inte orka ta sig upp i 60 fps ändå.

TS, lämna tillbaka datorn och begär pengarna tillbaka. Detta är ingen gaming-dator på långa vägar. Det är skandal att denna dator marknadsförs som speldator.

EDIT:
Vad fan är det här för beskrivning?
Citat:
Under huven har ROG G20 utrustats med en Intel i5-6400-processor för att ge dig aldrig förr skådad höjd på spelande och multitaskingprestanda. G20 ger dig kraften att utföra de mest krävande uppgifterna. Spela spel på högsta inställning eller skapa fantastiska webbplatser och 3D-modeller i ditt arbete.

Aldrig förr skådad höjd på spelande och multitasking? Mänskligheten har aldrig förr skådat högre prestanda än en i5-6400 och GTX 950M. Aldrig förr.
__________________
Senast redigerad av Korpjaevel 2017-04-19 kl. 11:28.
Citera
2017-04-19, 16:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Har inget att tillägga, men jag häpnas av hur Media Markt har mage att lura på folk sån här dynga.
Om folk hade haft vett att köpa datorer i affärer med lite högre priser men kunnigare och mer seriös personal hade sådant inte behövt hända. Det här är konsekvensen av att folk alltid ska jaga det absolut billigaste priset.
Citera
2017-04-20, 04:14
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Förutsatt att det inte är som någon sade att det är HDMI från den integrerade grafiken på moderkortet det är tal om så verkar det som att det är HDMI 1.3 på/från 950M och det krävs 1.4 eller någon variant av det för 144 Hz så det verkar kört oavsett. VGA är uråldrigt. Jag tycker visst det finns anledning till att ha både DVI och DisplayPort men det var kanske lite tidigt i tiden för DisplayPort och HDMI sågs stort och vanligt nog?

Jag håller med om att kalla 950M för "gamingdator" är lite att ta i även om det ju är ett ok desktopkort som klarar av spel i någon grad också.

950M: 1170 eller 1317 gflops
950: 1572 gflops
950(OEM): 1915 gflops
1050: 1733 (turbo 1862) gflops
1050Ti: 1981 (turbo 2138) gflops
960: 2308 gflops

Som synes är "mobile" / laptopvarianten av GPUn inte lika kraftfullt specad som den för stationära datorer där det dessutom finns två versioner. 960 var väl kanske mer "mellanklass" på spel-GPU då och ligger på nästan dubbla prestandan, vilket visserligen är högre än nutida 1050 och 1050Ti i stationära.

Det är ju inte helt hopplös inget spel allsgrafik men de som skulle sätta ihop sin egen speldator köper nog oftast något dyrare mer kraftfullt.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_900_series
"Second generation Maxwell (GM20x)[edit]
Second generation Maxwell introduced several new technologies: Dynamic Super Resolution,[14] Third Generation Delta Color Compression,[15] Multi-Pixel Programming Sampling,[16] Nvidia VXGI (Real-Time-Voxel-Global Illumination),[17] VR Direct,[18][19][20] Multi-Projection Acceleration,[15] and Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing (MFAA)[21] however support for Coverage-Sampling Anti-Aliasing (CSAA) was removed.[22] HDMI 2.0 support was also added.[23][24]"
GM2xx är visst alla GTX 9xx på stationära men på laptops bara 965M och upp, 920MX-960M är GM1xx och 910M-920M är GF117 och GK208.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback