Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-19, 01:07
  #1
Medlem
pyro860s avatar
Har lyckats få bild på spelet och kan lira osv, men när det inte är bitbop-ljuden från själva spelet så burrar det och låter typ "nnnnnn". Så ska det väl inte låta heller? Hur fixar man detta? Det är inkopplat till en rätt modern TV med röd/vit kontakt.

Vore super om någon hade något tips
Citera
2017-04-19, 01:41
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Det låter som det är lite glapp någonstans. Prova att vicka och vrida på ljudkabeln.
Citera
2017-04-19, 15:01
  #3
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det låter som det är lite glapp någonstans. Prova att vicka och vrida på ljudkabeln.

Tror inte det. Har testat i en annan TV med. Kan försöka hitta någon annan sladd med.

Men google säger att det är kondensatorn eller power supply:en. Kan det vara det?
Citera
2017-04-19, 15:04
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tror inte det. Har testat i en annan TV med. Kan försöka hitta någon annan sladd med.

Men google säger att det är kondensatorn eller power supply:en. Kan det vara det?
Ja, det kan det absolut vara.
Citera
2020-04-25, 19:28
  #5
Medlem
pyro860s avatar
Sent svar, men någon kanske kikar in här några år senare. Det visade sig att det var helt fel sladd. Jag köpte mig en originalsladd och kunde därefter njuta av spelen utan ett irriterande brummande i bakgrunden
Citera
2020-05-22, 02:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tror inte det. Har testat i en annan TV med. Kan försöka hitta någon annan sladd med.

Men google säger att det är kondensatorn eller power supply:en. Kan det vara det?

Google, my ass, det finns ingen elektriker på Google inte, nä...

Ett bra knep brukar vara att vända kontakten i vägguttaget ett halvt varv. Det kan ta bort brummet. Ena hålet i vägguttaget är fas, det andra hålet är nolla, dvs jord, och om de är omvända vid ihopkopplade enheter så kan det uppstå brum på 50 Hz. En slags sk läckström uppstår.

Att vända kontakten ett halvt varv är ett ofta använt knep då man hade börjat med stereoapparater.
Brummet kom oftast ifrån vinylskivspelaren. Och man "jordade" vinylskivspelaren med en separat kabel mot stereons chassi.

Datorer och spelkonsoler med separata ljudsystem med subwoofer är också känsliga för detta brum. Och det kan "läcka in" lite varstans.

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Sent svar, men någon kanske kikar in här några år senare. Det visade sig att det var helt fel sladd. Jag köpte mig en originalsladd och kunde därefter njuta av spelen utan ett irriterande brummande i bakgrunden

Den originalsladden har troligen en separat jordfläta inuti, som skärmar och jordar brummet.
Men njut så länge det varar, genusvetarna och feministerna i EU kommer att förbjuda han- och hon-kontakter
vilken dag som helst
-Var så säker på det !!!
- Och istället får vi könlösa kontakter, och användaren kan råka få en stöt, så för säkerhets skull så blir de könlösa kontakterna strömlösa också, eller hur ?
- Lika bra att köra så det ryker !!
Citera
2020-05-23, 01:37
  #7
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalAnalfabeten
Google, my ass, det finns ingen elektriker på Google inte, nä...

Ett bra knep brukar vara att vända kontakten i vägguttaget ett halvt varv. Det kan ta bort brummet. Ena hålet i vägguttaget är fas, det andra hålet är nolla, dvs jord, och om de är omvända vid ihopkopplade enheter så kan det uppstå brum på 50 Hz. En slags sk läckström uppstår.

Att vända kontakten ett halvt varv är ett ofta använt knep då man hade börjat med stereoapparater.
Brummet kom oftast ifrån vinylskivspelaren. Och man "jordade" vinylskivspelaren med en separat kabel mot stereons chassi.

Datorer och spelkonsoler med separata ljudsystem med subwoofer är också känsliga för detta brum. Och det kan "läcka in" lite varstans.



Den originalsladden har troligen en separat jordfläta inuti, som skärmar och jordar brummet.
Men njut så länge det varar, genusvetarna och feministerna i EU kommer att förbjuda han- och hon-kontakter
vilken dag som helst
-Var så säker på det !!!
- Och istället får vi könlösa kontakter, och användaren kan råka få en stöt, så för säkerhets skull så blir de könlösa kontakterna strömlösa också, eller hur ?
- Lika bra att köra så det ryker !!

Det som skilde den sladd som jag hade fått med (begagnad NES) från en originalsladd jag köpte vill jag minnas var amperen. Det var alltså inte rätt sladd som följde med utan antagligen någon man bara kastat med inför försäljningen. Sen om ampere påverkar ljudet om det är fel ström in i enheten har jag dock ingen aning om. Men sladden ämnad för konsolen har iallafall fungerat prima!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback